Kwaliteit Festool accu‘s

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
China en enkele andere landen financieren de schulden van de VS. Daar betalen ze nu al 30% van hun bnp aan rente. Met Trump in het verschiet zal de staatsschuld daar snel oplopen. Blijven ze dat financieren?
De gevolgen zouden wel eens een hele grote verandering teweeg kunnen brengen.
Of de productie dan in china zal blijven? Mijn glazen bol is nog niet helder.
Loopt de staatsschuld van de VS niet snel op ongeacht welke president er ook zit? Er zullen gigantische bezuinigingen nodig zijn en geen enkele presidentskandidaat zal die boodschap verkopen aan de kiezers.

Ben benieuwd naar de komende 10 jaar qua geopolitiek en China.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
339
148
Noardeast-Fryslân
Men zou een slimme lader kunnen construeren.
Die is er al, notabene van het goedkope Parkside:
Heeft een stand voor 60% druppellading. En als Parkside het heeft verwacht ik toch dat Festool, DeWalt, Makta, etc toch ook zoiets in het assortiment hebben zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Peer76

Actieve deelnemer
Hebben hier mensen ervaring met de kwaliteit van Festool accu‘s?
Zelf heb ik tot nu toe geen problemen met de accu's. Ik heb 3 18 volt accu's (accuboormachine en multitool) en 2 afwijkende 18 volt accu's voor mijn accuschuurmachine. Bij voorkeur laad ik alles in de airstream lader vanwege de koelventilator.
Met de accu's van andere merken heb ik tot nu toe ook geen problemen gehad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.588
1.027
Riemst
Li-Ion gaat gewoon lang mee zonder zorgen. Mijn eerste Li-ion Makita accu's zijn ondertussen meer dan 10 jaar oud en doen het nog. Als ze leeg zijn laad ik ze en gebruik ze tot ze terug helemaal leeg zijn. De NiMH en de NiCads waren een ander verhaal. De blauwe Bosch NiMH waren al na enkele jaren morsdood.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.075
382
Prov. Groningen
Ik heb zowel een Bosch accuboormachine, 18 volt en meer dan vijftien jaar oud, als een Parkside 18 volt en ben over beide machines goed te spreken. De Bosch heb ik vijf jaar geleden twee nieuwe accu's voor gekocht want de ouden waren na behoorlijk intensief gebruik "op" De Parkside is nu drie jaar oud en de beide accu's. gaan best lang mee als ze 100% zijn geladen en ook vrij snel weer opgeladen als ze leeg zijn. Ik krijg zelfs de indruk dat de Parkside zich nog wat beter houdt dan de Bosch, maar goed die heeft ook wat jaartjes meer.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
339
148
Noardeast-Fryslân
En mijn Parkside is trouwens geen 18 maar 20 V, maar dit terzijde.
Wat het zelfde is: 'vroegah' (fus voor de marketeers zich ermee bemoeiden) werd de gemiddelde werkspanning opgegeven (18 V dus). Omdat '20' als meer klinkt dan '18' bedachten de marketeers dat ze ook de spanning direct na opladen aan konden geven. Ofwel 20 V. In de praktijk zijn 18 V en 20 V gelijk; alleen het meetmoment verschilt.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: jorisvh, jaap en Roel22

jorisvh

Post veel
En Makita ook.
XGT 40VMax levert 36V nominaal zoals ze zelf zeggen/toegeven
Voorbeeld: Stel een metalen oppervlak schuren met een 125 mm haakse slijper vraagt 360 Watt vermogen. Een 18 V haakse slijper heeft dan 20 ampère van de accu nodig (18Vx20A=360W), terwijl de 40 V Max machine (36 V) 10 ampère gebruikt (36Vx10A=360W).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.180
2.794
Gaanderen
DeWalt past ditzelfde trucje ook toe, maar dan met zowel de 18 volt aanduiding (Europa) als de 20 volt aanduiding (VS). Het zijn gewoon dezelfde accu's.
Dat doen ze al jaren met heel veel eigenschappen van machines. Neem bijv. het koppel van machines. Waar meet je het? Maar ook een hard koppel of een zacht koppel. Ga er maar vanuit dat het zo rooskleurig mogelijk wordt weergegeven.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.438
658
Enschede
ingoogni.nl
En Makita ook.
XGT 40VMax levert 36V nominaal zoals ze zelf zeggen/toegeven
Dan neemt dus niet het vemogen toe, de 360W, maar neemt de stroom af, de 20 naar 10 A. Het maakt dat je bij het zelfde vermogen dunnere draadjes kunt gebruiken in de motor omdat er een lagere stroom loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
415
152
Dus we worden zo zachtjes genaaid dat we het gewoon niet voelen...? :giggle:
Slimme jongens die Romeinen...
Nee, dat niet. Er zijn wel degelijk gegronde redenen om met een hoger voltage te werken.
Ik weet niet alle details, zo ver ben ik geen expert op accu's. Maar lagere stroom = minder warmteopwekking wat verlies geeft.
Accu's met hoger voltage zijn ook beter in het leveren van piekvermogen (inschakelen bijvoorbeeld), kunnen sneller worden ge-/ontladen, en hebben minder warmteverlies bij opladen door de lagere stroom.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
415
152
Dat accu’s met hogere spanning voordelen hebben, is zeker.
Maar als een fabrikant een accu die volgens de gangbare definitie 18V of 36V is 20V of 40V gaat noemen, dan heeft dat geen voordeel voor de gebruiker.
Ja, de markering boefjes hebben hier wel een loopje mee genomen. Die 18 vs. 20 V vind ik niet zo zuiver inderdaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.