Kunz sponningschaaf beitel werkt los

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
281
27
Hoi allemaal,

twee jaar geleden kocht ik een Kunz sponningschaaf als beginnend houtbewerker. Ik probeerde hem op vurenhout en dat ging moeizaam: de beitel schoot vaak los en botste op noesten. Nu, ruim twee jaar later, heb ik meer ervaring met houtbewerking met de hand en wil ik opnieuw een sponning schafen en haalde ik de Kunz schaaf er weer bij. Ik had hem twee jaar terug al met de hand geslepen, mbv een Veritas hoek instelling hulpstuk. Echter, ook nu blijf ik een matig gevoel houden bij deze Kunz schaaf: de beitel schuift regelmatig terug, vooral bij noesten, maar ook op hout zonder noesten, maar dan duurt het wat langer. Ik heb de schroef waarmee je de klemkracht van de dekbeitel (?) op de schaaf instelt al vaster gezet, maar tevergeefs.

Dit effect is er niet bij mijn opgeknapte houten schaven: daar luistert het wat nauwer bij het instellen van de beiteldiepte met hamer, maar eenmaal op juiste diepte werkt de beitel hier niet meer los. Wel kost het bij deze schaven meer moeite de beitel weer los te tikken. Bij mijn andere stalen schaven, waar je de beiteldiepte met wieltje / schroefdraad instelt, werkt dit soepel en eenvoudig (ik heb enkele tweedehands Juuma schaven). Deze werken nauwelijks los. Alleen de Kunz doet dat, en die heeft ook een ander mechanisme: geen schroefdraad met stelwieltje, maar hefboompje met kartels in de schaafbeitel.

Samengevat ben ik benieuwd of ik zelf iets verkeerd doe, of dat het inherent aan deze schaaf is?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
281
27
Hoi allemaal, dank voor jullie reacties. Ja, het is de schaaf uit de afbeelding hier boven. En ik wet de beitel ook.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.035
1.020
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Naar mijn weten zijn alle Kunz schaven groen en vallen daardoor nogal op.
Nee, er is ook een serie Kunz schaven die er 'normaal' uitzien - die zijn een stuk duurder, en naar verluidt ook kwalitatief een stuk beter. De groene Kunz schaven vind ik persoonlijk kwalitatief uitermate teleurstellend. En dat is het understatement van de week. Laatst tegen beter weten nog een Kunz 53 spookschaaf aangeschaft - een kloon van het Stanley-model met de variabele throat-opening. Ik had namelijk een exemplaar nodig waarvan ik de beitel kon vernaggelen (grootste deel van het scherp wegslijpen zodat ik nog maar een smal snijdend stukkie overhoudt), en daar wilde ik niet een van mijn 'antieke' Stanley's aan opofferen. Maar het ding werkt zo slecht dat ik m na 2 pogingen heb weggemieterd - zelfs de chinese budget spookschaven van Toolstation werken een klap beter. Uiteindelijk heb ik speciaal hiervoor toch nog maar een extra antieke Stanley 53 aangeschaft - waarbij de Toolstation spookschaaf voor het grove werk wordt gebruikt en de Stanley voor de finishing touch...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.