Klushuis in Groningen gekocht: tips en adviezen gevraagd

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Vloerverwarming zou ik gelijk doen. Met goede isolatie is je huis gelijk geschikt voor een warmtepomp in de toekomst. Wel een geschikte verdeler en juiste buis en HOH afstand (10cm) laten gebruiken. Vloerverwarming is bovendien nauwelijks duurder als echt goede radiators (die ook nog wat doen met een WP), en bovendien houd je meer ruimte over want die grote radiators nemen best wel vloerruimte in beslag. En vloerverwarming met water van 28-35 graden is een heel ander gevoel als wat vroeger werd gebruikt.

Als je er al inzit is plaatsen van vloerverwarming wel een dingetje. Maar je woont in Groningen, dus daar is nog gas genoeg. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ziet er goed uit @casselt! M'n handen beginnen nog wat meer te jeuken! Nog ruim een maand op m'n handen zitten.. Ben inmiddels het sloop en breek gereedschap aan het inventariseren ;)

Op youtube lijkt het wel te doen, nieuwe kozijnen installeren... Zo heb ik een hele hoop dingen geleerd, maar ergens voelt het bij ons eerste eigen huis toch een beetje spannend. Als de buitenkant maar goed is, dan kan er verder niet zoveel misgaan.. Maar nu jullie het zo zeggen klinkt dat wel aanlokkelijk... hmm... Weer een nieuwe twijfel erbij :p
Ik moet zeggen dat ik er zelf ook geen ervaring mee heb! echter is mijn schoonvader erg handig en helpt hij veel bij het verbouwen en hij zegt dat het niet al te lastig is dus daar gaan we dan maar van uit! :p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
egaliseren is een koud kunstje
blijf binnen de dikte waarvoor de egaline bestemd is & meng zoals aangegeven
Egaliseren is niet altijd gemakkelijk. Als de ondergrond heel erg ongelijk is, is het echt een vak apart.

Aandachtspunt is ook om dit niet in je eentje te doen, het aanmaken duurt te lang zodat het onvoldoende in elkaar vloeit.

Ook als je niet verlijmd, moet de ondergrond vlak zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ziet er goed uit @casselt! M'n handen beginnen nog wat meer te jeuken! Nog ruim een maand op m'n handen zitten.. Ben inmiddels het sloop en breek gereedschap aan het inventariseren ;)
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb dus een reciprozaag met accu aangeschaft voor het sloopwerk, wat zeker een aanrader is! En voor het constructiewerk heb ik een slagschroevendraaier gekocht wat toch wel veel fijner werkt dan een standaard schroefboormachine als je veel moet schroeven!
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb dus een reciprozaag met accu aangeschaft voor het sloopwerk, wat zeker een aanrader is! En voor het constructiewerk heb ik een slagschroevendraaier gekocht wat toch wel veel fijner werkt dan een standaard schroefboormachine als je veel moet schroeven!
Heb je voldoende accu's ?
ik zou overwegen om minstens twee, maar liefst drie schroevendraaiers te hebben zodat je samen kunt werken of niet hoeft te wisselen. Ik heb sinds kort een reciprozaag, gekocht voor het sloopwerk in de tuin. Heel fijn apparaat.
Als je nog een andere niche apparaat zoekt dat je veel gedoe uit handen neemt: Multitool. Ik heb een BOSCH 18V en een FEIN Multimaster. De FEIN steekt er met kop en schouders boven uit
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Heb je voldoende accu's ?
ik zou overwegen om minstens twee, maar liefst drie schroevendraaiers te hebben zodat je samen kunt werken of niet hoeft te wisselen. Ik heb sinds kort een reciprozaag, gekocht voor het sloopwerk in de tuin. Heel fijn apparaat.
Als je nog een andere niche apparaat zoekt dat je veel gedoe uit handen neemt: Multitool. Ik heb een BOSCH 18V en een FEIN Multimaster. De FEIN steekt er met kop en schouders boven uit
Ik heb drie 5 Ah accu's en nog een vierde onderweg die via een gratis accu actie wordt geleverd! Dus daarmee kan ik wel uit de voeten. We hebben ook nog twee normale schroefboormachine van bosch (18V en 12V) dus redelijk wat keuze. Ik heb een (bedraad) multitool liggen van Black & Decker, echter nog niet veel gebruikt tot nu toe. Ik denk dat een hamer en breekijzer tot nu toe het beste van pas zijn gekomen bij het slopen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Nou, ik was er eerst van overtuigd dat we géén vloerverwarming doen, zeker in combinatie met een houten vloer. Die voelt sowieso al warmer aan dan bijvoorbeeld tegels of laminaat. Maar ja, zoals gezegd, nu is makkelijker dan wanneer je er al een vloer verlijmd in hebt liggen :p

Qua gereedschap maak ik me niet zo'n zorgen, ik ben enthousiast verzamelaar :p En heb voor vroegere klussen vaak goed gereedschap aangeschaft waardoor ik nu eigenlijk geheel voorzien ben van het nodige bouw en breek gereedschap. Stiekem ook wel een beetje jammer.. Ik probeer nog steeds de aanschaf van een VVD te verantwoorden om de houten vloer van beneden op te kunnen lappen zodat we die op zolder kunnen gaan leggen :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Nou, ik was er eerst van overtuigd dat we géén vloerverwarming doen, zeker in combinatie met een houten vloer. Die voelt sowieso al warmer aan dan bijvoorbeeld tegels of laminaat. Maar ja, zoals gezegd, nu is makkelijker dan wanneer je er al een vloer verlijmd in hebt liggen :p

Qua gereedschap maak ik me niet zo'n zorgen, ik ben enthousiast verzamelaar :p En heb voor vroegere klussen vaak goed gereedschap aangeschaft waardoor ik nu eigenlijk geheel voorzien ben van het nodige bouw en breek gereedschap. Stiekem ook wel een beetje jammer.. Ik probeer nog steeds de aanschaf van een VVD te verantwoorden om de houten vloer van beneden op te kunnen lappen zodat we die op zolder kunnen gaan leggen :)
Ik probeer bij elke grotere klus een stuk gereedschap te kopen dat ik nodig heb, maar nog niet in mijn bezit heb. Daarmee voorkom je m.i. dat je gaat zitten knoeien en je hebt geen losse uitgaven voor gereedschap. Zo heb ik mijn reciprozaag gekocht voor de tuin of mijn Duebelleiste toen ik wat kasten met lades in de garage ging maken en voor straks de kasten achter de knieschotten.
Wat je multitool betreft, zodra je met een FEIN hebt gewerkt wil je niet anders meer:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.