Kwartrond 13x13mm latten in schuin verstek

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen,

HELP, alstublieft.

Schuine dak op zolder gereed, balken gedaan en dus kunnen de kwartrond 13x13 hoeklatten erop voor de afwerking.

En dat is nu de reden dat ik de gehele dag lekker mijn afkort zaag heb kunnen gebruiken, echt geen spijt van fijne machine. ALLEEN ik krijg ze na 2.70 m te hebben proberen NIET in verstek.
Eén komt op de balk liggend en de ander schuin, eigenlijk achterwaarts schuin omhoog.

Wie wil mij in 'Jip en Janneke' taal ( zodat poppejans het zou begrijpen) vertellen wat ik fout doe of beter gezegd hoe ik het moet doen?

Wim




 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Leg de kwartrondjes op je verstekzaag op de manier dat ze geplaatst worden,dus met de ronding naar voren gericht en het ene platte stuk tegen je geleider en het andere op de tafel,gaat vanzelf
Dat is de liggende maar nu de staande die schuin dus niet haaks erop moet?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die hoek is geen 90 graden? Het principe blijft het zelfde: hoek delen door 2 en de ene helft zaag je links op je afkortzaag en de andere helft rechts op je afkortzaag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
zowel @Steve88 als @Superkees gaven jou prima raad
offer 1 kwartrond lat op door er korte stukjes van te zagen tot je de juiste hoek & positie hebt
van zodra je die gevonden hebt, kan je voor de volledige lengtes gaan, die je nodig hebt
ik heb de gewoonte om latten eerst een paar mm langer dan de uiteindelijke lengte te zagen
er nadien nog een paar mm afzagen lukt mij aardig
er nadien een paar mm bijzagen lukt mij nooit
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik vouw een stuk (stevig) papier zodanig dat het netjes past in de hoek. Dan vouw ik deze hoek dubbel zodat ik de helft van de hoek heb. Deze leg ik op de afkortzaag zodat ik de hoek kan instellen. Zeker handig in oudere huizen waar alle hoeken andere maten hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en arjaano

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen,

Bovenstaande adviezen geprobeerd..... en de kans is reëel aanwezig dat de Bosch GCM uit het raam naar buiten gaat!

Wat ik probeer probeer ik ik krijg de kwartronde latten niet in een goed verstek.

Liggend op de werkbank prima maar op de balk waarbij er dus schuin gewerkt moet worden krijg ik het niet voor elkaar.

Hoek 'lijkt' 41 graden te zijn gedeeld door twee, en ik denk alle mogelijke standen van de zaag geprobeerd MAAR IK KRIJG HET NIET VOOR ELKAAR.

Mag ik nogmaals vragen of jullie het nog simpeler willen uitleggen????

Kamer is klaar en het zijn deze .....latten die het af moeten maken.

Wim
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Maak eens een foto van hoe je de latten op de zaag legt, en hoe je ze wil gaan zagen. Ik denk dat je de latten er niet goed op hebt liggen.

Het is heel simpel, als je het weet. Maar als je het niet ziet, is dat inderdaad zeer frusterend.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja jelmer ik denk dat hij geen probleem zou hebben als de achterkant haaks zou zijn. Ik denk dat hij iets gekanteld tegen de geleider aan heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
de kans is reëel aanwezig dat de Bosch GCM uit het raam naar buiten gaat!
vertel mij jouw adres & ik haal die direct gratis op !

dat spaart jou rugpijn + een nieuw glasraam
dit is een machine van minstens 400 euro
zelf heb ik een 8 sjl
heel tevreden van + reeds veel glaslatten perfekt gezaagd

Liggend op de werkbank prima maar op de balk waarbij er dus schuin gewerkt moet worden krijg ik het niet voor elkaar.
weer ernstig
het is mogelijk dat de plaats waar je de latten wil zetten in een bepaalde hoek niet haaks is
andere mogelijkheid is dat de latten geen perfekte achterkant hebben
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Liggend op de werkbank prima maar op de balk waarbij er dus schuin gewerkt moet worden krijg ik het niet voor elkaar.

Hoek 'lijkt' 41 graden te zijn gedeeld door twee, en ik denk alle mogelijke standen van de zaag geprobeerd MAAR IK KRIJG HET NIET VOOR ELKAAR.
Ik denk niet dat de hoek 41 graden is. De halve hoek zou wel 41 graden kunnen zijn. Het dakvlak is het zelfde vlak als je werkbank. Die twee balken staan daar haaks op (hoop ik voor je, en anders moet je doen alsof). Zoals je het op je werkbank legt, zo moet je het ook tegen je dak plaatsen.

Maar: wat is het zaagbereik van jouw afkortzaag? Tussen 90 graden en 45 graden zagen, zal wel lukken. Maar kan die ook kleiner dan 45 graden zagen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Ja, dat kan heel frustrerend zijn als iets ogenschijnlijk simpels niet lukt, maar het ligt niet aan je spullen.
Voorlopig blijft het voor de forummers een beetje gissen hoe het nu zit

- Wat is de hoek tussen de dakbalken op de foto bijvoorbeeld?
- staan de balken op de foto wel haaks op het dak?
- en hoe ziet het er in het werk uit als je iets in verstek hebt gezaagd?
- krijg je latten met een vierkant profiel wel goed in verstek?

Tdw83 geeft een goede oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
je zult wel tekens de zaag om moeten zetten van de ene naar de andere hoek 45 graden of iets dergelijks.
probeer niet de lat om te draaien want dan klopt je hoek niet.
Met platte plinten hield ik ze tot in de hoek,dan de binnenhoek tot de buitenhoek aftekenen en dan klopten ze perfect ook voor als het geen 90 graden is.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
je zult wel tekens de zaag om moeten zetten van de ene naar de andere hoek 45 graden of iets dergelijks.
probeer niet de lat om te draaien want dan klopt je hoek niet.
Met platte plinten hield ik ze tot in de hoek,dan de binnenhoek tot de buitenhoek aftekenen en dan klopten ze perfect ook voor als het geen 90 graden is.
Dat ja. Wat je moet doen is een v-vorm er uit zagen in het platte vlak. Markeer op je lijst het deel wat tegen het dak aan komt, teken globaal de zaaglijn af, en leg hem dan met het deel wat tegen het dak aan komt, op het horizontale vlak van de afkortzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.