Klemmen voor afkortzaag

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Nu ben ik al een tijd op zoek naar betere klemmen voor m’n afkortzaag.
Degene die meegeleverd was ben ik al effe kwijt dus moest op zoek naar alternatief.
Iemand ideeën waar ik alternatieven kan vinden ? Niet zo zeer goedkoper, echt wel op zoek naar een beter alternatief. Quickclamps of zo, Alleen word de diameter vaak niet vermeld, dus is moeilijk kopen ...
Voor de volledigheid : zaag is een Bosch GCM8SJL
D4ADA240-973A-4002-AD67-34D1ED9CFDC7.jpeg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Misschien weer een domme vraag, maar wanneer gebruik je zo'n klem? Als ik een aanslagblokje nodig heb, klem ik dat gewoon met een lijmtang tegen de aanslag. Bij mijn scheppach zat wel zo'n ding, maar dat was ook zo knullig als op jou voorbeeld. Ben bang dat het in de ijzerbak beland is.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Wel, de zaag die ik heb is een gekregen exemplaar die ik zelf met een nieuw as en rotor hersteld heb. De as is scheefgetrokken door het knikken van hardhouten balken bij het doorzagen toen die niet ondersteund werden. Maar idd... heb ze nog niet erg gemist ...
Maar als het nu eenhandig exemplaar geweest zou zijn, zou ze misschien meer gebruikt worden. voornamelijk wanneer onder hoeken moet gezaagd worden is niet bewegen wel een meerwaarde denk ik ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Die hand waarmee je niet de zaag bediend, kan uitstekend gebruikt worden om je hout tegen de aanslag te duwen. Als je bang bent voor verschuiven bij het zagen van verstekken, begin dan met een fatsoenlijk, scherp zaagblad op je machine te monteren. Als dat niet genoeg is kan je een stuk schuurpapier met spuitlijm op je zaagtafel plakken. Als het hout dat je wil zagen te klein is om veilig beet te kunnen houden, klem ik het met een lijmtang tegen de aanslag.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
festool heeft ze, ook bessey volgens mij. Ligt wel een beetje aan je aansluiting op de afkortzaag. Een goedkopere snelklem van ecotools en dan de onderkant aanpassen op je afkortzaag is ook een optie.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Wanneer nodig gebruik ik soms een lijmtang. Bijna altijd gewoon het handje.

Op internet kom ik wel veel dit soort dingen tegen, maar weet niet de diameters van het gat en de klem...
 

Bijlagen

  • sjobergs-klemhaak-snelklem-st11.jpg
    sjobergs-klemhaak-snelklem-st11.jpg
    45,6 KB · Weergaven: 23

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Deze is een plug-and-play bosch accessoire: Link

Maar de userreviews op amazon zijn niet onverdeeld positief, de slag van de snelspanner is maar 10 mm, dus moet je eerst nog een stuk schroeven om in het bereik te komen, en sommigen vonden de opspanhoogte van iets minder dan 7 cm te laag.

De schroefklem op mijn oude makita ls1013 gebruikte ik zelden of nooit, de snelklem van mijn festool kapex daarentegen is erg handig in gebruik. (bij mijn kapex kan ik ook de railklemmen gebruiken in de groeven van het koppelstuk voor het oude type afkortaanslag)

Ik heb ook een forumdraadje gevonden waar de youtuber Bisch Basch Bosch verteld dat hij een kapex klem aangepast had voor gebruik op zijn Bosch glide afkortzaag, maar de video is inmiddels verwijderd.
link
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is deze van Metabo een optie?

Materiaalklem Metabo.jpg

Diameter 16mm. Kost bij Kruis €15,51. Onderdeelnummer 316056680
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.