Koesteren we het oude, of is er ruimte voor innovatie

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
De energie die een hamer overbrengt op de nagel is een samenhang van de massa van de hamer, de snelheid en de veereigenschappen van het materiaal van de nagel en je hamer.

Dat is waarom een rubber hamer minder energie overbreng dan een even zware houten terwijl je voor je gevoel even hard slaat. De rubber hamer veert in en zet een deel van de energie om in warmte en de rest om terug te veren, dat veren maakt ook dat het minder energie kost om langer in een ritme te slaan je kan hem als het waren laten stuiteren

titanium heeft een elasticiteitsmodulus die de helft is van staal en zal dus meer energie omzetten in warmte en terugveren dan een stalen hamer maar zeker niet stuiteren
ik denk dat het meer een heb dingetje is dan innovatie

een terugslagloze hamer vind ik meer inovatie daarmee kan je de max aan kracht overbrengen uit je slag
je moet hem daarna echter wel weer helemaal optillen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De energie die een hamer overbrengt op de nagel is een samenhang van de massa van de hamer, de snelheid en de veereigenschappen van het materiaal van de nagel en je hamer.

Dat is waarom een rubber hamer minder energie overbreng dan een even zware houten terwijl je voor je gevoel even hard slaat. De rubber hamer veert in en zet een deel van de energie om in warmte en de rest om terug te veren, dat veren maakt ook dat het minder energie kost om langer in een ritme te slaan je kan hem als het waren laten stuiteren

titanium heeft een elasticiteitsmodulus die de helft is van staal en zal dus meer energie omzetten in warmte en terugveren dan een stalen hamer maar zeker niet stuiteren
ik denk dat het meer een heb dingetje is dan innovatie

een terugslagloze hamer vind ik meer inovatie daarmee kan je de max aan kracht overbrengen uit je slag
je moet hem daarna echter wel weer helemaal optillen
Dus, een aambeeld op een stok? ;).
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: hdv en Ruben houtklusser

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.131
1.774
Terkaple
www.woodworking.nl
We dwalen wat af van de oorspronkelijke post, of we met nieuwe materialen oude gereedschappen moeten innoveren, waarbij in dit geval en sjeu van de japanse smid helemaal uit beeld raakt.

Titanium hamers worden al jaren gebruikt. Het is hier nog niet zo bekend maar is zag dat Toolmax een Stiletto hamer heeft onder het label Milwaukee voor een dikke honderd euro.



jaap
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We dwalen wat af van de oorspronkelijke post, of we met nieuwe materialen oude gereedschappen moeten innoveren, waarbij in dit geval en sjeu van de japanse smid helemaal uit beeld raakt.

Titanium hamers worden al jaren gebruikt. Het is hier nog niet zo bekend maar is zag dat Toolmax een Stiletto hamer heeft onder het label Milwaukee voor een dikke honderd euro.



jaap
De Japanse markt is een hele intrigerende. Aan de ene kant produceren ze 'cutting edge' spullen maar ze hangen ook heel erg aan hun traditie. Als men innoveert ten goede van die traditie en om de juiste redenen, ben ik absoluut voor. Maar wij weten allemaal dat er ook veel spullen gemaakt worden waarbij men 'innoveert' puur alleen maar om te kunnen stellen dat het 'new and shiny' is. Bovendien worden er (getuige sommige producten die ik op de beurs heb gezien) soms oplossingen geboden voor problemen die er helemaal niet zijn.

Nu ben ik bij lange niet de meest ervaren houtbewerker in dit selecte clubje, maar ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waarbij ik dacht 'het metaal van deze hamer heeft niet de juiste compositie'. Dat gezegd hebbende, ik heb rubber voor eikenhout verruild en dat was een positieve ervaring. Ik heb nog nooit een titanium hamer vast gehad (wel composiet stelen in plaats van hout) en ik laat me graag overtuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
361
157
Wetteren, Belgie
We dwalen wat af van de oorspronkelijke post, of we met nieuwe materialen oude gereedschappen moeten innoveren
Best mogelijk dat een titanium hamer voordelen biedt tov een gewone stalen hamer. Ik ken er niet genoeg van om daar een mening over te kunnen vormen. Ik heb geen enkel probleem met innovaties die verbeteringen aanbrengen. Integendeel: verbeteringen zijn enkel toe te juichen. Maar wat een prijzen zeg. Ik zal het in ieder geval niet aankopen...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Ik ben bang dat er in europa niet echt een markt voor is. Er wordt gewoon weinig gespijkerd in de bouw in europa. Een blauwe stanley van 20 euro doet het prima. Het rubber verslijt en dan koop je weer eens een nieuwe na een jaar of 20. Ik heb wel eens naar een eastwing gekeken, gewoon voor de mooi, maar ik vond het handvat te dik, dus niet comfortabel, dus weer terug gehangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Ik heb een broertje dood aan houten stelen voor hamers die niet in de waterbak staan. De kop gaat los zitten en de stelen breken altijd vlak onder de kop. Ik ben benieuwd of je hem voor de heb hebt gekocht, of dat je echt denkt dat het een verbetering in je werk geeft.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een broertje dood aan houten stelen voor hamers die niet in de waterbak staan. De kop gaat los zitten en de stelen breken altijd vlak onder de kop. Ik ben benieuwd of je hem voor de heb hebt gekocht, of dat je echt denkt dat het een verbetering in je werk geeft.
Ik ben juist overgestapt van een Japanse zaag met een plastic handvat naar hout, omdat hout gewoon veel prettiger vast te houden is (vind ik). En voor een houtbewerker is die voorkeur natuurlijk helemaal niet vreemd. Niet iedereen winkelt exclusief via marktplaats. Ik heb nog nooit een houten handvat gebroken behalve die ene keer dat ik een boom om aan het halen was en mis sloeg met de (meter lange) bijl en een dikke tak raakte net onder de kop. Maar dat was dus een vuren handvat en mijn fout, met essen zou me dat niet gebeurd zijn.

Tuurlijk, ga je met stoffen of in omgevingen werken die het hout zullen aantasten maak je andere keuzes, maar dit lijkt me notenhout en dat is volgens mij prima geschikt voor wat @Mosseltje ermee wil doen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.284
564
Eanske
ingoogni.nl
Of ben ik nu een sentimentele zeur...
Ja...;) Maar, dat hamertje gemaakt door een van de drie laatste japanse hamersmeden is pas interessant geworden toen de rest van de hamersmeden het aambeeld in de wilgen gehangen hebben. Dus een zeker sentimen tis er wel.

Het herinterpreteren van dingen uit het verleden op moderne wijze, of dingen uit een andere cultuur volgens 's lands eer en kunde is niets nieuws. Een groot deel van de Engelse hof cultuur bijvoorbeeld is Hollands, uit de tijd rond de "glorious revolution" (eigenlijk domweg de verovering van dat eiland door Oranje). De terechte opmerking van @SunRayes over nieuw en oud en hoe we daar, soms erg krampachtig, over denken. Dus zeur, neen, het is ook een discussie van alle tijden. Maar je kunt het ook pragmatisch benaderen, slaat de hamer lekker?

T.a.v. dit soort gereedschap, voor mij hoeft het niet, "fit for use" is meestal wel voldoende mits van goede kwaliteit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Ik neem aan dat je je japanse zaag niet als hamer gebruikt? Ik vervang ook kunststof door hout. Behalve bij klauwhamers. Sloophamers altijd met fiber steel met stalen huls. Daar haal je soms het einde van de dag niet eens met een houten steel. Als je met sloopwerk bezig bent, zit je er niet op te wachten om steeds de hamerkop weer op een ingekorte steel te zetten. Ook de kwaliteit van de stelen is heel wisselend. Ik heb het idee dat ze gewoon hout opdelen en in de machine gooien. Vaak staan er 10 stelen in een vak, waarbij er geen een is met een rechte draad.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.042
850
Omgeving Leiden
Ach, "verandering van spijs doet eten". Titanium klinkt heel degelijk, high tech en onverwoestbaar. Het spreekt aan en houtwormen met een liefde voor mooie spullen gaan voor de bijl.
En sommigen zullen het verschil echt merken en het kunnen waarderen. Voor anderen is het 'weer eens wat anders'.
Ik zie het meer als Woodpeckers maar dan op zijn japans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.