LED armaturen?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Alvast bedankt voor de reacties, hoe meer ik erover lees hoe minder duidelijk het wordt.
ik ben met mijn elektricien naar de groothandel geweest. het komt erop neer dat LED bijna 2x minder verbruikt dan T5 voor dezelfde lumen, maar het kost 2x meer in aanschaf.
Ze gaan mij daar een verlichtingsplan uitrekenen om 500 lux te behalen, met LED en T5.

Je hebt van die dunne ingebouwde led panelen die ik leuk vind, maar daar is geen onderhoud aan, eens versleten moet je het volledig vervangen en niemand kan nog zeggen of dat nu 5 of 20 jaar meegaat. Op alles daar zit iig 5 jaar garantie.

Ik wacht nu af op het verlichtingsplan, in mijn huidige plek heb ik voldoende lux maar de verdeling is niet goed waardoor er schaduwzones zijn op cruciale plekken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hopen dat ze wat leuks voor je kunnen berekenen.

Misschien nog een tip, Ik heb een paar LED-werklampen met diverse vermogens. Die staan op een paal. Staan wel vaak in de weg, maar om licht te brengen waar je ineens in je eigen schaduw staat te werken zijn ze ideaal.
Heb er ook een van 50W die geeft onnoemelijk veel licht.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik neem aan dat je 500 Lux/m2 bedoeld Benchworks anders zal het erg weinig zijn ;) Zoals Lemen al aanhaalt, ontkom je er niet aan om secundaire verlichting te gebruiken. Wanneer je alles met downlights verlicht, sta je ergens wel een keer in je eigen schaduw.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou voor fijnmechanisch werk liefst nog wat hoger gaan zitten dan 500lux/m2. Kan aanzienlijk schelen qua vermoeidheid.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Martijn, Lux wil toch altijd per m2 zeggen of heb ik het mis? Als ik de lux bereken van mijn huidige plek dan kom ik aan 600. Misschien dan toch voor de afwerkingsruimte nog iets hoger gaan.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zie 6€ voor een 100w (10000 lm) led chip, al moet die na 3 jaar vervangen worden, daar kan een tl niet tegen op. Die chips stralen van nature in een richting (120 graden), dus een armatuur zou simpel mogen zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.713
2.574
Gaanderen
Wat vaak niet duidelijk is of de 500 lux de nieuwwaarde is of of de waarde in gebruik. Dus is de vervuilingsfactor mee genomen en de veroudering van de lichtbron.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier is een deel van de lichtstudie, ik weet niet wat ik ervan moet maken.
Ze is gemaakt met ingebouwde T5 armaturen en LED panelen, ik had gevraagd opbouw en geen panelen...
Waar een muur staat hebben ze een plafondbalk gezet, en waar een balk staat hebben ze verlichting gezet wat niet mogelijk is... De afgesloten trapgang hebben ze compleet uitgelaten.
En ik had gevraagd 500 lux en ze geven 400 lux gemiddeld aan met slecht belichtte wanden waar werkbanken staan.

In de afwerkingsruimte zetten ze 3 lichtbronnen in lijn in het midden. Als je daar een meubel in het midden van de ruimte zet dan is de bovenkant belicht en alle zijkanten in de schaduw...

De groothandel heeft waarschijnlijk de schets verkeerd doorgegeven aan het studiebureau maar daarbuiten lijkt het mij complete BS

De bijhorende offertes zijn ook niet mild, €800 voor T5 en €1800 voor LED (met de ondernemerskorting van 40% afgerekend!). Nu heb ik zelf eens bij Luxar.nl mijn eigen lichtplan gemaakt met 10 LED armaturen in de grote ruimte voor 600 lux, en 8 in de kleine voor 700 lux met de duurste Philips LED buizen dan kom ik aan €700?



lichtstudie.jpg
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
jeeeemig..... je kan ook echt niks meer door een ander laten doen!
Hoop niet dat dit je al geld gekost heeft?

Het is 100 jaar geleden dat ik wat heb moeten rekenen met verlichtingen en ik durf geen enkele serieuze stap daar nu in te zetten, maar kan het zijn dat ze de boel berekend hebben voor een kantoorruimte? Als ik die lichtjes zo mooi in het midden zie hangen....
Ga er maar vanuit dat ze een standaard programmaatje hebben en dat ze een getrained resusaapje de gegevens laten intikken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op de studie die ze mij gestuurd hebben staat wel degelijk "montage ruimte schrijnwerkerij" ik weet niet of dit geld kost. Het zijn de fabrikanten zelf die dit berekenen met hun verlichtingsgamma. Als ik dit plan nu zou gebruiken en elders de verlichting ging kopen dan was dat oneerlijk van mij, maar hier heb ik toch de indruk dat het een bijzonder slechte lichtplanning is. Ik zet liever 10 minder krachtige armaturen beter verdeeld over dezelfde ruimte waar zij er 6 krachtigere zetten in het midden. Als je dan dan met je rug naar die bronnen staat dan zie je geen steek voor je uit.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wat ze er boven zetten en wat ze doen kan natuurlijk verschillen.
Maar als je de mogelijkheid hebt zelf aan te schaffen en op te hangen zou ik dat zeker doen. Ik denk dat je met gezond verstand een heel eind kan komen.
Maak hier en daar tussen de lichtpunten een WCD ( wandcontactdoos) en je kan altijd makkelijk een lichtpuntje bij maken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zo blijkt maar weer dat lampen verkopen en verstand van verlichting hebben 2 verschillende dingen zijn. Het ziet er interessant uit als het uit de.printer rolt, maar dat zegt niets over de kennis van degene die invoert helaas....
Je kunt voor dergelijke berekingen als het goed is een stuk freeware downloaden en daar de juiste armaturen inzetten, link heb ik ff niet, maar zou niet moeilijk te vinden moeten zijn met google.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.713
2.574
Gaanderen
Als ik dit lichtplan bekijk ziet het er uit als een berekening voor een kantoor. De laatste berekeningen die ik gedaan heb dateren uit 1991. Mijn kennis is dus roestig. Wat Ik wel weet is dat je een horizontale En verticale verlichtingsterkte kan berekenen. Voor winkelschappen is dit belangrijk. Je kan het probleem op twee manieren oplossen. Asymmetrische armaturen de wanden laten verlichten of zorgen voor een indirecte verlichting. Grote voordeel hiervan in dat het licht van alle kanten komt. Je hebt dus geen schaduwen. Nadeel je verliest veel ik schat, afhankelijk van de kleuren van de wanden, minimaal 40%.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb een combinatie van LED spots (350 lumen kleur 2700K) en nu ook LED (tl achtige) armaturen (3400 lumen kleur 4000K) en ben hier erg tevreden over.

IMG_0452.jpgIMG_0455.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.