Ik heb even alle berichten doorgenomen en als kozijnen man moet ik mij er toch even in mengen haha.
de nieuwe standaard (oftewel al jaren voor kozijnhout) is 67 x 114 m/m. dit is ook wat ik toe zou passen en het kozijn iets verzinken zodat je een dag kant creëert.
iemand opperde raamdorpels. jawel dit is een goed idee en oogt mooier dan een overstekende houten dorpel. het enige is dat je kozijn een steen + voeg minder hoog word, maar dit weegt niet op tegen de voordelen. kijk maar hoe de onderdorpel er nu uitziet op de foto.
verder zag ik staan Iroko. niet doen dit is een zeer vette houtsoort waardoor binnen zeer korte tijd je lak weer op de grond ligt
. beter is Mahonie/ Meranti / Merbau.
Wij maakten al jaren onze kozijnen volgens het contra mal principe en verlijmen met constructie lijm vervolgens borgen met 5 x 100 schroeven. blijft jaren perfect wat alle keurmerken ook tegenspreken. verder hou je afhankelijk van de verschil in de steen voldoende speling om inderdaad Compri-band toe te passen. niet schilderen gewoon een paar millimeter dieper inzetten en je ziet het niet een zitten(is net schaduw) als bij een normaal kozijn. veel succes ermee en hoop dat je wat aan mijn advies hebt. o ja en afkitten naast het kozijn is echt kansloosssssssss dit krijg je nooit mooi geloof me compri band is de manier.