Kwaliteit Festool accu‘s

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.961
861
Oss
Hebben hier mensen ervaring met de kwaliteit van Festool accu‘s?
Ik vind deze behoorlijk prijzig en ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen met deze accu‘s.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.912
807
Enschede, Twente
Puur anekdotisch: een paar maanden geleden kocht ik nieuwe accuschroefboormachines en bedacht dat ik eens de aanwezige accu's moest nagaan en aanmelden in de app van Festool. Dat ging op zich goed, maar ik kwam erachter dat eentje 'leeg' was en niet meer wou opladen.

Ik heb toen contact opgenomen met Festool NL en uiteindelijk de accu opgestuurd naar Coenecoop. Dat versturen ging met een etiket dat mij als bestand werd gemaild, en dat was dus gratis. Moest enkel het pakketje (met ook een waarschuwingssticker erop, want Lithium) naar een UPS drop off brengen.

De bedoeling was dat na bestudering van de accu een prijs eruit zou rollen voor reparatie. Zover kwam het niet, want heel kort erop kreeg ik een telefoontje van een monteur die mij vertelde dat hij door een simpele reset en een firmware update de boel weer werkend had gekregen & dat de accu naar mij onderweg was. Opgehaald bij de UPS balie & alles was ok.

Kosten hiervan? Nul, komma nul. Terwijl de accu al een jaar of drie buiten garantie was. Met een dergelijke service (en die heb ik eerder ook meegemaakt met een ongelukje dat ik had met de zaagtafel) is voor mij de prijs van een product minder van belang & kan ik Festool accu's van harte aanbevelen.

(Wel de firmware tijdig updaten… en ze niet leeg laten lopen, dus om de paar maanden even oppeppen, maar dat geldt voor alle LiOn accu;s geloof ik.)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.912
807
Enschede, Twente
hoe update je firmware van een (Festool) accu?
Middels de Festool Work App (die werkt op smartphone of tablet). Maakt verbinding middels Bluetooth (uitgevonden in mijn woonplaats!) met de accu (testknopje op accu ingedrukt houden tot een led blauw oplicht). De rest wijst zich vanzelf.
Je telefoon of tablet moet natuurlijk wel verbinding met het internet hebben.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.912
807
Enschede, Twente
Als een product gewoon blijft werken, heb je geen garantie of service nodig.
Zoals een goede vriend van mij placht te zeggen: "Een deur moet open of dicht zijn." Dat vonden we toen erg grappig, maar achteraf heb ik het idee dat het aan de genuttigde genotsmiddelen heeft gelegen…

Maar goed, ik ben een sufferd die wel eens wat fout doet. In het onderhavige geval ben ik vergeten om af en toe een accu op te laden. En dan is goede service dus wel belangrijk. (Of trap ik hiermee ook een open deur in?)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.961
861
Oss
De reden dat ik de vraag met betrekking tot de Festool accu’s stelde is, omdat ik nu al 2 defecte accu’s heb gehad in iets meer dan 3 jaar.
De eerste is onder garantie vervangen, maar deze nieuwe is na 8 mnd. Ook al weer stuk.
Ik heb van Festool de decoupeerzaag en de slagboormachine met accu.
De accu’ s zijn goed, maar slechts enkele keren opgeladen.
Ik heb ook een makita schroef/boormachientje waarvan de accu’s inmiddels 15 jaar oud zijn en deze werken nog steeds prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
413
149
Lees ik het goed? Firmware en bluetooth voor een accu, en die accu kan stoppen met werken als firmware niet is bijgewerkt? o_O
Ik ben te jong om een oude zeur te zijn, maar is dat alles niet enorm overdreven voor een simpele accu - wat niets meer is dan een set batterijen in een mooie behuizing

"Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan", en vanuit dat oogpunt ben ik het helemaal met @chevy66 eens.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.688
2.853
Een hoop van die toeters en bellen worden volgens mij vooral toegevoegd om het refitten van die accu's moeilijk te maken. De cellen kan je eenvoudig overal kopen, maar de printplaat die je nodig hebt om de accu met de machine te laten werken dus niet. Als je kijkt wat een accu voor een lidl machine kost, dan heb je een beetje een idee wat de marge op een festool accu is.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.430
650
Enschede
ingoogni.nl
Lees ik het goed?
M'n cirkelzaag stuurde me vanochtend een appje, z'n tanden moeten nog gepoets worden. Of ik de nieuwe Elmex wil gebruiken, die smaakt zo lekker.
-- Uit het leven van de moderne timmerman (M/.../V)

"Der HAMMER" van Festool: De hamer lockt in op de rfid chip in de spijker. De hamer stuurt de data van de gyro's en de lokatie van de spijker door naar het mobieltje. Dat stelt tijdens "de swing" gewichtjes en de gyro in de hamerkop bij zodat de hamer .... de spijker op de kop slaat.
-- Uit het leven van de moderne timmerman (M/.../V)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.