Klauwplaat voor Ferm?

PeterZ

Nieuw lid
27 nov 2024
3
0
Dichtbij Utrecht
Goedendag,

Mijn naam is Peter. Ik ben redelijk nieuw hier, maar lees al langer graag mee.

Sinds een half jaar ben ik bezig met houtdraaien. Hiervoor heb ik een oudere Ferm FH-1000 gekocht. Hierbij kan ik mijn werkstukken vastzetten met de opspanplaat en ook een meenemer.
Nu zoek ik als upgrade naar een klauwplaat, om netter, misschien ook sneller en met minder dikte verlies te kunnen werken.

Weet iemand toevallig of deze Ferm een standaard maat schroefdraad heeft? M.a.w kan ik online een klauwplaat zoeken en past deze dan?

Heeft iemand tips voor een klauwplaat? Ik merk dat ik qua diameter van een 40mm en groter behoefte heb. Sinds draai ik ook kommen uit vers hout.
Wat is een goede instapper qua bovenstaande mogelijkheden?
Uiteraard hoop ik deed klauwplaat ook weer te kunnen gebruiken, mocht ik een keer naar een serieuzere machine gaan kijken.

Hebben jullie tips?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.912
1.222
72
Veldhoven
Dag Peter,
Ik heb dezelfde draaibank. De schroefdraad op de as moet je even opmeten, want die weet ik niet meer uit mijn hoofd en de draaibank ligt momenteel op een plek waar ik erg slecht bij kan.
In elk geval zijn er bij HBM adapters te koop om bij de goede standaard schroefdraad uit te komen en daar zijn in veel prijsklassen klauwplaten voor te koop.
Om je op weg te helpen, kijk HIER
Ik heb zelf DEZE en meer/duurder moet je ook niet kopen voor die Ferm, want het is een goedkoop slap ding, maar bij verstandig gebruik is het goed zat. Ik heb zelf de losse kop aangepast, het bed moet ik nog verstevigen, want dat buigt door als je iets tussen de centers klemt.

Laatst bewerkt:

PeterZ

Nieuw lid
27 nov 2024
3
0
Dichtbij Utrecht
Bedankt voor de reactie Jan!

Ik zal even naar je tips en de maat kijken.

Het bed was bij mij al verstevigd, er ligt een mooie ca. 4 cm dikke multiplex plaat onder.

Het is nu meer dat de steun voor de meedraaiende enter omhoog trekt wanneer ik teveel aanspan, er zit toch nog wel wat speling in.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.