Waarom is het opvallend dat er zoveel oplosmiddel in zit? De hardwaxen die ik ken die niet speciaal voor meubels zijn, maar ook bijvoorbeeld voor vloeren, zijn allemaal heel vloeibaar met/door een hoog aandeel oplosmiddel. Ik vind dat juist wel fijn verwerken (mits voldoende ventilatie).Het bevat verder zo;n 50 % terpentine. QUa samenstelling is het denk ik niet wezenlijk anders dan bijvoorbeeld de osmo hardwaxolie (hoewel daar volgens mij geen alkydharsen in zitten). Wat wel opvalt is dat er zoveel oplosmiddel in zit.
Omdat ze suggereren dat het groen/eco/natuur/etc is. En dan 50% terpentine. Persoonlijk vind ik dat niet in overeenstemming.Waarom is het opvallend dat er zoveel oplosmiddel in zit? De hardwaxen die ik ken die niet speciaal voor meubels zijn, maar ook bijvoorbeeld voor vloeren, zijn allemaal heel vloeibaar met/door een hoog aandeel oplosmiddel. Ik vind dat juist wel fijn verwerken (mits voldoende ventilatie).
Die alkylharsen zijn gewoon een moderne vernis. In die zin is het feitelijk geen hardwaxolie meer maar eerder een Danish oil met extra carnaubawas. Afhankelijk van hoeveel alkydhars er in zit. Maar ik vermoed, zoals al gezegd, dat die alkyldharsen er voor moeten zorgen dat de oliefractie - die bestaat uit halfdrogende olien - toch nog een beetje uithardt... Een hardwaxolie legt altijd een laag op het hout, ongeacht de exacte samenstelling. In dit geval gaat die laag bestaan uit een mengsel van was en uitgeharde olie en vernis. In het geval van een 'echte' hardwaxolie heb je een mengsel van was en uitgeharde olie.En wat doet de toevoeging van alkydharsen in deze nog? Vormt dit ook nog een laag op het hout, naast de carnaubawas?