Lattenwand

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Waarom zou het als techniek geen goed idee zijn?

Ik vind het nm. wel een goede manier van bevestigen.
Ieder zijn mening..
een lamello dient eerder om goed te kunnen uitlijnen en dat is bij zo’n lattenwand heel veel (onnodig) werk en brengt niks bij vlg mijn bescheiden mening. En vereist ook exact uitlijnen tss wand en lat om de sleuven overeen te laten komen.
Dit in tegenstelling tot het zuiver uitmeten van de eerste lat, tack en schiet, afstandsblokje ertussen, tack en schiet, enz enz
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ook voor mij was wat lijm en wat schroefjes meer dan voldoende voor een stevige constructie....

Voor de kant en klare versies met gefineerd MDF valt ook wat te zeggen. Tegen de tijd dat je klaar bent met je hout op maat zagen en schaven en dan de constructie is €150 voor een gekochte versie nog zo verkeerd niet. En soms is zo'n versie met vilt ook akoestisch een betere oplossing. Bij eigen bouw kan je natuurlijk ook nog wel wat vilt op je MDF plaat plakken....
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
een lamello dient eerder om goed te kunnen uitlijnen en dat is bij zo’n lattenwand heel veel (onnodig) werk en brengt niks bij vlg mijn bescheiden mening. En vereist ook exact uitlijnen tss wand en lat om de sleuven overeen te laten komen.
Dit in tegenstelling tot het zuiver uitmeten van de eerste lat, tack en schiet, afstandsblokje ertussen, tack en schiet, enz enz
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Exact uitlijnen is gewoon netjes werken, dat zou het probleem niet moeten zijn.

Tacker moet je ook weer afwerken, ook weer extra werk.

Ieder zijn ding. Als ik het zelf zou maken dan zou ik de lamelle gebruiken of in mijn geval een domino. Wij hebben ze gekocht.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Exact uitlijnen is gewoon netjes werken, dat zou het probleem niet moeten zijn.

Tacker moet je ook weer afwerken, ook weer extra werk.

Ieder zijn ding. Als ik het zelf zou maken dan zou ik de lamelle gebruiken of in mijn geval een domino. Wij hebben ze gekocht.
Knappe quote..... alleen wel heel creatief gedaan, die is niet van mij.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Excuses, per abuis verkeerd bericht geciteerd. Per ongeluk jouw bericht aangeklikt en daarna de juiste. Jouw bericht verwijderd maar dan blijft jouw naam nog staan. Dat zie ik niet als ik het bericht tikt. Inmiddels aangepast.
 

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Bedankt voor al deze feedback alvast !
Denken jullie dat ik ze 'onzichtbaar' kan nieten, want dat zou ideaal zijn: lijm achter, en vastnieten. Daarna geheel vernissen (zowel MDF als eik) ?
 

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Bekijk bijlage 126997
Bekijk bijlage 126998
Bekijk bijlage 126999

Onlangs voor een klant ook zo'n wand gemaakt.
Hout = essen via @MasaveHout , want moest hetzelfde als de ook gemaakte eettafel worden.
Zwarte MDF volkern 12mm plaat afmeting 270x100cm via plintenfabriek.
Alle latten eerst op maat gezaagd, geschaafd, geschuurd. Vervolgens alles met houtlijm en 23ga pins erop geschoten. Op foto 2 ben ik halverwege, je ziet die pins echt niet!
Vervolgens alles afgewerkt met rubio monocoat black.
Met die micropins, werkelijk onzichtbaar ? Zou dit ook met eik lukken ?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
Bedankt voor al deze feedback alvast !
Denken jullie dat ik ze 'onzichtbaar' kan nieten, want dat zou ideaal zijn: lijm achter, en vastnieten. Daarna geheel vernissen (zowel MDF als eik) ?
kun je ze vanachter nieten ? is natuurlijk wel het ‘properste’
 

rochelledw

Nieuw lid
14 aug 2022
7
0
Dirkshorn
We hebben thuis ook een lattenwand gemaakt met eiken dikkere latten en dunner fineer ertussen. de dikkere latten waren helaas te smal en ook te dik om er knap micropins (23ga) doorheen te krijgen maar het fineer was prima te doen. Tip niet alle pins op dezelfde hoogte naast elkaar schieten, want dan vallen ze wel op. Als je vanaf rechts kijkt zie je een rijtje met zwarte gaatjes, dat zijn de micropins. Ik vind dat ze niet opvallen als je ze random neerzet maar zo op een rijtje kan je ogen ernaartoe getrokken worden. Zelf een makita micropin nailer op luchtdruk.
IMG20221227144450.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.