Kwaliteit Festool accu‘s

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.961
861
Oss
Ik denk niet dat de firmware updates van invloed zijn op de werking van de accu.
Zie de firmware meer voor de extra functies.
Gezien de reacties tot nu toe, zijn er weinig problemen met de Festool accu’s.
Zal ik wel een paar maandagmorgen accu’s hebben gehad:cool:
We gaan het zien. Ik denk dat een machientje met zo’n draadje eraan toch mijn voorkeur geniet:)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.686
2.851
Helaas stoppen ze de machines met een draad, tegenwoordig ook vol met elektronica. En je raad het al, die gaat stuk. Vaak wel leverbaar, maar kost dan een kwart van de aanschafprijs van de hele machine. Altijd dicht gegoten, zodat je het printje niet even kan repareren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.961
861
Oss
Vandaag nieuwe accu ontvangen onder garantie. Wat dat betreft is de service prima.
Hopelijk houdt deze het wel wat langer vol…:p
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
412
149
Ik denk niet dat de firmware updates van invloed zijn op de werking van de accu.
Zie de firmware meer voor de extra functies.
De firmware was misschien niet de oorzaak in het eerdere verhaal. De firmware is nodig om extra functies naast de hoofdfunctie (=stroomvoorziening) te bedienen. Maar als de firmware faalt, of de printplaat voor alle extra functies, faalt ook de hoofdfunctie.
Ik kan enkel mijn eerdere stelling herhalen: wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.912
807
Enschede, Twente
Dat Festool de firmware aangepast heeft (na de reset van de accu) was natuurlijk een extra service en had niks met het niet opladen te maken. Mijn probleem werd veroorzaakt doordat de accu leeg was & wel zo erg leeg dat-ie niet meer wou opladen. (Jip en Janneketaal & ik ben Jip.)
Maar dat gezegd hebbend, kan de firmware ook invloed hebben op het batterijmanagement. Lijkt mij niet onlogisch. En dus dat nieuwere firmware zorgt voor beter batterijmanagement. Wie het weet mag het zeggen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.961
861
Oss
Dat Festool de firmware aangepast heeft (na de reset van de accu) was natuurlijk een extra service en had niks met het niet opladen te maken. Mijn probleem werd veroorzaakt doordat de accu leeg was & wel zo erg leeg dat-ie niet meer wou opladen. (Jip en Janneketaal & ik ben Jip.)
Maar dat gezegd hebbend, kan de firmware ook invloed hebben op het batterijmanagement. Lijkt mij niet onlogisch. En dus dat nieuwere firmware zorgt voor beter batterijmanagement. Wie het weet mag het zeggen.
Of ze echt leeg waren is de vraag.
Bij de voorlaatste controle waren de mijne ongeveer 50%.
Bij de laatste controle werkte bt niet meer en brandden de lampjes ook totaal niet meer.
Accu leek dus hardstikke leeg, maar was gewoon stuk.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
526
32
Zweden-Delft
Mijn ervaring is goed. Intensief/dagelijks gebruik, tussen 5 en 7 jaar oud. Eentje laadt niet verder meer de 2 van de 3 streepjes.

Ik heb ook veel van Makita. Makita laadt langzamer en oplader maakt meer lawaai. Ook gaan ze voor mijn gevoel sneller leeg. De prijs is ook van andere orde dus volkomen begrijpelijk.
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.504
568
Als een accu van mijn boormachien leeg is laad ik die vol en neem ondertussen een andere accu om verder te doen.
als die eerste accu is opgeladen dan is die ongeveer 100 %vol.
Omdat ik meestal niet veel gaten moet boren of schroeven indraaien, zal die eerste accu dus worden weggelegd met volle lading.

weet iemand het antwoord op de volgende vragen?

Hoe doe je dat, ervoor zorgen dat je accu maar 50 of 40 % is opgeladen om hem weg te leggen?

Hoe kun je die half opladen? Bij mij zit er nergens een schaal of display op de lader op die ik kan aflezen.

Hoe weet je dat een accu nog maar 50 of 40 % lading heeft?

groeten

Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.686
2.851
Dit gaat over li-ion batterijen. Die hebben over het algemeen ledjes om de vulgraad af te lezen. Als je de machine regelmatig gebruikt, wordt de accu regelmatig ontladen en geladen. Als je de accu's voor langere tijd niet gebruikt, geven de fabrikanten aan, dat je ze het beste half geladen kunt wegleggen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.961
861
Oss
Bij Festool is dit geen probleem, omdat je dit kunt zien in de app. Ondanks ca. Halfvol opgeslagen al 2x stuk.
Bij makita kijk ik er niet na en laadt de accu‘s 100% en leg ze weg.
Deze zijn nu ca. 15 jaar oud en werken nog prima!
Dus ik denk niet dat je jezelf erg druk hoeft te maken over de opslag.
Bij Koga was destijds de bedoeling dat als je de E-bike niet gebruikte deze altijd onder stroom moest staan. Dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor de accu.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.429
650
Enschede
ingoogni.nl
Men zou een slimme lader kunnen construeren. Stel je er een voor voor 4 batterijen. Je hebt 5 batterijen en een er van is leeg, dan pak je een volle uit de lader. De lader laad de lege naar 50%. De andere 3 batterijen zijn voor 50% geladen. Een daarvan wordt nu tegelijkertijd naar 100% geladen. Wordt de 100% batterij niet binnen een week oid gebruikt dan wordt die langzaam ontladen to 50%. Afhankelijk van je gebruik heb je dus altijd minimaal 4 batterijen op 50% of drie op 50% en een op 100%. (natuurlijk zit er een algorithme in dat een veel betere inschatting kwa laden kan doen op basis van jou gebruik)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.609
2.106
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ze kunnen beter een standaard voor accu's verplichten. Dan krijg je gelijk een beetje concurrentie.
tja
europa poogt om met zijn standaarden vooruit te lopen
om te vermijden dat china ons onder de voet loopt
onlangs las ik dat china 30 % van de industriële produktie voor zich neemt
europa en de vs elk 10 %
standaarden ? ze dreigen chinees te worden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.686
2.851
Dat het in china gemaakt wordt, gaat alleen maar groeien, zolang ze hier de kosten blijven verhogen. Zonder goedkope betrouwbare energie gaat er in europa steeds minder gemaakt worden. Maar china wil het wel hier verkopen, dus kan je daar best eisen aan stellen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.609
2.106
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat het in china gemaakt wordt, gaat alleen maar groeien, zolang ze hier de kosten blijven verhogen. Zonder goedkope betrouwbare energie gaat er in europa steeds minder gemaakt worden. Maar china wil het wel hier verkopen, dus kan je daar best eisen aan stellen.
ik duim voor het gewicht dat europa alsnog in de schaal kan gooien !
ik denk aan de tijd toen spanje de wereld overheerste
ze hadden zo veel uitbesteed dat ze tijdens een oorlog met de noord-nederlanden verplicht waren om de koorden voor hun zeilschepen in de . . . jawel . . . noord-nederlanden aan te kopen
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.429
650
Enschede
ingoogni.nl
Ze kunnen beter een standaard voor accu's verplichten. Dan krijg je gelijk een beetje concurrentie.
Mijn verhaaltje over de "slimme lader" was een beetje cynisch bedoeld. Ik ben het met je eens, er moet gewoon veel meer gestandaardiseerd worden.

onlangs las ik dat china 30 % van de industriële produktie voor zich neemt
Dat klopt. En nu willen ze meer en meer import belastingen gaan heffen. In de praktijk is dat gewoon een verkapte belasting (voor de grote groep middeninkomens) in onze eigen landen. Een productie lokatie afhankelijke BTW.

China doet wel moeilijk maar eigenlijk boeit het ze niet echt want die productie trek je daar niet even weg, het kost ze "niets".
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.609
2.106
Klein-Brabant, Vlaanderen
China doet wel moeilijk maar eigenlijk boeit het ze niet echt want die productie trek je daar niet even weg, het kost ze "niets".
het is het westen dat micro-gewijs omwille van de kost zijn produktie naar china verhuisd heeft
china heeft de grootste haven van griekenland gekocht
orban wrijft in zijn handen omdat china daar fabrieken neerpoot
de kenianen betogen omdat ze meer belastingen moeten betalen om de chinese leningen terug te betalen
. . .
ik stip het even aan
(en vanaf nu hou ik mij gedeisd)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.157
2.783
Gaanderen
China en enkele andere landen financieren de schulden van de VS. Daar betalen ze nu al 30% van hun bnp aan rente. Met Trump in het verschiet zal de staatsschuld daar snel oplopen. Blijven ze dat financieren?
De gevolgen zouden wel eens een hele grote verandering teweeg kunnen brengen.
Of de productie dan in china zal blijven? Mijn glazen bol is nog niet helder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.