Kwartrond 13x13mm latten in schuin verstek

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Mannen,

Bovenstaande adviezen geprobeerd..... en de kans is reëel aanwezig dat de Bosch GCM uit het raam naar buiten gaat!

Wat ik probeer probeer ik ik krijg de kwartronde latten niet in een goed verstek.

Liggend op de werkbank prima maar op de balk waarbij er dus schuin gewerkt moet worden krijg ik het niet voor elkaar.

Hoek 'lijkt' 41 graden te zijn gedeeld door twee, en ik denk alle mogelijke standen van de zaag geprobeerd MAAR IK KRIJG HET NIET VOOR ELKAAR.

Mag ik nogmaals vragen of jullie het nog simpeler willen uitleggen????

Kamer is klaar en het zijn deze .....latten die het af moeten maken.

Wim
dag Wim, ik woon ook in Zuid Holland, kan je de machine niet bij mij in de tuin gooien?

Overigens wel een leerzaam topic, ik lees met interesse mee welke technieken er zijn.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
dag Wim, ik woon ook in Zuid Holland, kan je de machine niet bij mij in de tuin gooien?

Overigens wel een leerzaam topic, ik lees met interesse mee welke technieken er zijn.
Nootdorp ligt op 'een steenworp' afstand van Monster dus moet te doen zijn, VRIEND!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Iets als een van deze gebruiken een idee?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Iets als een van deze gebruiken een idee?
Die werken volgens mij niet. Je hebt namelijk meer dan twee hoeken waar je rekening mee moet houden.
Kijk eens bij aardappelverstek. Staat hier ergens een formule op het forum. Of je er dan wel uit komt weet ik niet. Dat stukje meetkunde is voor mij te lang geleden.
Ik opteer in deze voor iets meer kit dan zou moeten.☺️
Heb je al geprobeerd om te contramallen zoals in dat filmpje met een figuurzaag?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb een iets duurdere, bij een redelijk eenvoudige hoek zoals deze werken dit soort gereedschappen gewoon. En anders gebruik je deze methode:
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Henk H

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Als ik naar deze twee foto's kijk:


De hoek van het dakvlak ten opzichte van je balken is geen 90 graden. Tussen je balken is de hoek (iets groter dan) 90 graden (foto 1).

Je profiel is echter wel 90 graden. En dan bedoel ik de twee vlakke zijdes van het profiel, niet je gezaagde hoek. Dus het profiel past feitelijk niet in de hoek tussen balk en dak (foto 2).

Je moet dus ofwel je profiel wat taps schaven aan de balkzijde, dan past het mooi tegen zowel dak als balk, of je moet ervoor kiezen om het profiel netjes tegen het dakvlak te plaatsen en niet vlak te leggen tegen de balk.

Als je het dakvlak aanhoudt als referentie, dan past je gezaagde profiel waarschijnlijk best goed. De zaaghoek zou dan misschien 2x 46 graden moeten zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt een dubbel verstek
dus 2 keer de hoek halveren
1 luttel graadje meer of minder bij het afstellen van de zaag maakt nog altijd een wereld van verschil
kan het zijn dat de schaduwlijn op onderstaande foto naar onder toe kleiner wordt ?
dan is dit een bijkomende uitdaging

1619204755603.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De hoek van het dakvlak ten opzichte van je balken is geen 90 graden. Tussen je balken is de hoek (iets groter dan) 90 graden (foto 1).

Je profiel is echter wel 90 graden. En dan bedoel ik de twee vlakke zijdes van het profiel, niet je gezaagde hoek. Dus het profiel past feitelijk niet in de hoek tussen balk en dak (foto 2).

Je moet dus ofwel je profiel wat taps schaven aan de balkzijde, dan past het mooi tegen zowel dak als balk, of je moet ervoor kiezen om het profiel netjes tegen het dakvlak te plaatsen en niet vlak te leggen tegen de balk.

Als je het dakvlak aanhoudt als referentie, dan past je gezaagde profiel waarschijnlijk best goed. De zaaghoek zou dan misschien 2x 46 graden moeten zijn.
Sowieso het dakvlak als referentie nemen, anders kom je er niet uit. Als er in de lengte van de latten een kier open blijft staan, zou ik dat gewoon afkitten.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Naar aanleiding van het filmpje dat LeonvB onder de aandacht bracht, hier een linkje naar een 'miter finder'.
Daar heb je nu niet zoveel aan, maar wie weet later wel.
Link
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kwartrond is makkelijk te contramallen.
in deze situatie is dat vele malen makkelijker want ik zou er niet op rekenen dat alle sporen exact onder de zelfde hoek staan
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen,

Even een korte Update, alle adviezen en tips te harte genomen EN deze lijken (ik schrijf met opzet lijken) hun vruchten af te werpen.

MAAAR nog niet helemaal.

Wim
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De zwaaihaak leg ik tegen de afkortzaag en verplaats totdat ze gelijk zijn. Dan heb ik de hoek toch over gezet?
Volgens mij wil hij een verstek, dan moet de hoek gehalveerd. In een deel van de gevallen is dat minder dan 45 graden, dus dan is kantelen van de zaag zinloos. Je kunt de kleine hoek waarschijnlijk wel in het horizontale vlak van de zaag zagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij wil hij een verstek, dan moet de hoek gehalveerd
vermits het kwartronde latten zijn, heeft hij niet te willen
maw een verstek is onvermijdelijk, want zo'n latten kan je door het profiel niet haaks op mekaar zetten

@QPO67 als je er met de kwartronde niet uit komt, probeer het dan eerst met zo groot mogelijke vierkante
door de vorm van dat profiel (scherpe hoeken) kan je beter zien waar je uit de bocht ... euh hoek gaat
van zodra je daarmee de juiste hoekinstelling gevonden hebt, kan je die bij de kwartronde toepassen
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen,


Is het gelukt met al uw adviezen en goede raad.... JA.

Latten in verstek, gegrond en afgelakt en al zeg ik het zelf STRAK !!!!

Maar nu!

Omdat lijmen geen optie is vanwege het schuin lopen van de balken, en ik op sommige plekken enigszins moet corrigeren zal er een brad in moeten.

Veel hierover gelezen op het forum maar toch de vraag (nogmaals) naar welke machine moet ik kijken om de (geschilderde) kwartronde latten te bevestigen 'zonder' beschadiging aan mijn zo mooi strak geschilderde latten?

De (lucht) Lidl tacker die ik heb laat zulke beschadigingen achter van de inslag dat ik dan alles wederom moet gaan plamuren, gronden enz.

Een klein gaatje van de spijker(brad) is geen probleem maar dit lijkt welk inslaan met een moker!!

Kijk ik naar een elektrische brad gun of toch weer op lucht ?

Jullie Wim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het gelukt met al uw adviezen en goede raad.... JA.
Latten in verstek, gegrond en afgelakt en al zeg ik het zelf STRAK !!!!
als bewijs daarvan aanvaarden we enkel een foto

Een klein gaatje van de spijker(brad) is geen probleem maar dit lijkt welk inslaan met een moker!!
Kijk ik naar een elektrische brad gun of toch weer op lucht ?
van een elektrische heb ik zelfs geen idee
lucht is voor mij de weg om te volgen
bij een elektrische zit je met een draad of een batterij, én een motor wat weer een bijkomende kost is
ik heb een stanley/bostitch met nageltjes van 0,6 mm
eigenlijk onzichtbaar, alhoewel naschilderen wel nodig is als je het perfect wil hebben
als het zacht hout is, dan laat die ook wel een fysieke indruk, zelfs door die gewoon op het hout te drukken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.