Kozijn: Nieuwe maken of bestaande aanpassen?

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
538
177
Apeldoorn
Voor onze verbouwing ben ik nu aangekomen bij een stukje houtbewerking waar ik eerlijk gezegd een beetje tegenop zie (wegens gebrek aan kennis). Dus vandaar deze hulpvraag ;)

Wat is het geval? In een van de kamers zit een vuren raamkozijn wat er a. niet uitziet (duidelijk een gevalletje hobby bob) en b. aan het rotten is en c. niet aansluit bij de rest van het huis. Ik wil dit uiteraard (net als de rest) herstellen en er een mooi en degelijk (meranti) kozijn in plaatsen, met een raam wat open kan. Kunststof is geen optie helaas (ben geen fan van schilderen), maar hier een kozijn voor laten maken kost €1200 ex. en voor een kozijn van 90/124 vind ik dat wat fors...

Dus de opties zijn wat mij betreft zelf een kozijn maken of een bestaand kozijn (oude bouwmaterialen/marktplaats) aanpassen. De breedte maat van 90cm is gangbaar, de hoogte van 124 niet zo lijkt het.

Ik ben redelijk uitgerust qua gereedschap en lid van het Pipi Langkous gilde bovendien (Ik heb het nog nooit gedaan, dus denk dat ik dat wel kan). Maar heb dus nog nooit een kozijn gemaakt/aangepast, dus de leercurve is steil ;)

Vragen waar ik zoal mee zit;

Wat is wijsheid in deze qua keuze? Nieuw of aanpassen?
Waar moet ik op letten? Valkuilen of tips?
Qua verbindingen, voldoet pen/gat? Of moet er ingewikkeldere verbindingen aan te pas komen? Ik heb een domino, maar geen XL.
Is D3 houtlijm voldoende, of is een PU of zelfs speciale kozijnlijm een betere keuze?

Benieuwd naar jullie reacties, tips en advies!

Edit: Deze heb ik uiteraard gelezen!

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.517
4.434
Je wil standaard hardhouten kozijnprofielen gaan gebruiken? Een groot openslaand raam? Stolpstel? Bovenlicht? Ik maak ze altijd ouderwets met pen en gat. Lijm witte houtlijm D4 en rvs schroeven. Kan je het kozijn van binnenuit plaatsen? Want dan kan je heel strak werken. Benodigd gereedschap is niet zo ingewikkeld. Boor, setje beitels , een goede fijn vertande handzaag, blokhaak en zweihaak. Soms kan je goede hardhouten kozijnen voor niets in je buurt ophalen. Bij de meeste kozijnen die nog van goed meranti of merbau gemaakt zijn, zitten de verbinding vaak met aluminium kruisstiften vast. Die zijn er niet mooi uit te krijgen. Dus of verbinding in tact laten, of zorgen voor overlengte.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.517
4.434
Als je een zaagtafel hebt, kan je ook je raamhout en onderdorpel uit standaard zij profielen halen. Je kan dan eventueel met een raamsponning voor 56mm hout werken. Dan krijg je een vlakke buitenkant aan je raam met inliggende glaslatten. Je kan ook de standaard sponning gebruiken en het raamhout naar binnen in het kozijn laten vallen. Naar keuze met een sponning voor een rubber.

• Leuk
Waarderingen: rolandvs

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.770
3.186
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Joost79 & @chevy66

beste lieve & reeds lang bekende collega's,
mag ik jullie koppelen ?
rond apeldoorn & utrecht, niet ?
uurtje bollen
de chevy uit '66 breekt enthousiast uit
leuk uitstapje
heerlijk bakje koffie
al dan niet met iets aangelengd
lekker keuvelen . . .

mogen we de notulen van jullie hersenstorm en omzetting van raad in daad ?

(uiteraard wil ik hiermee de ideeënuitwisseling op dit forum niet smoren)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.