En hoewel de brandweerauto ook behoorlijk wat werk was, met name de wielen vrij te laten rijden (ik heb daar eigenlijk nog geen goede oplossing voor), was deze Pikler driehoek (naamgeving door de bedenkster:
Emmi Pikler - Wikipedia).
De Pikler driehoek is een klimrek dat verstelbaar is zodat er allerlei vormen van te maken zijn:
Het lastige aan de driehoek vond ik om de verbinding te maken, deze moet in vele standen te verstellen zijn, stevig genoeg zijn, en uiterst nauwkeurig gemaakt worden.
Die precisie is nodig omdat er in mijn ontwerp (dat ik overigens nagemaakt heb met mijn eigen visie van ette tete) een verbinding van 12 deuvels van 10 mm zitten die in de andere delen moeten passen met gaten van 11 mm.
Twaalf gaten, 1 mm speling, op 6 verbindingen, dat is dus 72 punten die exact moeten passen.
Het begint allemaal met 8 delen beukenmultiplex van 18 mm en nog eens 8 van 10 mm.
De grove maat uitgezaagd met de lintzaag:
En de bovenfrees zorgde ervoor dat de 16 latjes allemaal dezelfde vorm kregen:
Het aftekenen van de gaten. Deze dienden dus exact 30° van elkaar af te staan. Hiervoor heb ik de koershoekmeter gebruikt uit dit topic (
Waar teken jij mee af?) (
@MaartenS,
@Arend b):
Met 12 10 mm gaten:
En 12 11 mm gaten:
Nog veel meer gaten:
En nog meer gaten, in dit geval 30 mm gaten voor de stokken:
En een foto van de grootste fout die ik heb gemaakt maar dat toen nog niet wist:
En daar dus naderhand achter kwam, de 30 mm gaten dienen namelijk niet in elk 18 mm deel doorboord te worden aangezien 4 stuks ervan aan de buitenkant komen te zitten. Die 4 delen heb ik opnieuw gemaakt:
Een inslagmoer om de verbinding te verzekeren met een draadeind en knop:
Daarna de deeltjes gelijmd zodat alle lelijke kanten, en de slagmoeren uit het zicht zijn. Volgende keer wel minder lijm gebruiken:
Nog een plaatje van de verbinding:
De stokken erin meppen, en de delen passen, 2 passen er in elkaar:
3 ook:
En uiteindelijk ook 4: