LED armaturen?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Alvast bedankt voor de reacties, hoe meer ik erover lees hoe minder duidelijk het wordt.
ik ben met mijn elektricien naar de groothandel geweest. het komt erop neer dat LED bijna 2x minder verbruikt dan T5 voor dezelfde lumen, maar het kost 2x meer in aanschaf.
Ze gaan mij daar een verlichtingsplan uitrekenen om 500 lux te behalen, met LED en T5.

Je hebt van die dunne ingebouwde led panelen die ik leuk vind, maar daar is geen onderhoud aan, eens versleten moet je het volledig vervangen en niemand kan nog zeggen of dat nu 5 of 20 jaar meegaat. Op alles daar zit iig 5 jaar garantie.

Ik wacht nu af op het verlichtingsplan, in mijn huidige plek heb ik voldoende lux maar de verdeling is niet goed waardoor er schaduwzones zijn op cruciale plekken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hopen dat ze wat leuks voor je kunnen berekenen.

Misschien nog een tip, Ik heb een paar LED-werklampen met diverse vermogens. Die staan op een paal. Staan wel vaak in de weg, maar om licht te brengen waar je ineens in je eigen schaduw staat te werken zijn ze ideaal.
Heb er ook een van 50W die geeft onnoemelijk veel licht.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik neem aan dat je 500 Lux/m2 bedoeld Benchworks anders zal het erg weinig zijn ;) Zoals Lemen al aanhaalt, ontkom je er niet aan om secundaire verlichting te gebruiken. Wanneer je alles met downlights verlicht, sta je ergens wel een keer in je eigen schaduw.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou voor fijnmechanisch werk liefst nog wat hoger gaan zitten dan 500lux/m2. Kan aanzienlijk schelen qua vermoeidheid.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Martijn, Lux wil toch altijd per m2 zeggen of heb ik het mis? Als ik de lux bereken van mijn huidige plek dan kom ik aan 600. Misschien dan toch voor de afwerkingsruimte nog iets hoger gaan.