Klauwplaat voor Ferm?

PeterZ

Nieuw lid
27 nov 2024
6
1
Dichtbij Utrecht
Goedendag,

Mijn naam is Peter. Ik ben redelijk nieuw hier, maar lees al langer graag mee.

Sinds een half jaar ben ik bezig met houtdraaien. Hiervoor heb ik een oudere Ferm FH-1000 gekocht. Hierbij kan ik mijn werkstukken vastzetten met de opspanplaat en ook een meenemer.
Nu zoek ik als upgrade naar een klauwplaat, om netter, misschien ook sneller en met minder dikte verlies te kunnen werken.

Weet iemand toevallig of deze Ferm een standaard maat schroefdraad heeft? M.a.w kan ik online een klauwplaat zoeken en past deze dan?

Heeft iemand tips voor een klauwplaat? Ik merk dat ik qua diameter van een 40mm en groter behoefte heb. Sinds draai ik ook kommen uit vers hout.
Wat is een goede instapper qua bovenstaande mogelijkheden?
Uiteraard hoop ik deed klauwplaat ook weer te kunnen gebruiken, mocht ik een keer naar een serieuzere machine gaan kijken.

Hebben jullie tips?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.917
1.224
72
Veldhoven
Dag Peter,
Ik heb dezelfde draaibank. De schroefdraad op de as moet je even opmeten, want die weet ik niet meer uit mijn hoofd en de draaibank ligt momenteel op een plek waar ik erg slecht bij kan.
In elk geval zijn er bij HBM adapters te koop om bij de goede standaard schroefdraad uit te komen en daar zijn in veel prijsklassen klauwplaten voor te koop.
Om je op weg te helpen, kijk HIER
Ik heb zelf DEZE en meer/duurder moet je ook niet kopen voor die Ferm, want het is een goedkoop slap ding, maar bij verstandig gebruik is het goed zat. Ik heb zelf de losse kop aangepast, het bed moet ik nog verstevigen, want dat buigt door als je iets tussen de centers klemt.

Laatst bewerkt:

PeterZ

Nieuw lid
27 nov 2024
6
1
Dichtbij Utrecht
Bedankt voor de reactie Jan!

Ik zal even naar je tips en de maat kijken.

Het bed was bij mij al verstevigd, er ligt een mooie ca. 4 cm dikke multiplex plaat onder.

Het is nu meer dat de steun voor de meedraaiende enter omhoog trekt wanneer ik teveel aanspan, er zit toch nog wel wat speling in.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.917
1.224
72
Veldhoven
Het is nu meer dat de steun voor de meedraaiende enter omhoog trekt wanneer ik teveel aanspan, er zit toch nog wel wat speling in.
Daarom had ik er extra steunen op gelast.
De versteviging van de balkjes die het bed vormen wil ik realiseren met eronder gelaste kokerbalken. Maar dat ga ik pas doen als ik hem echt nodig heb,
Mijn aangekochte draaibeitels waren vele malen duurder dan de aanschaf van de bank bij de kringloop. (Ik meen dat dat 40 euro was)

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.618
998
‘s-Hertogenbosch
Daarom had ik er extra steunen op gelast.
De versteviging van de balkjes die het bed vormen wil ik realiseren met eronder gelaste kokerbalken. Maar dat ga ik pas doen als ik hem echt nodig heb,
Mijn aangekochte draaibeitels waren vele malen duurder dan de aanschaf van de bank bij de kringloop. (Ik meen dat dat 40 euro was)
Kokertjes vastlassen op een plat liggende UNP of IPE maakt het wel stabieler, maar hoe zat het ook alweer met het klemblok van de banjo of losse kop???

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.618
998
‘s-Hertogenbosch
Anderzijds is een leuke bank om geïnteresseerd te raken, maar om er veel uren in te steken met adapters, stabiliseren en overige verbeteringen 🤔.
Misschien een ander idee om het motorgedeelte van het bed te schroeven en hier een schijfschuurmachine van te maken.
Kijk eventueel eens op marktplaats naar een andere draaibank met een gietijzeren bed met mogelijk een variabel toerental….
Ben zelf pas later op dit idee gekomen maar toen lag alles al uit elkaar, maar anders…..
Bij mij was de bank te lang en heb hem in eerste instantie ingekort wat al een enorme verbetering was en heb dit twee maanden gebruikt toen m’n rekensommetje uitwees dat ik beter kom up-schalen met passende as klauwplaat en variabele toerentallen.
Ik baalde van het vastzetten van de banjo en losse kop met de bout en moet constructie.
Nou ben ik daar heel makkelijk in dat ik m’n hobby niet laat remmen door beperkingen aan mijn gereedschap en machines.
Het is natuurlijk ook een budget kwestie, maar ik had toen toevallig een meevallertje en de gemotiveerdheid om mezelf ook na vele jaren eens iets te gunnen… ( was in de corona periode toen we niet overal ons geld konden uitgeven en we ons zelf moesten vermaken)

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.917
1.224
72
Veldhoven
Helemaal waar.
Maar in mijn geval niet van toepassing. Ik heb twee metaaldraaibanken en daar doe ik ook hout op. Maar die zijn resp. 450 mm en 230 mm tussen de centers. Ik liep mijn Fermpje tegen het lijf en kon hem gebruiken om wat tafelpoten te maken. En ik zal er nooit een schaal of ander mooi werk mee maken.
Maar draaibeitels en een goedkoop klauwplaatje kon ik toch niet weerstaan.

• Leuk
Waarderingen: John1969

PeterZ

Nieuw lid
27 nov 2024
6
1
Dichtbij Utrecht
Ja, het blijft zeker wel een beetje prutten met deze bank. Ik heb nog even een plaatje geschoten voor onze beelddenkers.

Ik heb vooral nu nog beperkte ruimte in mijn schuurtje, en ben nog aan het verkennen welke kant ik op wil met de houthobby. Mocht dit niet blijvend zijn dan kan hij zo ook weer weg.

Qua beitels heb ik wel een mooie Crown set kunnen kopen, in die zin heb ik dus wel al wat geld erin zitten. Mocht ik trouwens een met wat serieuzere klauw dan de HBM klauw zoeken wat zouden jullie dan aanraden?
Bij deze bek verwacht ik bovendien de ringen terug te zien in het werkstuk. Ik had gezien dat ze er ook zijn met een soort zwaluwstaart erin.

@Jan van den Broek moet je jouw klauw trouwens met 4 of misschien zelfs 8 schroeven stellen om het werkstuk vast te zetten? Lijkt mij misschien wat veel werk?

Bijlagen

• IMG_20260512_200659.jpg
    IMG_20260512_200659.jpg
    172,9 KB · Weergaven: 5

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.