Kick Back cirkelzaag

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@ roland het werkt nog beter als je de hulpgeleider verjongt aan het einde tot hij ongeveer 1,5 cm hoog is.

voor het hout dat je er bij hebt leggen staat hij te ver naar achteren de opimale plek is 2 cm voorbij het punt waar je hout volledig is doorgezaagd
Heb meerdere hulpgeleiders en een ervan is verjongt naar 10mm en een mm of 50 lang (de verjonging he)
Ik denk dat de foto wat vertekend. maar het klopt wat je zegt

Groetnis,,

Roeland
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Als je zaag van 6 pk de zaag door het hout trekt heb je dus geen probleem. Gewoon door duwen. Maar die zaag van 6 pk heeft vaak ook een veel groter blad, waardoor de kracht op de tanden niet wezenlijk anders is dan bij een kleiner zaagblad met een wat lichtere motor. Maar korte houtjes en smalle houtjes zagen op een zaagmachine met een aluminium blad en een slappe langsgeleider is een slecht idee.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Volgens mij doe je er goed aan allereerst je vertrouwen te herwinnen in je cirkelzaagtafel. Net als je met een auto ongeluk eigenlijk ook zo snel mogelijk weer gaan rijden. Ik snap dat je het eng/spannend vindt, zeker als het geheel/deels door “human error” komt, dus wellicht is het een beter idee als je eens bij iemand gaat kijken/iemand uitnodigt. En dan pas op ratio je besluit neemt dat de zaag geen goede match meer is, angst is zelden een goede raadgever.

Uiteraard kan een andere zaag een oplossing bieden, maar een lintzaag heeft ook zo z’n eigen risico’s en do’s en dont’s. Die je je dus ook weer eigen moet maken. Nog afgezien van het feit dat het heel anders werkt dan een cirkelzaag en je wellicht je huidige werkzaamheden er niet op kunt doen.

Wellicht is een cirkelzaag met roltafel een optie? Er staan wel regelmatig metabo’s te koop op marktplaats met roltafel.

Sowieso veel succes!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Handig 18, als je de zaag eerst naar je toe haalt, dan naar beneden beweegt en dan van je af zaagt , gaat dat al een stuk beter. Als dingen mis gaan, omdat je domme dingen doet, is geen goede graad meter
Zo zaag ik ook, maar als het hout niet helemaal goed ligt, kan het toch misgaan.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Tja met een semi prof of hobby machine wel maar met een zware jongen van 6 pk niet hoor!! die trekt hem echt wel door het hout.

Groetnis,

Roeland
Nou Roeland, die krijg je echt ook stil! :cool:
Dat heb ik gezien bij het zagen van eiken bij Landschapbeheer.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Het hout klemt waarschijnlijk aan de achterkant van het zaagblad.
Is het spouwmes dik genoeg voor het zaagblad (maw, heb je recent een ander zaagblad gemonteerd dat je eerder niet had)?
Of de parallelgeleider staat niet helemaal evenwijdig met het zaagblad. Die moet 100% parallel staan of liever aan de achterkant een halve mm meer van het zaagblad verwijderd staan. Staat die er daar dichter bij, dan gaat je hout klemmen en wordt het aan de achterkant omhoog geworpen. En omdat het korte stukken zijn, heb je geen houvast om ze naar beneden te drukken en gaan ze dus vliegen.
Idem als je tijdens het schulpen iets naar links of rechts beweegt, dan gaat je zaagblad ook klemmen.

Als je toch korte stukken wilt schulpen (trouwens ook bij afkorten), zorg dan dat ze dan niet omhoog kunnen komen. Je werkt met een slede zeg je? Maak daar dan een stel klemmen op om daar je hout op vast te klemmen (en maak eventueel een langere slede voor het schulpen). Dan heb je in ieder geval niet maar een klein stukje hout in handen dat weinig houvast heeft om tegen te houden.
Dat kan bijvoorbeeld met dit soort klemmen (toggle clamps):
axminster-toggle-clamp.jpg

Of met dit soort hulpmiddelen die je aan de geleider maakt. Die zorgen ervoor dat het hout naar de geleider toe wordt getrokken en tegelijk niet achteruit of omhoog kan. Maar hierbij vraag ik me in jouw geval af of het financieel te verantwoorden is.
jessem-clear-cut-stock-ts-guides-voor-tafelzaag-of-freestafel.jpg
 

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Beste houtbewerkers, na het lezen van al jullie reakties, waarvoor hartelijk dank, denk ik dat ik inderdaad een hulpgeleider moet monteren op mijn langsgeleider. Voor korte stukken hout schulpen zal ik dan mijn sled moeten gebruiken, maar als je even een klein stukje moet schulpen ben je toch geneigd, en ik denk velen met mij, om het even zonder sled te doen want het is toch een gedoe om die voor één klein stukje te installeren. Maar ik heb mijn les geleerd. Bedankt voor alle reakties
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij deze 3 voorvallen ging het om kleine stukken essenhout ca 20 cm lang en schulpen.
tenzij het echt niet anders kan, zou ik er niet aan denken om zo'n korte stukken te schulpen
met een cirkelzaag moet het hout voldoende lang zijn om het tegen de tafel gedrukt te houden
ideaal is dat je het ook voorbij de zaag vast kan grijpen
bij 20 cm heb je schrik hebben om je vingers in de zaag te duwen, dus je let meer op je vingers dan op dat klompje hout
je kan toch eerst schulpen & pas later afkorten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met een goed duwhoutje zou dit toch geen probleem moeten zijn.
het hout is amper 20 cm lang
hoe breed het is, schrijft bernardo niet
als ik het niet aan de zijde tegen de tafel kan drukken, zou ik mij er zonder hulpstukken of bijkomende bevestiging niet aan wagen
bij de minste weerstand gooit je zaagblad, dat aan 200 km/u draait, dat houtje de lucht in
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Met een goed duwhoutje zou dit toch geen probleem moeten zijn.
Ik zat inderdaad ook te denken aan goed duwhoutje die ook de neerwaartse druk houdt op je te zagen deel, maar dat hangt wel af van hoe breed je iets wil zagen. Ik zorg bij lastige stukken zagen altijd dat er iemand aan de andere kant het stuk hout aan kan pakken. Is het echt heel kort en smal, dan weet ik niet eens of ik het wel met de fence zou zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Zonder duwhoutje zou ik dat, een beetje afhankelijk van de breedte, zeker niet doen. De standaard meegeleverde duwhoutjes (zie bijlage) voldoen daarbij (mijns inziens) niet. Ik zou daarbij ten minste iets van een "featherbord" gebruiken. Of zorgen voor een beter duwhoutje (zie bijlage 2).

Maar nog belangrijker (imho), zorgen dat je niet in één lijn met je zaagstuk achter de zaag staat. Zodat als het gaat vliegen, je niet de onfortuinlijke ontvanger bent.

Snap dat het niet altijd even goed lukt, maar volgens mij begint het daar.
 

Bijlagen

  • 711z8So19FL._AC_SL1500_.jpg
    711z8So19FL._AC_SL1500_.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 30
  • 55cd5acc2401b3b5893c595bfe5674ea.jpg
    55cd5acc2401b3b5893c595bfe5674ea.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Met zo‘n duwhoutje zou het volgens mij geen probleem moeten zijn.
Als het hout zo klein wordt dat het hier niet meer mee gaat, pak ik de handzaag wel:cool:

  • 55cd5acc2401b3b5893c595bfe5674ea.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Andere mogelijkheid: even kijken op het YouTube kanaal van Jonathan Katz Mozes. Hij heeft 3 maanen geleden een video gepost over een tafelzaag slede die o.a. Ook gebruikt kan worden voor schulpen van niet al te lange stukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
293
119
Is je zaagblad misschien bot en/of aangekoekt met hars. Steekt één van de zaagtanden iets meer uit dan de rest. Zit er een slag (wiebel) in je zaagblad
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hoe dan? Het lijkt erop dat 't spouwmes erin zit, zo niet, is het een knuppel.. Edit: het zit er niet in, hij raakt de controle kwijt en dan schiet het zaagstuk scheef..

Moet ik zeggen.. Ik ben er ook een keer zeer genadig afgekomen, met 5 hechtingen in m'n kin..

Bedankt voor het delen!
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
396
hilversum
Ergste tot zover wat me overkomen is was een stuk wat richting bovenbeen ging...
Me telefoon had de ergste klap opgevangen.
Was wel blauw maar me telefoon was afgeschreven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.