Klushuis in Groningen gekocht: tips en adviezen gevraagd

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Beste allen,

M'n vriendin en ik hebben een relatief nieuw (uit 1997) huis gekocht, waar sinds de oplevering niets meer aan gedaan is. Kozijnen zijn rot, vloeren versleten (en niet onze smaak), oude keuken en badkamer. Kortom: genoeg te doen in het nieuwe jaar.. We willen veel zelf doen, zoals de keuken en badkamer en vloeren. Een tiental kozijnen rondom vervangen door kunststof kozijnen wordt me toch wat te gortig. Over sommige dingen twijfel ik. Ik benieuwd naar jullie mening :)

-Heeft iemand goede ervaring met een kunststof kozijnen installateur omgeving Groningen?
-Houten vloer, visgraag (zelf?) leggen: verlijmd of zwevend? We hebben wel ervaring met hout-projecten, en honderden vierkante meters laminaat gelegd, maar geen houten vloeren.
-Vloerverwarming onder de houten vloer of de radiatoren houden?
-Zullen we elektrisch gaan verwarmen ivm huizen van het gas? De CV is uit 2006.
-Waterontharder, zinvol?

Er is veel info te vinden, vaak op websites van winkels.. Ik hoop dat jullie wat ervaringen kunnen delen uit eerste hand.
Groetjes!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mijn tip is: maak eerst een totaalplan. Bedenk wat je (uiteindelijk) doel is met het huis, en pas daar je plannen op aan. Kan uiteraard gefaseerd uitgevoerd worden.

In de volgorde van belangrijkheid voor je energieverbruik én comfort/gezondheid:
1 ventilatie
2 kierdichting
3 isolatie
4 installatie

Deze worden vaak in de verkeerde volgorde bedacht/uitgevoerd waardoor je problemen en teleurstellingen krijgt. Vergeet zonwering ook niet!

Dus in plaats van op zoek naar kunststof kozijnen bedenk eerst wat voor U-waarde je wilt.

Kwa verwarming is het zeer verstandig te kiezen voor een laag-temperatuurssysteem. Als de eerste drie stappen goed in orde zijn, is nog weinig verwarming nodig.

Na verbouwing van mijn >100jaar huis weet ik wel dat het erg slim is een huis te kopen wat nog origineel is. Ik heb (bijna) alle oude verbouwingen er uitgesloopt tot het originele casco.

Als je het als een totaal ziet, kan je veel geld en moeite besparen. Zo kan je soms al veel besparen door al het leidingwerk goed uit te denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR en janwillem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
-Houten vloer, visgraag (zelf?) leggen: verlijmd of zwevend? We hebben wel ervaring met hout-projecten, en honderden vierkante meters laminaat gelegd, maar geen houten vloeren.
-Vloerverwarming onder de houten vloer of de radiatoren houden?
vloerverwarming en een massief houten vloer zijn zelden goeie vrienden
of je legt massief (best verlijmen tegen het opbollen) + houdt de radiatoren
of je legt meerlagenparket (met een paar mm massief als toplaag) + vloerverwarming
vloerverwarming werkt op lage temp, dus kan met warmtepomp
radiatoren geven een aangename warmte af, omdat ze stralen
convectoren werken als een schouwpijp, dus door luchtverplaatsing
vloerverwarming is in, maar zelf zou ik het niet willen
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ga je er ook wonen tijdens het klussen? Dan is het wel nodig om een goede volgorde te bedenken. Badkamer is altijd een grote klus, dus die wellicht eerst?

Als de kozijnen nu al rot zijn (23 jaar), dan er niet te veel moeite meer in steken. Overigens kunnen rotte kozijnen vaak nog wel een paar jaar mee. Kozijnen vervangen is niet heel moeilijk. Kier en tocht dicht krijgen wel, wellicht.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
1 bepaal je budget zonder kan je geen plannen maken
2 stel in grote lijnen een programma van eisen op benoem concrete zaken (maak een lijstje)
3 geef de bovengenoemde een cijfer qua onmisbaarheid.
4 beoordeel of je het zelf aandurft (zelfs mensen die redelijk thuis zijn in de bouw valt het plannen van zoiets ontzettend tegen merk ik in mijn omgeving)
5 bij twijfel niet twijfelen maar hulp inhuren en samen met je adviseur de rest uitwerken
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Door "ervaring" in werk en prive zou ik het volgende mee willen geven:

- indien nodig alles in een keer strippen zodat je weet wat je tegen komt. Verrassingen kosten tijd, geld en frustratie;
- bedenk ook hoelang je in de rommel wilt zitten - ik heb twee buren die al 1,5 en 2 jaar aan het klussen zijn. Ik zou gek worden.
- maak een indeling voor je huis en begin dan eens met waar je alle installaties kwijt raakt. Meterkasten zijn vaak klein, vloerverwarming heeft ook pompen nodig, draadloos is leuk maar ik heb zoveel mogelijk bedraad internet, etc
- overweeg eens een centraal stijgpunt te maken voor alle kabels en leidingen

- maak een budget voor alles wat je wilt doen, wat zoeken op internet geeft je vaak wel een richting
- bedenk wat je aan gereedschap nodig hebt en budgetteer dat ook, zo kan het slim zijn om bijvoorbeeld een kamer / rolsteiger te kopen.
- maak een planning en kijk dan heel goed naar voorbereiding en levertijden van leveranciers en hoe je zaken afstemt.
- bespreek met je vriendin scenario's om keuzes te maken als iets niet goed gaat;
- werk kamer voor kamer af, zodat je ook vooruitgang ziet en niet overal in de bende blijft zitten;

- Houten vloer is mooi, hebben wij ook, maar icm met vloerverwarming zou ik voor tegels, epoxy of grindvloer gaan. Veel makkelijker in onderhoud en door de verwarming voelt het warmer aan.
- CV uit 2006 is bijna aan het einde van zijn levensduur, overweeg dus PV panelen en een warmtepomp.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou eerst gaan kijken naar de staat van ieder onderdeel in huis. Begin dan met dat wat kritisch is, dus de schil.
Wat is de staat van de dakpannen? Als je deze binnenkort moet vervangen, plan dan ook extra dakisolatie in. Dit levert je relatief veel energiebesparing op. De dakisolatie kan dan bovendien van buitenaf aangebracht worden wat je geen binnenruimte kost.

De kozijnen zijn ook belangrijk. Ga daarbij niet voor de voordeligste uitvoering, maar kies inderdaad iets met een heel goede (lage) U-waarde. Triple glas is beter als dubbelglas, dit kost wel meer. Bij vervangen van de kozijnen is de keuze voor triple inmiddels redelijk voor de hand liggend.

Hoe goed is de spouwmuurisolatie er aan toe? Bij ons was de isolatie van de voorgevel weggezakt, en na 30 jaar compleet verdwenen. Opvullen is niet heel erg duur, maar levert ook weer veel energiebesparing en vooral comfortwinst op. Overigens doe je dit na de kozijnen. Verder is kieren dichten belangrijk en zijn simpele dingen als buisisolatie een goede zet om energie te besparen.

Met alle isolatie en kieren gedicht wordt ventilatie belangrijker. De ventilatie zal gezien het bouwjaar waarschijnlijk type C zijn. Als het C is, en je wilt naar D in verband met de energiebesparing dan is nu de enige logische optie dit uit te voeren. Een andere optie is je C ventilatie uit te voeren met een DC ventilator (als de huidige uit '97 is dan is het een AC motor), en te voorzien van een CO2 sensor. Dit kost een stuk minder als ombouwen naar D, en scheelt niet heel veel meer qua energiebesparing.

Radiatoren kosten ruimte, en de verwarming moet op een hogere temperatuur draaien. Vloerverwarming is wat dat betreft een stuk verstandiger. Maar als je voor vloerverwarming wilt gaan dan is de vloerisolatie een belangrijk punt. Extra B-keus PIR platen onder je huidige isolatie plakken is veel werk, maar relatief voordelig uit te voeren. Mits je kruipruimte uiteraard goed toegankelijk is en voldoende hoogte heeft om er te werken. Vloerverwarming combineer je goed met tegels of PVC. PVC is tegenwoordig ook als een soort kliklaminaat verkrijgbaar, en met diverse houtmotieven. Kijk goed rond wat er nu allemaal leverbaar is, en wat je mooi vind. De vloer kun je er niet zomaar meer uithalen als deze niet bevalt. Het leeghalen van je woonkamer is meestal een grote klus.

IR foto's van je woning maken is een goed idee om warmteverlies op te sporen, en een gedetailleerd energiebespaarrapport kan helpen met je keuzes, en geeft voor veel zaken ook een ruwe schatting van de kosten. Dit helpt met het bepalen van je budget.

Mochten dingen te duur lijken te worden: in veel gevallen kun je extra lenen als je energiebesparende maatregelen neemt. Je maandlasten nemen door de maatregelen vaak sterk af, waardoor de extra hoge lening goed te dragen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank jullie wel voor de vele adviezen! De overdracht is pas begin volgend jaar, dus dan zijn pas enkele dingen goed uit te zoeken over bijv vloerisolatie in de kruipruimte. Ik heb nog nooit in een huis gewoond met mechanische ventilatie, dat zal nog wat uitzoeken worden..

Wat betreft de kozijnen ben ik er wel uit: dat gaan we laten doen, waarschijnlijk triple glas. Dan ook eens in de spouwmuur kijken naar de isolatie. Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten er twee isolerende maatregelen genomen worden.

Verder gaan we beginnen met alles strippen, de eerste paar maanden hoeven we er nog niet te wonen dus dat scheelt weer. Een logische volgorde lijkt me nu:
-Badkamer opbouwen
-Muren en plafonds sausen in hele huis
-keuken plaatsen
-Vloer leggen slaapkamer(s) (oefenen met parket leggen)
-Vloer leggen beneden

Ondertussen nog een keer krachtstroom aan laten leggen voor inductie kookplaat. En diep nadenken over de CV, zonnepanelen etc. De kozijnen zsm laten plaatsen na de overdracht. Hopelijk mogen we een keer alles laten inmeten terwijl de huidige bewoner er nog woont.

Gevraagd en ongevraagd advies wordt zeer gewaardeerd! :D Ik ben benieuwd wat jullie gedachten verder zijn!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Als je er moet wonen, eerst leefbaar maken, de belangrijkste dingen, en onthoud, als je een budget hebt voor ikzegmaarwat een badkamer ofzo, verhoog je budget met een kwart extra, ik heb vaak gehad dat ik bezig was, en dan was ik er bijna, en was het budget op.

Succes nog.

Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, en maak plannen wat jij kan doen, je partner, en de klusjesmakn.

En zorg dat je vriendjes word in de platselijke ijzerhandel, korting is altijd goed ;)

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Inderdaad ZotVanHout, eerst maar kijken of het kan, en of het nodig is want bij het bouwen is er al isolatie geplaatst.

En inderdaad Danny1984, goede budgettips! M'n huidige badkamer ook verbouwd, er ging zoveel geld zitten in dingen die je niet meer terugziet, die ik van te voren ook niet gebudgetteerd had (kimband, multimortel voor ophogen vloer met 2cm, hoeveelheid lijm). Grotere badkamer betekent ongetwijfeld meer niet-gebudgetteerde kosten..

Ik krijg er in ieder geval steeds meer zin in :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ondertussen nog een keer krachtstroom aan laten leggen voor inductie kookplaat.
Als je dan toch met de elektra aan de gang gaat, denk er dan over na om ook 380v naar je schuur/klushok te laten leggen. Dan heb je in de toekomst meer mogelijkheden voor de aankoop van machines. Nu kan het waarschijnlijk met weinig meerwerk (eventueel buitenlangs door de tuin), en achteraf aanleggen kost meer hoofdbrekens omdat dan binnen alles al netjes is en de tuin ook al aangelegd.

Denk uberhaupt goed na over waar je stopcontacten etc wilt hebben. In je schuur, maar zeker ook in huis. Je kunt er nooit genoeg hebben.
En denk aan netwerkbekabeling. Ik heb bij de verbouwing bij ons (2011) in iedere ruimte in huis UTP aangelegd. Nu met thuiswerken ivm Corona blijkt dat handig, is toch stabieler dan het wifi. En inmiddels is de tv overgegaan van coax op utp, dus die konden we ook gewoon inpluggen zonder overal losse kabels te hebben liggen.
En als je nu nog geen zonnepanelen wilt plaatsen, maar later misschien wel. De omvormer heeft een aparte (dikkere) kabel nodig naar de meterkast en heeft ook een utp-aansluiting nodig. Zorg dat die er alvast liggen.
Wij hebben beide kabels voor de zonnepanelen achteraf pas aangelegd en hebben toen moeite moeten doen om die kabels redelijk onzichtbaar weg te werken. Betekende wel dat de stroomkabel door de tuin via de kruipruimte van de uitbouw, binnenlangs omhoog en door het platte dak naar buiten en aan de andere kant weer naar binnen moest, en de utp vanaf de router op zolder onder de dakpannen door naar beneden en onder de goot door naar de andere kant van het huis. Terwijl door het plafond van de woonkamer veel makkelijker was geweest...

Maar ik moet zeggen dat ik makkelijk praten heb, het huis dat wij in 2011 kochten was sinds 1977 niet meer groots verbouwd geweest en 'gedateerd', dus bijna alles is eruit gegaan. Alleen de muren en de verdiepingsvloer is gebleven, de rest is aangepakt. Elektra en verwarming waren ook niet meer van deze tijd. Dan zijn wat extra leidingen trekken om de elektra geheel te vernieuwen en UTP aan te leggen weinig ingrijpend, terwijl dat bij jou mogelijk wel extra ingrijpend wordt, omdat ik lees dat je de muren en plafonds puur wilt sausen (en ze dus niet opnieuw gestuukt hoeven te worden).
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dank jullie wel voor de vele adviezen! De overdracht is pas begin volgend jaar, dus dan zijn pas enkele dingen goed uit te zoeken over bijv vloerisolatie in de kruipruimte. Ik heb nog nooit in een huis gewoond met mechanische ventilatie, dat zal nog wat uitzoeken worden..

Wat betreft de kozijnen ben ik er wel uit: dat gaan we laten doen, waarschijnlijk triple glas. Dan ook eens in de spouwmuur kijken naar de isolatie. Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten er twee isolerende maatregelen genomen worden.

Verder gaan we beginnen met alles strippen, de eerste paar maanden hoeven we er nog niet te wonen dus dat scheelt weer. Een logische volgorde lijkt me nu:
-Badkamer opbouwen
-Muren en plafonds sausen in hele huis
-keuken plaatsen
-Vloer leggen slaapkamer(s) (oefenen met parket leggen)
-Vloer leggen beneden

Ondertussen nog een keer krachtstroom aan laten leggen voor inductie kookplaat. En diep nadenken over de CV, zonnepanelen etc. De kozijnen zsm laten plaatsen na de overdracht. Hopelijk mogen we een keer alles laten inmeten terwijl de huidige bewoner er nog woont.

Gevraagd en ongevraagd advies wordt zeer gewaardeerd! :D Ik ben benieuwd wat jullie gedachten verder zijn!
Even een paar opmerkingen:
- Als je je vloer isoleert, zorg dan wel dat je nog de mogelijkheid om er te komen voor een inspectie of om van onderen iets te doen.
- wat precies wil je strippen? Strippen is een "complete" herbouw, ik krijg de indruk dat je gewoon de oude rommel eruit wilt halen en geen wanden of aanpassingen verwijdert.
- Leg je de vloer door onder de keuken? Dat heeft voor-en nadelen, maar is misschien wel het snelste om te leggen;
- voor een inductie kookplaat heb je geen krachtstroom nodig, het zijn twee 16A groepen. Voor krachtstroom krijg je echt een aparte aansluiting.
- kijk in je planning naar afhankelijkheden, bijv dat je stucwerk een week of twee moet drogen voordat je kunt sausen, of dat een houten vloer een week binnen moet liggen om te acclimatiseren, of dat een nieuwe gietvloer ook moet drogen voordat je verder kunt.
- maak eens een lijstje per vertrek wat je allemaal wilt gaan doen.


Sterkte
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Neem je gelijk voor om niet meer naar de bouwmarkt te gaan. Een bouwmaterialenhandel levert veel betere kwaliteit voor vaak dezelfde prijs. Als je veel tegelijk bestelt via een offerte, krijg je vaak korting.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Na de verbouwing van een boerderij uit plm 1830 kan ik je als tip meegeven dat het verstandig is om te zorgen voor een plaats waar je je 's avonds lekker en comfortabel kunt terugtrekken. Klussen is machtig mooi, maar in mijn ervaring niet vol te houden als je voortdurend in de troep zit. Zorg dus als prioriteit voor een fatsoenlijke badkamer en een (desnoods tijdelijke) woonkamer. Zo hebben wij een tijdje gebivakkeerd in wat nu één van de slaapkamers is. Verder zijn alle bovenstaande tips zinnig: maak een plan, maak een budget en ga naar de bouwmaterialen handel ipv bouwmarkt.

Groeten en succes hiermee,
Hans
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Na de verbouwing van een boerderij uit plm 1830 kan ik je als tip meegeven dat het verstandig is om te zorgen voor een plaats waar je je 's avonds lekker en comfortabel kunt terugtrekken. Klussen is machtig mooi, maar in mijn ervaring niet vol te houden als je voortdurend in de troep zit. Zorg dus als prioriteit voor een fatsoenlijke badkamer en een (desnoods tijdelijke) woonkamer. Zo hebben wij een tijdje gebivakkeerd in wat nu één van de slaapkamers is. Verder zijn alle bovenstaande tips zinnig: maak een plan, maak een budget en ga naar de bouwmaterialen handel ipv bouwmarkt.

Groeten en succes hiermee,
Hans
Bij ons thuis heb ik een soortgelijke ervaring. Ik kan me voor een aantal zaken redelijk afsluiten en kijken naar hoe het wordt. Mijn partner wil dat alles klaar, netjes, leuk en opgeruimd is.

Dat betekent voor mij dat ik al mijn gereedschap naar de garage breng of uit het zicht zet aan het eind van de dag en de volgende dag tevoorschijn haal. Maar het betekent ook dat ik niets begin wat ik niet op die dag of in de periode dat ik thuis ben ook echt af kan krijgen. Daar moet mijn vrouw dan weer inschikken en wachten.

Toen wij in de huidige woning bezig waren, woonden we er niet, maar ik sloot elke dag af door het hele huis stof te zuigen om het enigszins schoon te houden.
Dat doet me denken aan wat een docent van me ooit zei: "je herkent een goede aannemer aan een georganiseerd / opgeruimde bouwplaats" en dat is een feit:)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Wat een wijsheid hebben jullie met z'n allen! :)

Het is / was de bedoeling om zo veel mogelijk (of bijna alles) te verbouwen voordat we er in trekken, maar er lijken toch wat "kleine" klusjes bij te komen:
Er zitten overal metalen kozijnen met bovenlicht.. Vinden we allebei niet zo mooi, dus tja, beter alles in een keer goed doen toch?! Betekent wel weer (minstens) 5 deuren en kozijnen vervangen.. En wat doe je dan om de ruimte boven de deur op te vullen? Gipsplaatje.. Maar dan moet er wel weer gestuuct of gespact worden?! Hopelijk wordt dit niet zo'n "Help mijn man is klusser" verhaal...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ga eerst voor het grote geheel en maak een plan
Vooral de installatie is daarbij belangrijk.
die moet er zo vroeg mogelijk in.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Wij hebben bij onze verbouwing een totaallijst gemaakt van alles wat moest gebeuren. En daarachter gezet wat prioriteit was en wat later kon. Dan weet je wat de impact is van bepaalde wensen, en of een wens ook een harde eis is.
En kijk dan bij die prioritering goed in welke volgorde bepaalde stappen moeten. Dus eerst leidingen leggen en niet eerst stuccen/sausen, plafonds dichtleggen of de vloer storten/leggen. Het zou zonde zijn als je toch nog iets achter je net afgewerkte deel moet wegwerken...
Schrijf dus per ruimte ook op wat je nodig hebt en of dat impact heeft op andere ruimtes (leidingen etc).

Probeer, met deze lijst bij de hand, te kijken of je enkele belangrijke ruimtes alvast klaar kunt hebben, als je er ook wilt gaan wonen. Want dan heb je bepaalde basis wel nodig. Bij onze verbouwing zijn we een jaar bezig geweest voordat we verhuisden, en zijn we dus in alle ruimtes tegelijk bezig geweest, maar hebben we wel de bijkeuken (uitbouw plat dak) netjes gehouden om af en toe te overnachten als de aannemer om 7 uur met een grote klus begon en wij zouden meehelpen, of als we tot laat iets wilden afmaken. Dat dat dus reistijd scheelde.

Maar inderdaad, je komt er dan wel achter dat er vaak meer bij komt kijken dan je eerst dacht.

Van de kozijnen met bovenlicht. Waar zijn de muren waar deze in zitten uit opgebouwd? Want het is het beste om gaten ruimte in muren op te vullen met hetzelfde materiaal als de muur zelf. Dus een gipsplatenwandje met gipsplaten, metselwerk met steen, etc, om scheuren door anders uitzetten/krimpen te voorkomen.
Ja, je ontkomt er dan niet aan om te stuccen, maar afhankelijk van wat je aan muurafwerking hebt/wilt. Zou je eens met een stucadoor moeten overleggen of het plaatselijk bijgewerkt kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.