Kick Back cirkelzaag

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Beste houtbewerkers ik heb een probleem met de circelzaag. Ik ben 75 jaar en oefen al 60 jaar mijn hobby houtbewerking uit in alle variaties, meubels , beeldhouwen, houten speelgoed maken etc. Heb nooit problemen gehad met machines maar nu 3 x achter elkaar een zeer vervelende ervaring met de circelzaag. Bij de eerste kick back (heet dat zo?) kreeg ik een stuk hout tegen mijn buik aan wat behoorlijk pijn deed en een beste wond veroorzaakte. De tweede kick back was wat minder heftig maar na de derde kick back toen een stuk hout door de tussendeur van de garage vloog vlak langs mijn hoofd ben ik enorm geschrokken en stond te trillen op mijn benen, ik durf de circelzaag niet meer aan te raken.
Mijn vraag is nu is een lintzaag een volwaardige vervanging voor een circelzaag en zoja wat is aan te raden voor een budget tot ca 800 euro zodat ik mijn hobby weer op kan nemen. Ik wil diverse hardhout soorten tot een dikte van 70 mm op een fatsoenlijke manier op maat kunnen zagen.
 
  • Wow
Waarderingen: Sebasel en Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij kan je beter voor je zelf nagaan waardoor je het hout om je oren krijgt. Heb je wat veranderd aan je machine? Of aan je werkwijze? Ook een andere machine zoals een lintzaag kan weer kuren hebben, dan ben je weer niets opgeschoten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Voordat je verder gaat!!!
Je zal een Amerikaanse langsgeleider hebben? Tegenwoordig de laatste 25 jaar worden de meeste zaagmachines hiermee uitgerust. Nadeel je kunt bij het schulpen van massief hout deze geleider niet goed kan zetten t.o.v. het zaagblad. Oplossing een hulpgeleider maken en monteren op de langsgeleider dan ontstaat dit probleem niet, tenminste als het spouwmes juist gesteld is.
Als je al die jaren zonder hulpgeleider hebt gezaagd heb je gewoon heel veel geluk gehad..
Sommig hout is vrij mild zonder interne spanningen maar soms heb je een stuk met veel interne spanningen en ontstaat er zonder hulpgeleider een kickback (op YT diverse filmpjes van te vinden)
De scherpte van je blad speelt ook mee en de hoeveelheid tanden.
Maak straks wel even een fotootje van de juiste opstelling/afstelling bij schulpen hout.


Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en jelmer

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier een foto van mijn langsgeleider die van voren en achter vastzit let op de sticker gevaar voor kickback!! Gemonteerd mn hulpgeleider Deze staat voor schulpen nu verkeerd!!!
E01CF99F-EC3E-4160-BFD3-1385195CFD38.jpeg
Bij deze foto staat de hulpgeleider wel goed(iets voorbij het midden van het zaagblad).
EF28BE45-ACFE-4895-AE33-9C2523F785DB.jpeg
Groetnis,

Roeland
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
om op je vraag terug te komen een lintzaag is een heel ander soort machine
je kan er prima mee zagen ook door dik hardhout maar wel met een ander tempo.
en echt recht zagen is lastiger daar in tegen kan je met deze zaag ook gebogen vormen aan wat mischien bij jouw vaker voorkomt dan recht
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
@ roland het werkt nog beter als je de hulpgeleider verjongt aan het einde tot hij ongeveer 1,5 cm hoog is.

voor het hout dat je er bij hebt leggen staat hij te ver naar achteren de opimale plek is 2 cm voorbij het punt waar je hout volledig is doorgezaagd
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik verbaas me altijd een beetje over die kick back verhalen. Ik heb ook een doorlopende langsgeleider die zowel voor als achter vast zit. En ik heb daar geen hulpgeleider op. Maar als ik het hout goed aan druk , trek ik de zaag stil als het hout klemt. Het vliegt niet door de ruimte. En ik sta nooit in lijn met de zaag.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik verbaas me altijd een beetje over die kick back verhalen. Ik heb ook een doorlopende langsgeleider die zowel voor als achter vast zit. En ik heb daar geen hulpgeleider op. Maar als ik het hout goed aan druk , trek ik de zaag stil als het hout klemt. Het vliegt niet door de ruimte. En ik sta nooit in lijn met de zaag.
Als het geleidelijk aan gaat klemmen, dan zet je de zaag inderdaad stil, maar als deze opeens optreedt, zorg dan maar dat je niet recht achter het hout staat.
Ik heb het ook een keer met een afkortzaag gehad, deze heeft geen spouwmes en omdat het hout niet goed vlak lag, knikte het vanboven dicht. Resultaat was dat de zaag terug knalde en ik het hadvat in mijn hand hield. Was finaal afgebroken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het open gedeelte gaat naar de kant waar ruimte is. Dat is dus niet aan de kant van de geleider. Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik altijd met oud hout werk, dus daar kan verschil in zitten. Maar met beukenhout heb je vaak dat het dicht trekt door interne spanning.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
@handig18 , ik stel me jou momenteel zo voor:

3hbk5a.png

On a serious note: ik ben ook wel benieuwd naar de zaag en opstelling van Bernardo. Eens je je vertrouwen en zelfzekerheid wat verliest na zo'n akelige kickbacks snap ik dat je naar veiligere opties wilt kijken. Maar van een lintzaag kan je niet dezelfde resultaten verwachten dan van een tafelzaag, precies op maat zagen én zuiver zagen is vrijwel onmogelijk. Wat wel een optie is, is de delen daarna op maat brengen met een vlak en vandiktebank.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Handig 18, als je de zaag eerst naar je toe haalt, dan naar beneden beweegt en dan van je af zaagt , gaat dat al een stuk beter. Als dingen mis gaan, omdat je domme dingen doet, is geen goede graad meter
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Hoi Bernardo,
De schrik zit er flink in, dat begrijp ik goed als er een stuk hout langs je oren vliegt.
Met een lintzaag is recht zagen niet zo makkelijk. Als je zoekt op 'lintzaag drift' dan krijg je daar wel een beeld bij. Dat betekent dat er nabewerking nodig is om het gezaagde hout vlak en op dikte te krijgen.
Een makita lbf1200 ( geen ervaring mee trouwens) is een machine die binnen je budget past en kan wat jij wilt.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
@Bernardo In alle reacties hierboven wordt uitgegaan van kick back tijdens het schulpen. Is dat inderdaad het geval of vliegt het hout juist tijdens het afkorten om je oren? Dat wil namelijk ook (te) gemakkelijk gebeuren als je hout op maat afkort door het tegen de langsgeleider te stoten. In dat geval moet je de procedure aanpassen door het hout op de juiste lengte te leggen tegen een vulblok tussen kop en geleider. Vulblok uiteraard weg te nemen voor je gaat zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Hallo allemaal bedankt voor jullie snelle en meelevende reacties. Ik heb een Bosch pts10 circelzaag. Heb er al heel veel mee gezaagd hoofdzakelijk schulpen en afkorten dmv sled. Bij deze 3 voorvallen ging het om kleine stukken essenhout ca 20 cm lang en schulpen. Ik begrijp uit de verhalen dat een lintzaag geen goede vervanging is maar ik denk dat ik het meeste zaagwerk wel met een lintzaag kan doen en alleen het grotere zaagwerk met de circelzaag, maar moet er nu nog niet aan denken, ik zou dan ook graag wat reacties krijgen op goede ervaringen met een lintzaag binnen mijn budget.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo allemaal bedankt voor jullie snelle en meelevende reacties. Ik heb een Bosch pts10 circelzaag. Heb er al heel veel mee gezaagd hoofdzakelijk schulpen en afkorten dmv sled. Bij deze 3 voorvallen ging het om kleine stukken essenhout ca 20 cm lang en schulpen. Ik begrijp uit de verhalen dat een lintzaag geen goede vervanging is maar ik denk dat ik het meeste zaagwerk wel met een lintzaag kan doen en alleen het grotere zaagwerk met de circelzaag, maar moet er nu nog niet aan denken, ik zou dan ook graag wat reacties krijgen op goede ervaringen met een lintzaag binnen mijn budget.
Oei veel te korte stukken voor een tafelzaag en langsgeleider bij een zaagblad van 190mm kom je al in de problemen. Op een kleine zaagtafel voor modelwerk zou het wel kunnen.

Hou maar een veilige marge aan en stukken korter als 400mm niet schulpen zonder goede hulpmiddelen

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik verbaas me altijd een beetje over die kick back verhalen. Ik heb ook een doorlopende langsgeleider die zowel voor als achter vast zit. En ik heb daar geen hulpgeleider op. Maar als ik het hout goed aan druk , trek ik de zaag stil als het hout klemt. Het vliegt niet door de ruimte. En ik sta nooit in lijn met de zaag.
Tja met een semi prof of hobby machine wel maar met een zware jongen van 6 pk niet hoor!! die trekt hem echt wel door het hout.

Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.