Koesteren we het oude, of is er ruimte voor innovatie

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.131
1.774
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de site van een Duitse gereedschapsleverancier zag ik deze hamer, een genno met een titanium kop.

Japanners zijn meesters met staal, ze maken van de mooiste beitels, zwaarden, schaven en zagen. Ik heb wel wat met hamers en ik was nog niet zo lang met deze hobby bezig toen ik bij Baptist een middelgroot japans hamertje kocht , Later kwamen er wat modellen bij, maar deze eerste gebruik ik veel. Een ode aan japans vernuft en vakmanschap.
En zag ik vanmiddag een versie met een titanium kop, prachtig mooi, niet echt goedkoop dat wel. Maar kan dat wel, zo'n klassiek stuk gereedschap plots in een ander materiaal uitvoeren?

Dit is hem, althans de link

genno titanium.jpg

jaap
 
  • Wow
Waarderingen: KaleIwan en Superbra

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
747
291
RegioRotterdam
Soortelijk gewicht van titanium is 4.5 kg/dm3, dus dichter bij aluminium (2.7 kg/dm3) dan het gebruikelijke staal (7.8 kg/dm3).
Verder is de sterkte groter dan van staal.
Volgens mij heb je een hamer voor het gewicht, en ik zie niet direct het voordeel van een kop die twee keer zo groot is. Verder wil je normaal dat de hardheid van je hamer in de buurt komt van waar je op slaat, dus met een stalen hamer wel spijkers maar geen houten pennen.
Vraag is dus waarom je een hamerkop van titanium zou willen hebben.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Soortelijk gewicht van titanium is 4.5 kg/dm3, dus dichter bij aluminium (2.7 kg/dm3) dan het gebruikelijke staal (7.8 kg/dm3).
Verder is de sterkte groter dan van staal.
Volgens mij heb je een hamer voor het gewicht, en ik zie niet direct het voordeel van een kop die twee keer zo groot is. Verder wil je normaal dat de hardheid van je hamer in de buurt komt van waar je op slaat, dus met een stalen hamer wel spijkers maar geen houten pennen.
Vraag is dus waarom je een hamerkop van titanium zou willen hebben.
Ik weet niet of ik het met je eens ben aangaande dat gewicht. Ik heb zelf een houten hamer gemaakt die ik veel liever gebruik dan mijn rubberen hamer. En ondanks het lichtere kopje slaat hij echt gemeen hard, zonder mijn pols te overbelasten. Ik kan me helemaal indenken dat zo'n titanium kop dezelfde voordelen biedt ten opzichte van stalen koppen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
metalen hamers gebruik ik nog amper
hoogstens een van >= 1 kg om flink door te meppen
of een van 5 kg om palen in de grond te heien
metalen hamers gebruik ik niet in de kontekst waarover we op dit forum van gedachten wisselen
ik heb 2 rubberen hamers om corpussen en schuiven te monteren
met een beitel gebruik ik misschien beter een houten
maar die wil ik voor de paar keren dat ik die per jaar gebruik, niet altijd meezeulen
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
493
706
47
Breda
Soortelijk gewicht van titanium is 4.5 kg/dm3, dus dichter bij aluminium (2.7 kg/dm3) dan het gebruikelijke staal (7.8 kg/dm3).
Verder is de sterkte groter dan van staal.
Volgens mij heb je een hamer voor het gewicht, en ik zie niet direct het voordeel van een kop die twee keer zo groot is. Verder wil je normaal dat de hardheid van je hamer in de buurt komt van waar je op slaat, dus met een stalen hamer wel spijkers maar geen houten pennen.
Vraag is dus waarom je een hamerkop van titanium zou willen hebben.
Ik heb ooit eens een titanium hamer kop van het merk Stiletto gevonden bij de kringloop.
Hier een extra lange steel aangezet en het werkt heerlijk wanneer je lang en veel moet hameren.
Voor een lange “carpoort“ aanbouw ooit eens alle balkdragers met spijkers vastgezet omdat ik geen juiste schroeven had en er zin in had. Zeker 500 stuks 12cm lange spijkers erin gerost. Uiteindelijk maar 2 klappen per spijker nodig.

Een lichte kop met lange steel brengt echt wel veel energie over naar de spijker zonder dat het veel kracht kost.

Bijkomstig voordeel is dat je bij een misslag weer hele mooie vonken maakt. 😄
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.878
924
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op de site van een Duitse gereedschapsleverancier zag ik deze hamer, een genno met een titanium kop.

Japanners zijn meesters met staal, ze maken van de mooiste beitels, zwaarden, schaven en zagen. Ik heb wel wat met hamers en ik was nog niet zo lang met deze hobby bezig toen ik bij Baptist een middelgroot japans hamertje kocht , Later kwamen er wat modellen bij, maar deze eerste gebruik ik veel. Een ode aan japans vernuft en vakmanschap.
En zag ik vanmiddag een versie met een titanium kop, prachtig mooi, niet echt goedkoop dat wel. Maar kan dat wel, zo'n klassiek stuk gereedschap plots in een ander materiaal uitvoeren?
Mooi. Maar mijn wedervraag zou zijn: op welke 'vraag' is dit een 'antwoord'... Hamers hebben over het algemeen baat bij een hoog gewicht. Een hamer met een metalen kop met een laag soortelijk gewicht schiet dus zijn doel voorbij. Verder is er veel misverstand over de voordelen/eigenschappen van titaan over ijzer: het is 'sterker' bij gelijk gewicht - maar sterker is in dit geval met name (of: uitsluitend) tensile strength. Het is bijvoorbeeld minder hard (titanium messen, bijvoorbeeld duikmessen, zijn slecht te slijpen en zijn zo weer bot - even gechargeerd) dan staal. Voor hamertjes die massa nodig hebben maar geen hardheid is (denk ik) messing of brons geschikter.

Ik zou wel eens willen weten of hier echt een functioneel verhaal achter zit. En dat is niet omdat ik conservatief/traditioneel/anti-innovatie ben, maar louter omdat ik zou willen weten of dit echt een innovatie is...
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en jaap

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
748
808
de buurt van den bosch
Ik maak geregeld houten schaven en dat is eigenlijk oude stijl.
Vroeger deed ik daar oude schaafijzers in van bv stanley.
Tegenwoordig doe ik er beitels in van hock,en dat is weer
een kwalitatief ijzer van deze tijd.dus meer een mix van oud en nieuw.
Ben wel meer van de oude tijd en gereedschap.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.890
2.698
Gaanderen
Enige tijd geleden ben ik in dat winkeltje (bovenverdieping) in München geweest. Daar stond in een glazen vitrine een heel mooi Japans hamertje. Prijs 400-450 euro. Ik dacht van "gewoon" staal. Gemaakt door een oude Japanse meester. Ik vind dit soort dingen erg mooi. Echter, ik ben niet gek genoeg om zo'n bedrag voor een hamer te betalen. Bij een Eastwing hamer houd het voor mij op.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.131
1.774
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi. Maar mijn wedervraag zou zijn: op welke 'vraag' is dit een 'antwoord'... Hamers hebben over het algemeen baat bij een hoog gewicht. Een hamer met een metalen kop met een laag soortelijk gewicht schiet dus zijn doel voorbij. Verder is er veel misverstand over de voordelen/eigenschappen van titaan over ijzer: het is 'sterker' bij gelijk gewicht - maar sterker is in dit geval met name (of: uitsluitend) tensile strength. Het is bijvoorbeeld minder hard (titanium messen, bijvoorbeeld duikmessen, zijn slecht te slijpen en zijn zo weer bot - even gechargeerd) dan staal. Voor hamertjes die massa nodig hebben maar geen hardheid is (denk ik) messing of brons geschikter.

Ik zou wel eens willen weten of hier echt een functioneel verhaal achter zit. En dat is niet omdat ik conservatief/traditioneel/anti-innovatie ben, maar louter omdat ik zou willen weten of dit echt een innovatie is...
Er zijn ook titanium hamers te koop voor onze amerikaanse collega's die de hele dag houten huizen in elkaar staan te spijkeren. Schijnen goed te voldoen maar zijn nog prijziger dan deze.
De potentiele energie in de hamerkop is een 1/2M(massa).V(snelheid) kwadraat. De massa van de kop is van minder belang dan de snelheid die je maakt met een lichtere kop. Daar schijnt de effectiviteit te liggen.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.131
1.774
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar doen we de traditioneel gemaakte stalen japanse hamer nu wel of geen eer aan door deze upgrade met een stukje (waarschijnlijk) ge CNC ed titanium ipv het gesmede stuk en gedeeltelijk geharde staal...

Voor mij is de waarde van het handgemaakte japanse gereedschap de aandacht en vakmanschap van de maker. Het idee dat iemand ver weg zijn ziel en zaligheid in een stuk staal stopt en dat ik dat in Fryslan in de handen mag houden, bewonderen en gebruiken. Of ben ik nu een sentimentele zeur...


jaap
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar welke man valt nou op de juiste vrouw???
denk dat we het biologisch zo kunnen stellen dat de man op de vrouw valt, die die vrouw uitgekozen heeft uit alle mannen die rond haar cirkelen
de man maakt zijn keuze(s), en uiteindelijk kiest de vrouw
kijk rondom ons . . . het is nu volop kikkertijd . . . veel gekwaak
nog een bedenking in de rand van een draadje
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.799
166
Rotterdam
Ik kom voor mijn werk al 30 jaar in oude kerken. En daar is ook altijd discussie of een moderne toevoeging wel kan. Een moderne toiletruimte, een normale vloer ipv al die moeilijke grafstenen.
Maar die kerken zijn vaak al 500 jaar oud, en in die eeuwen zijn er verbeteringen aangebracht die in onze ogen geschiedenis zijn.

Dus, een hamer gemaakt met de op dit moment modernste techniek is over 100 jaar een bijzonder stuk antiek gereedschap.
Mits de kwaliteit goed is.
Jij bent nu de eerste eigenaar. Als de kwaliteit goed is, is er over 100 jaar iemand die er heel blij mee is.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en trigger

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.677
728
Antwerpen
Japanners zijn meesters met staal, ze maken van de mooiste beitels, zwaarden, schaven en zagen. Ik heb wel wat met hamers en ik was nog niet zo lang met deze hobby bezig toen ik bij Baptist een middelgroot japans hamertje kocht , Later kwamen er wat modellen bij, maar deze eerste gebruik ik veel. Een ode aan japans vernuft en vakmanschap.
ik ga je toch moeten teleurstellen ivm de herkomst van je hamertje Jaap, want Zen Wu is een Chinees merk, uit Hubei
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: ornament en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.