Lijmfles dilemma 🤔🤔

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Ik heb…… had een literfles van titebond 3 welke eenhandige tuit heeft om je lijm gedoseerd op je werkstuk aan te brengen. Deze fles vulde ik altijd bijbuit een 4 liter kan van titebond 3.

Nu is de fles van 1 Ltr van de werkbank gevallen en je raad het al, precies op de ruit en die is afgebroken.

Weten jullie waar ik losse doseer fles kan kopen zodat ik die weer kan vullen uit de 4 Ltr kan?

Bij baptist kan ik niks vinden namelijk. Graag een beetje grotere fles van 0,5-1 liter inhoud.

Alvast bedankt.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
De glubot maar besteld. Met alle setjes extra opzet stukken en doppen erbij. En een ok maar een nieuwe fles titebond 3.van 3.8 Ltr. Heb nog iets meer dan een halve liter staan en gaat hard met dat spul.
allemaal bedankt voor de tip en linkjes
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
Ik heb behoorlijk wat werkbladen gemaakt. En heel veel boorden, butcherbloks, panelen voor deuren etc. Ik denk datbje ruim lijm gebruikt maar liever wat meer wat er tussen uit geperst wordt als te kort.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
594
108
Stiens
Ik heb behoorlijk wat werkbladen gemaakt. En heel veel boorden, butcherbloks, panelen voor deuren etc. Ik denk datbje ruim lijm gebruikt maar liever wat meer wat er tussen uit geperst wordt als te kort.
Ok.
Ja, ik zie dat ook vaak in filmpjes en begrijp het ook wel. Tegelijk vraag ik mij af hoeveel er minimaal nodig is om een goede binding tot stand te brengen.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
Ik heb wel eens een oude timmerman horen zeggen liever een kwartje teveel aan lijm als tekort en je overnieuw moet beginnen omdat je verlijming niet goed is.
En zolang ik per jaar een bus van 3.8 liter titebond 3 van €68 moet kopen smeer ik liever rijkelijk in.

Ik gebruik ook alleen de Titebond 3. Sterker, watervast en langere verwerkingstijd. Scheel €20 met Titebond 2 en €30 ofzo met Titebond 1. dat heb ik er wel over over allemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
161
62
Almen aan zee
En als je het zo rijkelijk gebruikt, ik bedoel met dat je het tussen de verbinding uitperst,
wat is je ervaring dan met de verkleuring van de lijm?
Beetje geelbruinig heb ik begrepen, maar is dat dan met wegvegen en opschuren na harding onzichtbaar?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb wel eens een oude timmerman horen zeggen liever een kwartje teveel aan lijm als tekort en je overnieuw moet beginnen omdat je verlijming niet goed is.
Tegelijk vraag ik mij af hoeveel er minimaal nodig is om een goede binding tot stand te brengen.

Hoe vlakker je oppervlakken hoe minder lijm je nodig hebt. Bij een goed glad geschaafd oppervlak volstaat een laagdikte van minder dan een honderdste mm (uit het hoofd, moet de paper nog eens opzoeken. Iets van 25 g/m2 staat me bij). Lijm is geen vulmiddel ;)

Maar waarom Titebond als we aan deze kant van het grote water prima lijmen hebben? Scheelt een hoop vervoer en zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en jorisvh

jorisvh

Post veel
Maar waarom Titebond als we aan deze kant van het grote water prima lijmen hebben? Scheelt een hoop vervoer en zo.
En 💰.
Een goeie PVAc D3 (Rectavit, Frencken e.d. ) kost 7-9€/l als je die per emmer koopt (30-40€ voor 5kg ~4,5l).
Een goeie D4 10-11€/l (45-50€ voor 5kg ~4,5l).
Titebond III (D3) kost >18€/l (70€ voor 3,8l) 😳.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Titebond omdat i lijm nodig had en bij Baptist een fles mee bestekd heb. Die beviel me erg en ben daar bij gebleven.
Ok. Ik vroeg het me gewoon af, soort van toeval dus.
(ik mag die blokken die je maakt wel, beetje dat grofstoffelijke door de gepronoceerde jaarringen)

Iets anders dat ik me in't algemeen afvraag, was Titebond een ding in Europa voor Youtube? @jorisvh noemde al een aantal lokale fabrikanten, dan hebben we in Nederland nog Bison en bij de oosterburen het hele grote Henkel en de kleineren zoals Bindulin of Rhenocol met mooie collecties lijmen en afwerkproducten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.901
2.942
De bison km45 d4 droogt ook bruin op. En is na verloop van tijd niet meer te gebruiken. Dat heb ik bij de D2 en D3 nooit gemerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.