Leren scherpen van een handzaag bij Roeland Brekelmans

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
104
131
Vlijmen
Mocht het ontbreken aan een leermeester/docent dan zouden we ook kunnen overwegen om simpelweg onze koppen bij elkaar te steken om zo onze kennis en ervaringen te bundelen en uit te wisselen. Hoe dan ook doe ik graag mee/ben ik graag van de partij! Ik heb eventueel ook wel een werkplaats met genoeg ruimte voor een paar personen, in de buurt van den bosch. Redelijk centraal (in zuid Nederland) 😉.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Mocht het ontbreken aan een leermeester/docent dan zouden we ook kunnen overwegen om simpelweg onze koppen bij elkaar te steken om zo onze kennis en ervaringen te bundelen en uit te wisselen. Hoe dan ook doe ik graag mee/ben ik graag van de partij! Ik heb eventueel ook wel een werkplaats met genoeg ruimte voor een paar personen, in de buurt van den bosch. Redelijk centraal (in zuid Nederland) 😉.
Leuk initiatief Misha en inderdaad, 2 weten meer dan 1, laten we zeggen de eerste stap is gezet(y)

48rmc

Post veel
2 dec 2021
767
297
Middelburg
Bedankt Jaap wat de aanpassingen betreft van de titel dit dekt meer de inhoud

Het filmpje van Rob Cosman heb ik in zijn geheel bekeken maar het is meer promotie over zijn producten en zijn PP project dan dat het werkelijk gaat over het slijpen van een zaag. Wel grappig dat van de 4 prijzen er drie naar Canada gingen en maar 1 naar de US, hoe zou dat nou kunnen:LOL:

• Leuk
Waarderingen: jaap

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
557
258
Misschien denk ik er te simpel over en heb ik nooit met een écht scherpe zaag gewerkt, maar zo moeilijk is het toch niet?
Ik heb in mijn beperkte carrière amper 10 zagen geslepen, met vooral de filmpjes van Paul Sellers als leerschool. Al deze zagen gaan naar mijn idee met weinig moeite door hout. Ik slijp zelf ook keuken- en scheermessen en denk daarmee goed aan te voelen wanneer iets bot is.

Het principe achter het slijpen is eenvoudig. Plat gezegd is voor een schulpzaag de hoek ten opzichte van het blad vast, en telt alleen de draaiing van de vijl. Voor afkorten is het andersom, de draaiing is in principe vast en een hoek t.o.v. het blad moet goed gecontroleerd worden. Er zit uiteraard meer nuance in, zeker met het bepalen van de hoeken. Maar met het uitgangspunt zoals beschreven door Paul Sellers denk ik zonder poespas toch tot een zeer acceptabel resultaat te komen.
Het moeilijkste deel vond ik de zetting, kunnen begrijpen en aanvoelen wat dat doet. Maar nadat ik een paar keer de tanden te ver had gezet heb ik snel geleerd wat teveel is.

Edit: kleine nuancering. Ik snap dat het omzetten van een principe naar praktijk oefening vergt, en daar kan een instructeur met ervaring veel meerwaarde bieden. En mijn zagen zijn ongetwijfeld niet zo goed geslepen als die van een ambachtsman als Roeland. Maar als hobbyist neem ik daar genoegen mee, zolang mijn resultaat goed (maar niet perfect) is. Ik ga in mijn leven niet zoveel meters maken als hij om alle nuances te kunnen begrijpen en te internaliseren in mijn spiergeheugen.

• Leuk
Waarderingen: Vurenhout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.316
3.450
Gaanderen
Voor mij viel na enige tijd het kwartje. Roeland deed het voor en na enige tijd zag en hoorde ik of ik het goed deed. Wel alleen een schulpzaag. Voor deze cursus deed ik ook een poging. Helemaal tevreden over het optische resultaat. Echter zagen deed de kapzaag alleen op de Japanse manier. Even een kort #$%^&* moment en toen deed de zaag het een stuk beter. Je kan natuurlijk zeggen in het land der blinden is eenoog koning. Maar is iemand die het net iets beter doet dan ondergetekende een goede leermeester?
Een goede leermeester is echt het streven. Dat wil niet zeggen dat het initiatief niet goed is. Ik vind dit soort samenkomsten heel leuk. Als iemand echt scherpe zagen meeneemt kun je het meteen vergelijken.

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.309
162
Enkhuizen
Een paar jaar geleden hadden we op de ODH iemand uit Groningen. Naam weet ik niet meer, maar zijn bedrijfje was iets van Praktijk of zo. Hij maakte fantastische zagen en kon goed uitleggen hoe te zetten en slijpen.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Pieter bedoelt André Damen uit Winsum (Gr).
Ik weet niet of hij nog actief is, was een tijdje geleden nogal aan het opruimen op Marktplaats.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.