Misschien denk ik er te simpel over en heb ik nooit met een écht scherpe zaag gewerkt, maar zo moeilijk is het toch niet?
Ik heb in mijn beperkte carrière amper 10 zagen geslepen, met vooral de filmpjes van Paul Sellers als leerschool. Al deze zagen gaan naar mijn idee met weinig moeite door hout. Ik slijp zelf ook keuken- en scheermessen en denk daarmee goed aan te voelen wanneer iets bot is.
Het principe achter het slijpen is eenvoudig. Plat gezegd is voor een schulpzaag de hoek ten opzichte van het blad vast, en telt alleen de draaiing van de vijl. Voor afkorten is het andersom, de draaiing is in principe vast en een hoek t.o.v. het blad moet goed gecontroleerd worden. Er zit uiteraard meer nuance in, zeker met het bepalen van de hoeken. Maar met het uitgangspunt zoals beschreven door Paul Sellers denk ik zonder poespas toch tot een zeer acceptabel resultaat te komen.
Het moeilijkste deel vond ik de zetting, kunnen begrijpen en aanvoelen wat dat doet. Maar nadat ik een paar keer de tanden te ver had gezet heb ik snel geleerd wat teveel is.
Edit: kleine nuancering. Ik snap dat het omzetten van een principe naar praktijk oefening vergt, en daar kan een instructeur met ervaring veel meerwaarde bieden. En mijn zagen zijn ongetwijfeld niet zo goed geslepen als die van een ambachtsman als Roeland. Maar als hobbyist neem ik daar genoegen mee, zolang mijn resultaat goed (maar niet perfect) is. Ik ga in mijn leven niet zoveel meters maken als hij om alle nuances te kunnen begrijpen en te internaliseren in mijn spiergeheugen.