Knappe koppen gezocht! zekering soms eruit bij felder zaagmachine (het spookt in mijn stroomnet)

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
136
106
Oss
met dat eerste sluit ik me volledig aan. Wat een bijzonder ontwerp, het contactoppervlak tussen de pennen in de stekker en de kabels zijn echt ontzettend klein.
Wat betreft de aderhulsjes. Ik doe dingen liever 1 keer netjes en goed, dan kun je op dingen vertrouwen.
Idem, verschrikkelijk die snijdende CEE stekkers. Vandaag op het werk eentje verwijderd die volledig was gesmolten op 1 fase omdat iemand had bedacht dat 2.5mm2 in een 32A CEE stekker een goed idee was, ook al liep er nominaal slechts 10A...

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
136
106
Oss
Terug komende op het probleem; Als de automaat voor de zaag eruit klapt, loopt er waarschijnlijk een kortsluitstroom. Een te hoge constante stroom zou opvallen omdat het vermogen ergens gedissipeerd moet worden, en zoals je aangeeft er nergens iets warm wordt. (even er vanuit gaande dat je niet een B10 automaat oid hebt geinstalleerd).
Gezien je niets noemt over de aardlek die tript, waarvan ik er wel vanuit ga dat die er is, is de foutstroom waarschijnlijk niet tussen fase en aarde, anders zou het een stuivertje opgooien kwestie zijn of de aardlek of automaat eruit gaat.
Dan blijft over wat er tussen de fases kan gebeuren. Dat is de motor zelf, de ster/driehoek schakeling en de ster/driehoek controller. De controller zelf zal die stroom niet laten lopen, dat op die stuurprint is allemaal uitgelegd op lage stromen dus dan zou die het waarschijnlijk na de eerste keer al niet meer werken.
Ik zet mijn geld dus ook in op dat K2/K3 niet correct aangestuurd worden.

Gezien je aangeeft dat het meestal niet direct gebeurd als de zaag eenmaal draait (dat is wel waardevolle informatie!) ga ik er tevens vanuit dat het gebeurd na het overschakelen op driehoek gebeurd. Als de automaat eruit vliegt omdat vervolgens K2 in driehoek operatie alsnog inschakelt, zou ik dat frapant vinden. Immers; Als de controller de mist in gaat, zou er nog moeten worden voorkomen dat K2/K3 tegelijk bekrachtigd worden gezien van elk een hulpcontact de spoel van de andere ontkrachtigt en deze dus nooit beide in werking kunnen zijn tenzij een van beide contactors plakt.
Het is waarschijnlijker dat in driehoek, K3 open gaat, en vervolgens weer sluit.

Ik sluit me dus aan bij FredR, een camera op K2/K3 (vooral K3) zou dit bevestigen.
Dan kan de oorzaak nog steeds zitten in een brakke contactor, een brakke stuurprint of zelfs een draad die half los zit.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
508
170
Apeldoorn
Toch ben ik nog wel heel benieuwd of er installatie automaten gebruikt zijn in de groepenkast of dat het nog smeltpatronen zijn. In de eerste post heeft hij het over "stoppen", niet over automaten. Als dat zo is, zou ik daar maar eerst eens beginnen en die vervangen voor de juiste 3-fase automaat met een C-karakteristiek (beter bestand tegen opstartspanning van de zaag).

rik

Post veel
8 nov 2010
826
163
Toch ben ik nog wel heel benieuwd of er installatie automaten gebruikt zijn in de groepenkast of dat het nog smeltpatronen zijn. In de eerste post heeft hij het over "stoppen", niet over automaten. Als dat zo is, zou ik daar maar eerst eens beginnen en die vervangen voor de juiste 3-fase automaat met een C-karakteristiek (beter bestand tegen opstartspanning van de zaag).
dank voor de suggestie. Het gaat hier weldegelijk om automaten, hoewel ik die idd stoppen heb genoemd in de eerste post. excuus voor de verwarring. Het is opvallend dat de machine het jarenlang tot volle tevredenheid heeft gedaan en daarna pas problemen is gaan vertonen die na verhuizing zijn blijven bestaan. De kans dat het aan de groepenkast ligt lijkt mij daarom vrij klein

rik

Post veel
8 nov 2010
826
163
Terug komende op het probleem; Als de automaat voor de zaag eruit klapt, loopt er waarschijnlijk een kortsluitstroom. Een te hoge constante stroom zou opvallen omdat het vermogen ergens gedissipeerd moet worden, en zoals je aangeeft er nergens iets warm wordt. (even er vanuit gaande dat je niet een B10 automaat oid hebt geinstalleerd).
Gezien je niets noemt over de aardlek die tript, waarvan ik er wel vanuit ga dat die er is, is de foutstroom waarschijnlijk niet tussen fase en aarde, anders zou het een stuivertje opgooien kwestie zijn of de aardlek of automaat eruit gaat.
Dan blijft over wat er tussen de fases kan gebeuren. Dat is de motor zelf, de ster/driehoek schakeling en de ster/driehoek controller. De controller zelf zal die stroom niet laten lopen, dat op die stuurprint is allemaal uitgelegd op lage stromen dus dan zou die het waarschijnlijk na de eerste keer al niet meer werken.
Ik zet mijn geld dus ook in op dat K2/K3 niet correct aangestuurd worden.

Gezien je aangeeft dat het meestal niet direct gebeurd als de zaag eenmaal draait (dat is wel waardevolle informatie!) ga ik er tevens vanuit dat het gebeurd na het overschakelen op driehoek gebeurd. Als de automaat eruit vliegt omdat vervolgens K2 in driehoek operatie alsnog inschakelt, zou ik dat frapant vinden. Immers; Als de controller de mist in gaat, zou er nog moeten worden voorkomen dat K2/K3 tegelijk bekrachtigd worden gezien van elk een hulpcontact de spoel van de andere ontkrachtigt en deze dus nooit beide in werking kunnen zijn tenzij een van beide contactors plakt.
Het is waarschijnlijker dat in driehoek, K3 open gaat, en vervolgens weer sluit.

Ik sluit me dus aan bij FredR, een camera op K2/K3 (vooral K3) zou dit bevestigen.
Dan kan de oorzaak nog steeds zitten in een brakke contactor, een brakke stuurprint of zelfs een draad die half los zit.
Dank voor deze heldere uiteenzetting. Daar heb ik heel veel aan.
Ik ben maandag weer in de werkplaats en dan ga ik de volgende test uitvoeren.
1: een camera neerzetten die K1, K2 en K3 opneemt om te zien of hier ietsdergelijks wat we hierboven beschrijven.

Daarnaast heb ik een vraag over losse contacten. Ik heb vandaag alle hoogspanningsaansluitingen die ik kon vinden gecontroleerd. deze zaten allemaal stevig vast. kan het eventueel ook aan een van de zwakstroom aansluitingen zitten? zo ja, dan zal ik ook deze connecties allemaal nalopen.

rik

Post veel
8 nov 2010
826
163
Wellicht is het al besproken of heb ik het gemist, maar weet je zeker dat het aan de zaag ligt en niet aan de groepenkast?

Wat voor zekeringen zijn er gebruikt in de groepenkast waar de 3fase aansluiting zit? Zitten er andere apparaten op dezelfde aansluiting/zekeringen? Zo ja, wat is daar de belasting van? Wat zijn het voor zekeringen die eruit klappen? Zijn het automaten of porseleinen smeltzekeringen? Wat is een hun karakteristiek en voor hoeveel ampere zijn ze geschikt?
Dank voor de vraag, dit is idd al besproken. voor de volledigheid. Er zit niets anders op de groep en het gaan om zekeringsautomaten. Ik heb geen foto van de kast bij de hand, maar ik ga er voor nu even vanuit dat het gaat om een b16 automaat 16A. Dit zou ruim voldoende moeten zijn voor deze zaag. De groep is uiteraard ook voorzien van een aardlekschakelaar.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.738
2.432
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank voor de vraag, dit is idd al besproken. voor de volledigheid. Er zit niets anders op de groep en het gaan om zekeringsautomaten. Ik heb geen foto van de kast bij de hand, maar ik ga er voor nu even vanuit dat het gaat om een b16 automaat 16A. Dit zou ruim voldoende moeten zijn voor deze zaag. De groep is uiteraard ook voorzien van een aardlekschakelaar.
is een B door een C vervangen dé oplossing ?

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.009
254
kan het eventueel ook aan een van de zwakstroom aansluitingen zitten?
Dat kan zeker, de focus ligt nu heel sterk op de ster-driehoek schakeling.
Het kan heel goed dat er ergens een sluiting is naar de N. Alle contacten nalopen is altijd goed, dan controleer je meteen of je ergens iets afwijkends ziet.
De storing treedt onregelmatig op, neem maar aan dat je geen patroon kunt herkennen, of is er wel een patroon te herkennen ?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.720
3.376
De zwakstroom is in de machine afgezekerd. Als je daar kortsluiting maakt gaan de glaszekeringen er uit. Je kan daarna de machine niet meer opstarten, zonder die zekeringen te vervangen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
405
124
61
Sint Odilienberg
De zwakstroom is in de machine afgezekerd. Als je daar kortsluiting maakt gaan de glaszekeringen er uit. Je kan daarna de machine niet meer opstarten, zonder die zekeringen te vervangen.
WAt wel mogelijk is bij een slecht contact van de zwakstroom zijn klapperende of een klapperend relais en dan krijg je ook sluiting, vooral bij de ster driehoek aansluiting. Vandaar dat ik opteerde in een camera op de relais dan kun je zien of ze stonden te klapperen tijdens uitval

Fred

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
245
5
Oud gastel
Heb je er al eens zo een warmtecamera op los gelaten, het probleem/ding word vaak warm alvorens sluiting te veroorzaken. Heb dat zelf ook niet in de kast liggen hoor, maar misschien kun je lenen van iemand.

• Leuk
Waarderingen: Joost79

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
297
65
Oss
Zo te zien zijn de relais ook al vrij oud. Die zijn ook een keer op.
Machine is verhuisd en deed het voor en na verhuizing ook. Dan zou het ook in groepenkast kunnen liggen. Maar relais kan ook een keer op zijn.
Goede elektricien bespaart hoop tijd, geld en ergernis

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
136
106
Oss
Voor de goede orde; de zaag is 5.5kW (hoogst waarschijnlijk onder vollast), Rik geeft aan dat er een B16 automaat geinstalleerd is waar je gedurende langere tijd ruim het dubbele uit kan trekken. Zoals ik reeds noemde; als de automaat eruit vliegt op constante stroom, wordt er niet iets warm, dan wordt het gloeiend heet.
Het flir verhaal klinkt leuk, maar uiterst nodeloos.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.