Lekker algemeen: een “waterspeelmuur”

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zo, ik heb me gevrijwilligd om een waterspeelmuur of speelwatermuur of muurspeelwatermuur te maken voor de basisschool hier.
Het ontwerp “afgekeken” van pentagon play, een Engels bedrijf dat speeltoestellen ontwikkelt.


Beetje kijkend naar de maten is het plan om de horizontale balken en frame uit geschaafde 95x45mm douglas regels te maken, verbonden met deuvels, lijm en schroeven. De 2 palen kunnen willekeurige palen zijn maar zeg 120x120.

De vraag is nu hoe ik het best de 100+ gaten kan boren. Gaten zijn rond 50 a 60mm.
3 opties:
1) Grote forstnerboor (70 euro = duur!)
2) Gatenzaag (allerlei aanbieders, nadeel is dat je steeds het hout moet verwijderen.
3) 1 die ik nog niet ken

Afijn, in principe kan ik de gaten boren met een kolomboor, geen probleem denk ik (rustig boren)

De gaten en tussenruimte tussen de regels zijn 60mm waar vervolgens “klossen”/paaltjes van 30cm in passen waarom weer bamboe kanaaltjes bevestigd kunnen worden. Perspex is ook mooi maar nagenoeg onbetaalbaar en toch plastic…
De blauwe “pijphouders” zijn in werkelijkheid van metaal (denk ik) maar ik zag een ander voorbeeld waar de kanaaltjes met rubberbandjes op de klossen vastgezet zit, is wat makkelijker en goedkoper denk ik.

Op die manier blijft alles lekker los en modulair en kunnen ze niet alleen met water spelen maar ook de boel nog om/verbouwen en de muur van 2 kanten gebruiken. Water kan op paal 1 aangevoerd worden uit een bak/emmer en met een lenspomp omhooggekomen worden en op paal 2 komt een standaard Gardena koppeling zodat er een tuinslang op kan.

Iemand suggesties/bedenkingen bij het bovenstaande?
Hoe maak ik het zodat het zo lang mogelijk meegaat?

En hoe maak ik 20 a 30 klosjes d=50mm uit douglas zonder draaibank?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
2) Gatenzaag (allerlei aanbieders, nadeel is dat je steeds het hout moet verwijderen.
verwijderen moet je zeker wanneer je het niet wegboort
bij de meeste gatenzagen moet je met een schroevendraaier door een opening in de cilinder de houten ring er uit wringen
maar er bestaan gatenzagen waar je die ring er gewoon uit duwt alsof je een kers ontpit

aanvulling
ff zoeken
deze was mij bekend, maar nog niet gekocht omdat ik ze weinig gebruik + ik een zaaghouder met sds-einde heb
25,95 incl voor een gatzaag 60 mm
24,95 incl voor de zaaghouder
(links naar filmpjes blijken tegenwoordig regelmatig niet te werken)
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Een forstnerboor hoeft geen 70 euro te zijn hoor: Amazon
Zo'n gatenzaag waar @ZotVanHout het over heeft kan ook ja, ik vond het merk Profit
Anders een malletje maken en met de freesmachine? scheelt het verwijderen van het hout uit de gatenzaag want dat heb je veranderd in stof en zaagsel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Als je geen forstnerboor wilt kopen of gebruiken, zou Ik het gat voorboren met een gatenzaag, net iets kleiner dan het benodigde gat. Dan een malletje maken van de juiste diameter en met een kopieerfrees verder uitfrezen. Bij boren met de gatenzaag krijg je namelijk vaak geen gladde afwerking van het gat.

Met de gatenzaag (zeker als ik het gat naderhand nog afwerk zoals hierboven beschreven) boor ik meestal tot ongeveer 3/4 van de dikte van de plank. Dan is de centreerboor er al doorheen. Vervolgens de rest vanaf de achterkant verder boren. Dat zorgt dat je geen uitbrekende splinters hebt aan de achterkant. En belangrijker, het stuk hout blijft uit de boor steken en is er dus makkelijk uit te pakken.

Anders met de bovenfrees met groeffrees van een mm of 6, en een cirkelhulpstuk. Zoiets maar dan (natuurlijk) zelf te maken. Zo maak ik dan meestal ook de mallen om het gat af te werken met de kopieerfrees.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi @Hiertebreeddaartelang

Eens even naar het ontwerp gekeken en ik vroeg me af waarom die gaten 60 mm zijn.
De klossen moeten dan ook een flinke diameter hebben zoals je al schrijft.
Is het niet handiger om van verkrijgbaar rondhout uit te gaan en daar de gaten op aan te passen?

Of vierkante gaten maken door een regelwerk horizontaal en verticaal te maken?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hoi @Hiertebreeddaartelang

Eens even naar het ontwerp gekeken en ik vroeg me af waarom die gaten 60 mm zijn.
De klossen moeten dan ook een flinke diameter hebben zoals je al schrijft.
Is het niet handiger om van verkrijgbaar rondhout uit te gaan en daar de gaten op aan te passen?

Of vierkante gaten maken door een regelwerk horizontaal en verticaal te maken?

Goede vraag denk ik. Sterktetechnisch is er geen reden om kleinere houtjes te maken en ik denk dat het puur esthetisch is dat de gaten zo groot zijn als ze zijn. Misschien pakt het goed/makkelijk vast of is er een andere reden denkbaar waarom die keus is gemaakt.

Wat de vierkante gaten betreft, elke keer dat de balken elkaar kruisen heb je een locatie waar water in kan dringen buiten dat het misschien uitdagend is om alles netjes te krijgen en houden.

Ik wil vooral dicht bij het originele ontwerp blijven (in principe kan het ook met ene plaat betonplex en 20mm gaten maar dat is minder mooi).

Inmiddels de eerder voorgestelde 50mm forstnerboor besteld, deze komt morgen binnen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Wat de vierkante gaten betreft, elke keer dat de balken elkaar kruisen heb je een locatie waar water in kan dringen buiten dat het misschien uitdagend is om alles netjes te krijgen en houden
Daar is natuurlijk zo, had ik niet bij stilgestaan.
En bij nader inzien krijg je dan een soort rozenrek; functioneel maar niet echt mooi. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Hoi @Hiertebreeddaartelang

Eens even naar het ontwerp gekeken en ik vroeg me af waarom die gaten 60 mm zijn.
De klossen moeten dan ook een flinke diameter hebben zoals je al schrijft.
Is het niet handiger om van verkrijgbaar rondhout uit te gaan en daar de gaten op aan te passen?

Of vierkante gaten maken door een regelwerk horizontaal en verticaal te maken?
1627035416149.png

In de tekening lijkt het wel alsof de meeste klossen niet in die gaten zitten maar tussen de regels geklemd zitten? Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat wel / niet gedaan zou worden?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bekijk bijlage 105542

In de tekening lijkt het wel alsof de meeste klossen niet in die gaten zitten maar tussen de regels geklemd zitten? Het is me niet helemaal duidelijk waarom dat wel / niet gedaan zou worden?

Ik vermoed dat, wanneer de klossen vastzitten aan de goot EN je enkel de gaten gebruikt, je steeds afstand tussen de klossen moet aanpassen. Door 1 klos in de sleuven te plaatsen heb je dat probleem niet. Zeker weten doe ik het niet maar er is natuurlijk een reden dat het allebei kan :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zou die gaten juist helemaal vergeten. De ruimte er tussen is veel interessanter. Als je daar vierkante balken in stopt dan heb je een veel flexibelere oplossing............

Je verzwakt die balken met die gaten ook veels te veel. Bij een beetje ruig spel knappen de balken direct.
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De gaten en tussenruimte tussen de regels zijn 60mm waar vervolgens “klossen”/paaltjes van 30cm in passen waarom weer bamboe kanaaltjes bevestigd kunnen worden. Perspex is ook mooi maar nagenoeg onbetaalbaar en toch plastic…
Ik weet niet wat voor diameter je zoekt, maar misschien vind je hier iets wat geschikt is?

Wel een superleuk iets om te bouwen trouwens. Lekker creatief en leerzaam voor kinderen! En voor jou ook natuurlijk;)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
met de bovenfrees een mal en een kopieerkring maak je de mooiste gaten in elke diameter
een forstnerboor van die afmeting lijkt mij een behoorlijke belasting voor een boormachine maar mischien vergis ik me daarin

een gatenzaag geeft lelijke gaten die je ook allemaal nog moet nabewerken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
met de bovenfrees een mal en een kopieerkring maak je de mooiste gaten in elke diameter
volledig akkoord
bij gaten van 50 mm zou de hoeveelheid weg te frezen materiaal te veel kunnen worden
een alternatief is voor de forstnerboor of gatenzaag een mal te maken met gaten voor een hele lat
nadien een mal voor de bovenfrees en eveneens voor de hele lat
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
volledig akkoord
bij gaten van 50 mm zou de hoeveelheid weg te frezen materiaal te veel kunnen worden
een alternatief is voor de forstnerboor of gatenzaag een mal te maken met gaten voor een hele lat
nadien een mal voor de bovenfrees en eveneens voor de hele lat

Diameters ergens tussen de 60 en 100mm maar gezien 5m buis van 75mm al 216,- kost zit dat er qua budget niet in. Wel gekeken of het mogelijk is om vanuit plexiglas plaat dmv verwarmen zelf een soort kanaaltje te maken. Moet lukken volgens YouTube :).

Keertje proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.