Lamellenfrees

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
346
25
Heist o/d Berg
Momenteel maak ik mijn verbindingen met groef en veer ( lange stukken waar je uiteinden niet in het zicht komen ) ofwel met deuvels ( Jesse'm deuvelmal in inch ) .
Die mal moet je op het werkstuk klemmen, en daar loopt het soms een beetje scheef , letterlijk dan. Vooral bij het maken van lades - hoekverbinding - zitten de stukken soms een halve mm fout. Als er dan al een groefje voor de ladebodem is ingefreesd....
Het grote nadeel van deuvels is dat er geen mogelijkheid is om een beetje met de stukken te schuiven.
Vraag is gaat dit met een ( Makita) lamellenfrees wel ? In het midden van een plaat/plank boren gaat met een deuvelmal ook niet, dat is geen probleem, de te lijmen stukken paren en aftekenen moet je toch doen.
gr,
Danny

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.051
2.901
Klein-Brabant, Vlaanderen
een lamellenfrees geeft enkel in de richting van de freesschijf de mogelijkheid om te schuiven
daartoe frees ik altijd langer dan voor het koekje nodig is
in de hoogte heb je geen speling, want anders zou het koekje niet klem zitten
tenzij je de hoogte-instelling van de frees verandert

• Leuk
Waarderingen: Willempie

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
346
25
Heist o/d Berg
Ok , hier kan ik wat mee. Begrijpelijk dat je alleen in de langsrichting kan schuiven. 1 mm is niet veel maar wel genoeg, bij het deuvelen is het 0 mogelijkheid om nog ietsje te corrigeren.
Ik veronderstel dat een Makita lamellenfrees voor mij voldoende is. Lamello is duur en Festool nog duurder.
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
346
25
Heist o/d Berg
Voor langere stukken met meerdere koekjes aan elkaar te lijmen is de sleuf breder frezen wel noodzakelijk , denk ik, om foutjes te vermijden. Frees je dan gewoon iets dieper of schuif je het apparaat een cm op ?
gr,
Danny

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
137
70
Wezep
Iets dieper frezen wil niet. Er zit een diepte instelling op voor elk type lamello. Ik frees zelf een iets bredere / langere groef door de lamellofrees te verschuiven terwijl ik aan het frezen ben.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
285
114
Zaanstreek
meerdere machines hebben een fijnafstelling voor de diepte. je kan daarmee iets te diep instellen waardoor je meer speelruimte krijgt. Maar speelruimte geeft ook weer meer gedoe met assembleren (makkelijker schuiven etc), dat ik van de school gewoon netjes aftekenen en bij je hartlijn frezen ben

Screenshot 2026-01-10 at 20.24.43.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.051
2.901
Ik veronderstel dat een Makita lamellenfrees voor mij voldoende is.
als lamellenfrees heb ik nooit een andere dan mijn huidige makita gehad
uiteraard kan je ook de diepte instellen, vermits er koekjes met nr 20, 10, enz bestaan
tot mijn spijt stemmen die nummers niet met de diepte overeen
wat wel handig zou zijn wanneer je zeker wil zijn dat je niet door het werkstuk freest

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.051
2.901
Voor langere stukken met meerdere koekjes aan elkaar te lijmen is de sleuf breder frezen wel noodzakelijk , denk ik, om foutjes te vermijden. Frees je dan gewoon iets dieper of schuif je het apparaat een cm op ?
je kan de machine verschuiven of je kan ze achteruit laten komen + weer induwen
voor mij telt de precisie + het gemak van frezen
ik laat ze achteruit komen, duw ze 1 cm verder weer in, en ga soms op het laatste door de in zijn geheel gefreesde gleuf van links naar rechts
1 infrezing = 1 koekje bij mij
voor doorlopende gleuven gebruik je beter een boven- of spilfrees

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
285
114
Zaanstreek
ja, de lamellenfrees van makita doet prima wat hij moet doen. Lamello is de uitvinder van dit systeem, vandaar dat het in de volksmond zo heet. Ook zijn die oudere machines niet kaduuk te krijgen.. Maargoed, zeker voor hobbymatig / sporadisch gebruik ga je veel lol hebben aan die makita.

@ZotVanHout ja er zijn koekjes in 20, 10 & 0. Er zijn ook nog wat specials in (nog) kleinere maten, maar eigenlijk heb je met die 3 smaken alle standaard toepassingen gedekt.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
346
25
Heist o/d Berg
ok, dus als je - in werkstukken die breed of dik genoeg zijn een 20 freest en er een 10 koekje instopt, heb je voldoende schuifmogelijkheid. In mijn geval is het meestal haaks verbinden, dan kan je natuurlijk in het kopse deel wel wat dieper frezen ( 20) en in het platte stuk hout gewoon een 10. Om lange planken tegen elkaar te lijmen - die daarna nog afwerking nodig hebben - kan ik alsnog de deuvels gebruiken.
Bedankt voor de toelichting allemaal.
gr,
Danny

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.051
2.901
hoe groter het koekje, hoe groter het gat, hoe groter de contactoppervlakte voor het lijmen
dus als er een 20 in kan, steek die er dan in

bij dezelfde verbinding ongelijke dieptes frezen, is voor mij een nieuw idee
nog nooit toegepast, en ik denk er niet direct aan omdat je er altijd aan moet denken om de goeie diepte in te stellen
soms zal de frees te diep staan, en frees je toch los door het werkstuk

bedenk dat je telkens een stuk van een cirkel uitfreest
bv bij de 10 is die kleiner dan bij de 20
dan moet je controleren of het koekje goed in beide delen past

ik frees bijna altijd een 20
uitzonderlijk een 10
nog nooit een andere gefreesd

en kijk eens naar de prijs van een kartonnen doos met 1.000 koekjes
ik denk dat die zo veel kosten als 2 mooie plastieken doosjes met 50 koekjes

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en rinus
hoe groter het koekje, hoe groter het gat, hoe groter de contactoppervlakte voor het lijmen
dus als er een 20 in kan, steek die er dan in

bij dezelfde verbinding ongelijke dieptes frezen, is voor mij een nieuw idee
nog nooit toegepast, en ik denk er niet direct aan omdat je er altijd aan moet denken om de goeie diepte in te stellen
soms zal de frees te diep staan, en frees je toch los door het werkstuk

bedenk dat je telkens een stuk van een cirkel uitfreest
bv bij de 10 is die kleiner dan bij de 20
dan moet je controleren of het koekje goed in beide delen past

ik frees bijna altijd een 20
uitzonderlijk een 10
nog nooit een andere gefreesd

en kijk eens naar de prijs van een kartonnen doos met 1.000 koekjes
ik denk dat die zo veel kosten als 2 mooie plastieken doosjes met 50 koekjes

De diepte variëren betekent dat het koekje aan een kant minder diep steekt, dat is niet verstandig. De slot breder maken heb ik echt nog nooit gedaan. Je hebt naar mijn mening zeker 2mm zijdelingse speling met een Classic X.

• Leuk
Waarderingen: rinus

jorisvh

Post veel
+1 voor de Makita.

in mijn ervaring is de groeven zijdelings breder maken nergens voor nodig. alles komt goed, als je de machine gewoon gebruikt zoals het systeem ontworpen is:
1. het midden van de groef goed aligneren
mijn motto is: zo weinig mogelijk meten want als je niet meet kan je ook geen meetfouten maken
voor een eerste en laatste koekje gewoon de zijkant van de machine aligneren met de rand van het stuk of de bodem/rug groef en het is automatisch juist. voor lades is 2 koekjes meestal voldoende en moet er dus niks afgetekend worden.
voor een 60cm diepe kast voeg ik nog 1 koekje toe in het midden. die zal ik meestal wel afmeten en streepje zetten. 1 vaste maat aftekenen lukt me meestal wel.
voor erg lange verbindingen met veel koekjes, frees ik eerst de 2 uiterste, zet ik de stukken droog in mekaar, doe ik een strook dunne schilderstape over de voeg. zet uit de losse pols streepjes om de 20-30cm. met een mesje de tape doorsnijden en beide kanten zijn perfect afgetekend zonder mogelijke meetfouten.
2. het koekje goed centreren (bij eerst aan 1 kant inlijmen)
de weinige keren dat assembleren niet lukte was als ik het koekje scheef ingelijmd had.
een centerlijntje op de koekjes zou handig zijn. vermits er een groevenpatroon en de maat 10/20/0 ingeperst wordt, zou dat een kleine moeite zijn. nu is het wat mikken op basis van het midden van de 20 en je aftekenlijntje of checken of de ruimte links en rechts hetzelfde is.

de freesdiepte aanpassen kan. naast de instelling 20/10/0 is er een fijnstelschroef (bedoeld om slijtage van de frees op te vangen) waarmee je altijd bvb 1mm dieper zou kunnen frezen.
met koekjes is dat geen probleem, die zitten dan gewoon wat dieper aan 1 kant. met clamex S20 moet de diepte wel juist zijn.
ook dat is normaal gezien niet nodig. standaard zijn de groeven voor maat 20/10/0 resp. 12,3/10/8mm mm diep en de koekjes 23/19/15mm breed. er is dus al 1,5/1/1mm speling ingebouwd in het systeem.

• Leuk
Waarderingen: rinus

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.140
325
Heiko Rech heeft een aantal video’s over het werken met een lamellenfrees.
Meestal gebruikt hij zelf een Lamello machine. Maar ook een vergelijking tussen Makita en Dewalt.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.140
325
Zeker het stuk over de aanslag die je bij de lamello op de voet plaat kan zetten om meer stabiliteit te hebben voor het frezen in de vlakke kant.
Dat is een voordeel van de Lamello dat de Makita en de Dewalt missen.
Klopt, in deze video maakt hij zo’n aanslag uit multiplex. Maar wanneer je kunt printen is dat natuurlijk ook een idee.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
346
25
Heist o/d Berg
Het grote voordeel van een lamellenfrees zit 'm volgens mij dus in het - mogelijks - corrigeren van de te lijmen stukken tot +/- 2 mm.
Wat ruim voldoende is voor lades en andere haakse (kast-) verbindingen.
Massief hout van voldoende dikte lijm ik met groef en veer, en anders met deuvels.
Ik gebruik wel regelmatig hout van 15 mm dikte, is de Lamello dan praktischer om af te stellen dan wel Makita of Dewalt ?
gr,
Danny

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
285
114
Zaanstreek
Doordat je de aanslag kan verschuiven, kan je best lekker op je dikte instellen. Maar die lamellen hoeven niet perfect in het hart natuurlijk. als je 19 of 16mm hout hebt, kan je nog steeds op de instellingen van 18mm werken.

Al dat soort verbindingen / technieken die je noemt hebben positieve en negatieve kanten. De speling op lamello vind ik over het algemeen een minpunt; het werkt heel lekker om platen met elkaar in hetzelfde vlak te krijgen, of bijvoorbeeld zo'n kastje als jij hebt te bouwen van multiplex. Maar spaanplaat constructies alleen met lamello's in elkaar (zie ik vaak zat, helaas) vind ik echt onverantwoord. Je vertrouwd dan 100% op de verbinding van die koekjes en dat is simpelweg niet sterk genoeg. Daarom bij massieve verbindingen van onderstellen, pootjes of andere constructieve delen altijd liever een domino of eigenlijk een echte pen of slis.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.