Lattenwand

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Ik zou willen een lattenwand maken uit massief eiken latjes (30 x 10 mm) op een zwarte MDF (9 mm dik). Tussen de latjes telkens ongeveer 1 cm, jullie kennen het wel.
Idee is om MDF en latjes eerst te vernissen, maar hoe bevestig ik deze latjes best op de MDF (onzichtbaar) om ook te voorkomen dat ze scheef trekken ?
Ik dacht eerst aan mijn lamellenfrees te gebruiken, maar lamellen maat 0 moeten nog steeds 8mm diep, wat me te diep lijkt in de eiken latjes van 1vm dik. Ik zag dat er ook h9 lamellen bestaan die maar 6mm diep gaan, maar blijkbaar een andere frees nodig hebben, hier kon ik niet goed aan uit, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft ?
Of alternatieve bevestiging ?
Alvast bedankt !
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Ik zou willen een lattenwand maken uit massief eiken latjes (30 x 10 mm) op een zwarte MDF (9 mm dik). Tussen de latjes telkens ongeveer 1 cm, jullie kennen het wel.
Idee is om MDF en latjes eerst te vernissen, maar hoe bevestig ik deze latjes best op de MDF (onzichtbaar) om ook te voorkomen dat ze scheef trekken ?
Ik dacht eerst aan mijn lamellenfrees te gebruiken, maar lamellen maat 0 moeten nog steeds 8mm diep, wat me te diep lijkt in de eiken latjes van 1vm dik. Ik zag dat er ook h9 lamellen bestaan die maar 6mm diep gaan, maar blijkbaar een andere frees nodig hebben, hier kon ik niet goed aan uit, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft ?
Of alternatieve bevestiging ?
Alvast bedankt !
Wij hebben een soortgelijke wand in huis gemaakt. Alleen hebben wij de eiken latjes direct op een zwart geverfde muur bevestigd door middel van een aantal dotten high tack kit. Zit als een huis en het trekt niet krom.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
voorkant lamellenfrees 2mm opdikken? Ken de h9 niet maar Zou moeten kunnen als h9 dezelfde radius heeft als de ‘normale‘ koekjes.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
ik snap de meerwaarde/techniek niet met die lamello’s

ik zou ofwel high tack ofwel vanachter door de MDF de eiken latten vastschroeven, geen last van kromtrekken
 

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
ik snap de meerwaarde/techniek niet met die lamello’s

ik zou ofwel high tack ofwel vanachter door de MDF de eiken latten vastschroeven, geen last van kromtrekken
Schroeven heb ik ook aan gedacht, maar dan moet ik alles maken voor ik het bevestig tegen de wand... Op zicht zou dat ook wel kunnen. Dat is wss. minder werk ook...

De zwarte MDF zouden jullie die ook gewoon vernissen ?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.172
869
Ulvenhout
Of misschien met wat houtlijm en een pin nailer? Maar dan moet je wel eerst lijmen en dan pas aflakken want ik denk niet dat pvc lijm hecht op een vernis/lak/olie. Dan beter high-tack en wat pins om het niet te laten verschuiven?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroenp

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
We hebben het hier in huis ook, frame gemaakt van vuren, zwarte stof erop geniet, latten van eiken gefineerd mdf vanaf de achterzijde geschroefd. Balkje op de vloer en balkje op plafond en er zo tegenaan geschroefd. Is prachtig geworden. Bewust gekozen voor gefineerd mdf gezien de stabiliteit maar ook de prijs. Beide "wanden" moesten 265 hoog en 180 breed worden, hebben beide over de 20 latten van 35mm breed en 55 diep. Supermooi geworden.
 

Bijlagen

  • 4c847625-3950-4a69-a46b-119614ded91f.jpeg
    4c847625-3950-4a69-a46b-119614ded91f.jpeg
    19,4 KB · Weergaven: 126
  • Leuk
Waarderingen: GeertV

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
high tack kit
Ik zou ipv high tack, hybrifix (302) gebruiken of polymax bijvoorbeeld. Dit omdat die "dunner" is als een high tack type kit. Wel raak je je aanhechtingskracht kwijt, dus met brads vast zetten of dergelijke, vanaf de voor of achterkant
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.965
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hier een filmpje van YT, hij heeft zijn Lamello Zeta er voor gebruikt.
als techniek een goed idee
laat ons daar bij vermelden dat 1 verbinder ongeveer 1 euro kost (gebaseerd op de prijs van een clamex)
voor latjes loopt dat per mm² aardig op
en dan moet je nog rond de 1.500 € leggen voor een zeta
prijverantwoord ?
ik ben de gelukkige bezitter van een zeta, maar zou het zelfs nog niet overwegen om die voor zo'n latjeswand te gebruiken
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
1671604868462.png
1671604907399.png
1671604930331.png

Onlangs voor een klant ook zo'n wand gemaakt.
Hout = essen via @MasaveHout , want moest hetzelfde als de ook gemaakte eettafel worden.
Zwarte MDF volkern 12mm plaat afmeting 270x100cm via plintenfabriek.
Alle latten eerst op maat gezaagd, geschaafd, geschuurd. Vervolgens alles met houtlijm en 23ga pins erop geschoten. Op foto 2 ben ik halverwege, je ziet die pins echt niet!
Vervolgens alles afgewerkt met rubio monocoat black.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Ik denk dat je het overdenkt, high tack is meer dan voldoende om de boel vast te zetten. Pinnails icm met lijm ook. De eerste monteren, daarna met afstandhouders de opvolgende.. In de tijd dat dit topic bezig is, was de wand al klaar geweest.

Heel herkenbaar overigens.. M'n broertje en ik hebben een soortgelijke wand gemaakt van resthoutjes in verschillende diktes en lengtes. Ik ben er 3 dagen mee bezig geweest met uitmeten en puzzelen en hoe bevestigen.. Hij 2 uurtjes. High tack en goan. En echt niet minder mooi dan de mijne. Ik ben inmiddels verhuisd, bij hem hangt het wandje al 10 jaarop z'n schouw...
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en ZotVanHout

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nadeel een alleen kitlijm is dat het lastig is wanneer de latjes niet helemaal recht zijn. je moet ze dan elke keer klemmen. Als je kan nagelen maakt het proces veel sneller en makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
als techniek een goed idee
laat ons daar bij vermelden dat 1 verbinder ongeveer 1 euro kost (gebaseerd op de prijs van een clamex)
voor latjes loopt dat per mm² aardig op
en dan moet je nog rond de 1.500 € leggen voor een zeta
prijverantwoord ?
ik ben de gelukkige bezitter van een zeta, maar zou het zelfs nog niet overwegen om die voor zo'n latjeswand te gebruiken
TS heeft een Lamello, die zou je hier ook voor kunnen gebruiken.
Het is iets meer werk dan gewoon lijmen en schieten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.