Klushuis in Groningen gekocht: tips en adviezen gevraagd

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb ook een koivijver. Onder koiliefhebbers wordt ook altijd gezegd dat je je vijver minstens 3x bouwt. Je bouwt hem, de 2e keer verbeter je wat beginnersfouten en pas de 3e keer verbeter je ook de fouten die je de 2e keer maakt.
Zo is het ook met een huis (is mijn ervaring), je moet eerst een huis kopen om te kijken wat je wilt/kunt, en daarna pas je droomhuis om het zo in te kunnen richten zoals je het echt wilt hebben voor de lange termijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Leuk project hoor janwillem!

Ik ben inmiddels (na bijna 2 jaar) bijna "klaar". Wat ik van deze en vorige verbouwingen geleerd heb, in willekeurige volgorde:
  • Een heel huis grondig verbouwen is duursport, geen sprint. Je gaat het niet in een week redden dus probeer dat ook niet. Na de eerste week fulltime (7 dagen 10-12 uur per dag) heb ik minimaal 1 'rustdag' per week ingebouwd en moest ik ook weer werken voor de baas, dan gaat de productiviteit omlaag maar het komt de motivatie (en je lijf) wel ten goede.
  • Als je op een gegeven moment (als de rommel te veel wordt) denkt dat het het niet meer goed komt, maak dan een (nieuw) lijstje met dingen die je moet doen en kies daar iets van. Opruimen werkt ook heel goed.
  • Zorg voor je verhuist dat je minimaal een plek hebt om te slapen en om schoon te worden. Wekenlang op werk / bij de buren douchen is niet praktisch, lang slapen op een luchtbed ook niet.
  • Wachten tot je stucwerk droog is duurt LANG!
  • Koop goede kwaliteit verf (Dat hoeft geen dure te zijn, de latex van de Hornbach is prima) en kwasten / rollers (ik vind Anza een fijn merk).
  • Als je veel mensen over de vloer hebt om te komen helpen kom je zelf bijna niet aan werken toe maar ben je druk met de rest aan het werk houden (vragen beantwoorden, materiaal / gereedschap regelen, etc.)
  • Neem een grotere container, er komt meer zooi uit dan je bedenkt. Ik had geschat dat een 3m3 container wel genoeg was, die was na 1,5 dag al vol. Uiteindelijk nog twee 6m3 containers gevuld ook.
  • In een latere fase, besteed eens een avond / dag / weekend aan "kleine klusjes", als je na 1 dag ineens 5 dingen van je lijstje af kunt strepen geeft dat een heel fijn, voldaan gevoel
  • Hou je buren te vriend! Ik ben voor ik de sleutels kreeg al een keer gaan kennismaken en heb ook gelijk gezegd dat ik veel wilde gaan verbouwen, daar hebben we ook goede afspraken over gemaakt en dat werkt perfect. Je moet nog een tijd naast ze wonen ;-)
  • Plannen is moeilijk, ver vooruit plannen nog moeilijker. Een chronologische lijst maken is makkelijker.
  • Zorg er voor dat je, zeker als je veel hulp hebt, genoeg materiaal in huis hebt zodat mensen door kunnen werken, soms zit het mee en dan is het zonde van de tijd als er eerst iemand naar de winkel moet om extra verf te halen zodat ze toch alvast "dat plafonnetje kunnen witten".
  • Als je met elektra, water of afvoer aan de gang gaat: koop meer koppelingen dan je nodig denkt te hebben. Soms past het in de praktijk toch net anders dan in theorie en voor ieder koppelingetje naar de winkel moeten rijden is duurder dan een paar extra halen (wat je over hebt kun je meestal terugbrengen)

En, als belangrijkste: veel plezier en vergeet niet te genieten! ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben Product Owner op een datawarehouse bij de Rabobank en ondertussen bezig met onze 2e volledige renovatie. Ook hobby-bob dus ;) :)




Voor de goede orde, het 2e huis wat gerenoveerd wordt, niet omdat de 1e renovatie dermate slecht was uitgevoerd. Misschien ook wel slecht uitgevoerd trouwens, maar daar hebben de nieuwe bewoners nu dan last van :p
 
  • Haha
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Dankje JochemK! Leuk dat je zo positief en optimistisch bent, met goede tips :)

Gelukkig zijn er meer mensen zo "gek" om zulke klussen zelf aan te pakken, dat geeft weer moed (ik ben docent). Ik hoop ook dat het afwerkingsniveau mooi gaat worden. Ik heb nog wel eens de neiging om aan het eind minder secuur te worden omdat het af moet.. In ieder geval iets om voor te waken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Uiteraard casselt! Het plan is om van elk groot project een draadje te maken, bijvoorbeeld van de badkamer en keuken. Het laminaat leggen op zolder verdient dan weer niet zoveel aandacht :)

Overigens hoeven we (gelukkig) geen "structurele" verbouwingen te doen: muren en vloeren zijn goed en blijven staan. Het is dus vooral cosmetisch. Al zal er bij de badkamer het nodige in de vloer gekapt moeten worden.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Twijfels: niet alleen over een vandiktebank maar ook over een houten (visgraat, zoals de rest van NL) vloer. Verlijmen op de dekvloer of zwevend.? Winkels raden verlijmd aan. Dan moet de vloer, zo'n 50 vierkante meter geëgaliseerd worden. Dat lijkt me doenbaar, heeft iemand daar ervaring mee? Gedachten over?

Oh, en het eerste leermoment @casselt : begin vroeg met plannen van dingen die je niet zelf doet. Kozijnen installeren kan bij nu bestellen pas in september of nog later. Helaas waren we met leuke dingen begonnen, zoals vloer (4wk+ levertijd) en keuken (8wk).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Verlijmen op de dekvloer of zwevend.? Winkels raden verlijmd aan. Dan moet de vloer, zo'n 50 vierkante meter geëgaliseerd worden. Dat lijkt me doenbaar, heeft iemand daar ervaring mee? Gedachten over?
verlijmen
dat beperkt het werken van het massieve hout
egaliseren is een koud kunstje
blijf binnen de dikte waarvoor de egaline bestemd is & meng zoals aangegeven
ik vermoed dat de ondergrond stabiel is
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Twijfels: niet alleen over een vandiktebank maar ook over een houten (visgraat, zoals de rest van NL) vloer. Verlijmen op de dekvloer of zwevend.? Winkels raden verlijmd aan. Dan moet de vloer, zo'n 50 vierkante meter geëgaliseerd worden. Dat lijkt me doenbaar, heeft iemand daar ervaring mee? Gedachten over?

Oh, en het eerste leermoment @casselt : begin vroeg met plannen van dingen die je niet zelf doet. Kozijnen installeren kan bij nu bestellen pas in september of nog later. Helaas waren we met leuke dingen begonnen, zoals vloer (4wk+ levertijd) en keuken (8wk).

Je kunt plannen wat je wilt, sommige zaken heb je niet onder controle. Wij hadden een tuinman die in maart onze tuin zou komen aanleggen. Alles afgesproken, maar toen begon hij niet te reageren op vragen en nadat ik hem dan gisteren overdag te pakken kreeg: Vind het heel vervelend, maar krijg de planning niet rond, ga het ook niet voor midden april redden. etc.
Gelukkig had ik nog niets besteld omdat ik hem maar niet te pakken kreeg, maar wij hebben nu een omgespitte tuin, geen terras, etc. En probeer nu maar eens een betrouwbare / goede tuinman / stratenmaker te vinden die voor juli tijd heeft.

Dus sommige zaken heb je niet in de hand. En ik ben helemaal klaar met het geregel en afstemmen als het toch geen zin heeft.
 
Laatst bewerkt:

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Oh, en het eerste leermoment @casselt : begin vroeg met plannen van dingen die je niet zelf doet. Kozijnen installeren kan bij nu bestellen pas in september of nog later. Helaas waren we met leuke dingen begonnen, zoals vloer (4wk+ levertijd) en keuken (8wk).
Wij zijn inmiddels zo'n 5 dagen onderweg en hebben (met wat hulp) de volledige eerste verdieping en vliering weten te strippen, komende dagen gaan we elektra en CV leidingen verleggen en dan kunnen we hopelijk tegen het weekend beginnen met het isoleren van het dak! Onze vloer wordt einde van de maand geleverd en de keuken in eind april! kozijnen moeten we nog bestellen maar de exacte maten weten nog niet! Wij gaan ze wel zelf installeren, dus we zien vanzelf. Heeft geen haast om ze direct te vervangen in ieder geval!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.24.26 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.24.26 (1).jpeg
    67,6 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en Superkees

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Twijfels: niet alleen over een vandiktebank maar ook over een houten (visgraat, zoals de rest van NL) vloer. Verlijmen op de dekvloer of zwevend.? Winkels raden verlijmd aan. Dan moet de vloer, zo'n 50 vierkante meter geëgaliseerd worden. Dat lijkt me doenbaar, heeft iemand daar ervaring mee? Gedachten over?

Oh, en het eerste leermoment @casselt : begin vroeg met plannen van dingen die je niet zelf doet. Kozijnen installeren kan bij nu bestellen pas in september of nog later. Helaas waren we met leuke dingen begonnen, zoals vloer (4wk+ levertijd) en keuken (8wk).
Hoi Jan Willem,

leuk project! Wij hebben er 6 jaar geleden voor gekozen om de vloer zwevend te leggen en achteraf had het beter gelijmd kunnen worden. Vooral aangezien we nageisoleerd hebben (spouw en vloer) is de luchtvochtigheid erg naar beneden gegaan en is die vloer gaan krimpen. Een collega van mij heeft trouwens 2cm massief eiken vloer icm vloerverwarming wat goed bevalt.

Heb je trouwens al een leverancier voor kunststof kozijnen gevonden? Mariks in Hoogezand heb ik persoonlijk goede ervaringen mee, en net over de grens schijn je een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben.

succes met de klus!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ha, wat fijn!! Iedereen unaniem voor verlijmen, dank! Eindelijk een knoop doorgehakt :p We gaan geen vloerverwarming doen, daar zijn we al wel over uit. We vinden het geen prettige warmte, gewoon lekker straling uit een radiator.

Ziet er goed uit @casselt! M'n handen beginnen nog wat meer te jeuken! Nog ruim een maand op m'n handen zitten.. Ben inmiddels het sloop en breek gereedschap aan het inventariseren ;)

Op youtube lijkt het wel te doen, nieuwe kozijnen installeren... Zo heb ik een hele hoop dingen geleerd, maar ergens voelt het bij ons eerste eigen huis toch een beetje spannend. Als de buitenkant maar goed is, dan kan er verder niet zoveel misgaan.. Maar nu jullie het zo zeggen klinkt dat wel aanlokkelijk... hmm... Weer een nieuwe twijfel erbij :p We hebben trouwens één leveranceer gecontacteerd, die komt volgende week meten. Omdat we de sleutel pas 30 april krijgen willen we niet de verkoper steeds lastig vallen met allerlei leveranciers die daar over de vloer komen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.