Keuze voor Hammer K3

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

In een zotte bui met mijn boekhouder gaan praten met als gevolg dat ik toch voorzichtig ga uitkijken naar een nieuwe tafelzaag :p
Ik ben vooral op zoek naar precisie, stabiliteit, makkelijk af te stellen, ... kortom een zaag voor het leven.

Ik heb heel weinig plaats, dus een machine met roltafel gaat het jammergenoeg zeker niet worden. Dus ben ik mij dit weekend wat aan het inlezen hier op het forum en kom ik uit bij de Harvey machines. Een HW110SE-30 400V zou het maximum zijn wat ik nog kwijt geraak in mijn mini-atelier.

Blijkbaar zijn er niet zoveel leveranciers van het Harvey merk, ik kwam in Belgie enkel Tendotools tegen en Peulen/VDH in Nederland. Het liefst zou ik de machine zo dichtbij mogelijk kopen natuurlijk, maar ik heb geen ervaringen met deze 3 leveranciers, misschien kunnen jullie mij wat informeren?

Ik merk ook dat de identieke machine (of dat denk ik toch) onder verschillende namen verkocht wordt, met ook verschillende prijzen, zijn dit dan toch geen identieke machines?

  • Harvey Zaagtafel HW110SE-30 400V Black Edition EUR - TiN coated : als ik het goed begrijp is dit enkel een ander kleur en extra behandeling van het tafelblad?
  • Harvey Zaagtafel HW110SE-30 400V : deze en de volgende lijken mij echt exact dezelfde?
  • MW-TECH Harvey Cirkelzaagmachine 400V, HW110SE-30 : deze en de vorige lijken mij echt exact dezelfde?
  • Tafelzaag ITAMAC Panthera S9 - HW111SE30 400V 5.5PK : Andere kleuren en stuk goedkoper, maar lijkt mij toch ook dezelfde machine?

Ik ben een eeuwige twijfelaar, dus ik kom graag eens naar jullie mening luisteren
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb geen ervaring met deze machines, maar heb je de search functie al geprobeerd? Er is veel over dit onderwerp geschreven, waar ook harvey wordt vergeleken met diverse andere merken. Verwacht dat je daar een hoop zinvolle info gaat vinden.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ja hoor, al heel veel gelezen. Maar over de leveranciers en "klonen" kon ik weinig vinden
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik betwijfel of het klonen zijn. Het bedrijf dat Harvey maakt heeft 2 websites, namelijk het Amerikaanse Harvey Woodworking (Harvey Woodworking) en het Chinese Harvey Machinery (Harveymachinery Bridgecity tools Gyro Air Dust Collector). Wat het bedrijf tot een paar jaar geleden deed is OEM-machines maken. Oftwel ze ontwierpen en produceerden machines in opdracht van een ander bedrijf. Ze werden daarom niet onder de naam Harvey verkocht, maar onder een andere naam. Mijn vermoeden is dat MW Tech een van de merken is waarvoor Harvey produceert. Dat maakt niet altijd dat de machines dezelfde kwaliteit hebben. Zo kan de kwaliteitscontrole minder is, er kunnen goedkopere onderdelen zijn gebruikt of dat bepaalde opties niet beschikbaar zijn. Soms is er ook geen verschil. Mijn SCM zaagtafel is verkocht onder de naam Holzkraft. Het is dezelfde machine die SCM verkoopt, maar bv de optie voor een 230V-motor of een 5,0 kW 400V motor.

Hoeveel plaats heb je? Een Harvey met roltafel is, denk ik, niet kleiner dan mijn SCM SC2. Daar heb ik ongeveer 2,5 m in de breedte voor nodig en 3,2m in de lengte door de roltafel van 1,6m. Met de roltafel van Harvey heb je 3m nodig en de breedte lijkt mij ook niet echt minder.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik weet dat Harvey ook machines voor Grizzly maakt. Dat merk is hier niet te koop, maar als je op die machines zoekt dan zie je dat ze identiek zijn. Kortom ze zullen onder meer merken/namen verkocht worden. Het is mij opgevallen dat Tendotools er heel veel meer geld voor vraagt dan VDH of Peulen. Dat is denk ik wel interessant om goed te bekijken. Net zoals bijvoorbeeld de versie van Axminster.
De ITAMAC lijkt hetzelfde, maar ik zie bijvoorbeeld wel dat de inlegplaat rechthoekig is ipv afgerond. Dus zou kunnen dat er verschillen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Dat maakt niet altijd dat de machines dezelfde kwaliteit hebben. Zo kan de kwaliteitscontrole minder is, er kunnen goedkopere onderdelen zijn gebruikt of dat bepaalde opties niet beschikbaar zijn. Soms is er ook geen verschil. Mijn SCM zaagtafel is verkocht onder de naam Holzkraft. Het is dezelfde machine die SCM verkoopt, maar bv de optie voor een 230V-motor of een 5,0 kW 400V motor.
Dit is waar ik vrees dat verkopers niet altijd even eerlijk zullen zijn. Als er niet zichtbaar duidelijk een kwaliteitsverschil is, moet je die op hun woord geloven, dus vandaar dat ik me graag op voorhand voldoende informeer

Hoeveel plaats heb je? Een Harvey met roltafel is, denk ik, niet kleiner dan mijn SCM SC2. Daar heb ik ongeveer 2,5 m in de breedte voor nodig en 3,2m in de lengte door de roltafel van 1,6m. Met de roltafel van Harvey heb je 3m nodig en de breedte lijkt mij ook niet echt minder.

Mijn atelier is slechts 4 x 4m, en daar moet alles gebeuren. voor een roltafel heb ik echt geen ruimte, dus zeker ook niet op de Harvey. Ik heb de SCM & Hammer bekeken hoor, maar die nemen zoveel ruimte in dat het echt niet werkbaar is
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ik heb zelf nu 1,5 jaar de volgende machine:

En ik ben erg blij mee. Zaagt zuiver en heel veel power. Komt gemakkelijk door 7,5 cm eiken heen. De machine blijft zuiver zagen na 1,5 jaar.

De afzuiging is niet helemaal best maar dat komt volgen mij meer door mijn oude afzuiger met te weinig power.

Een keer in het half jaar smeer ik de omhoog en omlaag in met koper vet en hij loopt als een zonnetje.

De enige echte opmerking die ik heb zit rondom het design van het vastzetten van de geleider. Dit gebeurt met een handel die tegen een ijzer plaatje drukt wat vervolgens tegen een plastic plaatje drukt wat tegen de dwarsbalk zit. Wat ik merkte is dat dit plasticje over tijd los ging zitten. Waardoor de geleider verschoof tijdens het zagen. Ik heb er nu een plamuurmes tussen gezet, die blijft gewoon hangen als ik de hendel omhoog haal, dus voor de rest geen nadelen van.

Over het algemeen, hele fijne machine!
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb zelf nu 1,5 jaar de volgende machine:
Bedankt! Tevreden van tendotools als leverancier?
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Zulke zaag neemt in de breedte toch meer plaats in beslag dan een Hammer K3 Basic.
Je kan de linkse rail apart bewaren en enkel monteren als je hem nodig hebt. Veel meer zaag voor het bedrag van de Harvey in de link imo.
1604252324361.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
een machine met roltafel gaat het jammergenoeg zeker niet worden
als je ruimtegebrek hebt, dan kon ik je daarin volgen . . . tot ik bovenstaande foto van starf zag
(van dat gamma machines ken ik weinig)
bij dit model zie ik niet waarom een roltafel een hindernis zou zijn
wanneer je de machine niet gebruikt, draai je gewoon de dwarsgeleider
en de verbreding aan de rechterkant kan er ook makkelijk af, denk ik
hoe groot de stukken die je zaagt zijn, weet ik niet
maar een roltafel heeft het voordeel dat je het hout aan een constante snelheid door kan voeren
dan heb je direct een mooie gladde zaagsnede
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Sterker nog: voor 500 euro minder zelfs... De roltafel is ook een enorme plus, max zaaghoogte is groter,... Qua leverancier en service na verkoop zou ik mij ook veel beter voelen bij Hammer dan bij Harvey.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Jullie doen me nu twijfelen natuurlijk ;)
Maar daarom heb ik de vraag ook gesteld natuurlijk. De Hammer leek mij toch een stuk groter (op foto), maar ik heb een offerte en de exacte afmetingen gevraagd aan DB&S, dus dan kan ik zien of deze toch zou passen in mijn atelier
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Toen ik op zoek was naar een Harvey, ben ik ook bij Tendotools geweest. Daar werd toen aangegeven dat hun Black-edition dezelfde machine was maar met een betere coating op de bladen. Of dat de meerprijs waard is weet ik niet, voor mij zou dit in ieder geval niet zijn.
De MW-tech bij VDH lijkt op exact dezelfde machine als de Harvey, bij VDH hebben ze tot een jaar geleden ongeveer de originele/oude Harvey gehad en de machine heet nu MW-tech. Hoe en wat weet ik ook niet, maar het lijkt de Harvey maar uitgebracht onder een andere naam.
Ik heb uiteindelijk een 2ehands machine kunnen kopen en ben er in ieder geval heel tevreden over. Ik mis nu de roltafel niet, maar als ik 'm nu opnieuw nieuw zou kopen zou ik mogelijk wel een model met roltafel kopen. Maar dan niet de Harvey omdat de roltafel daar ver van het zaagblad afzit.

Bij mij was de keuze omdat ik heel weinig plaat heb (werkplaats 2,5 x 4 meter met aan 1 lange zijde een kastenwand met daaronder oa de vandiktebank op wielen). Mijn gebruiksruimte is daarmee netto 1,80 x 3,2 meter. Wel kunnen mijn machines met een paar kleine aanpassingen naar buiten gereden worden.
Ik heb dan ook de rechter tafelverbreding (de kunststof plaat) niet gemonteerd en ook de balk waar de geleider over loopt ingekort. Of in ieder geval, nagemaakt maar dan korter. Hierdoor mis ik wel iets zaagbreedte, maar is de machine wel compact genoeg voor de werkplaats.

Ga gewoon kijken wat past voor je. Als ik nu zo naar de Hammer K3 kijk, is die ook erg compact.
Zeker als je ook kijkt of je in de breedte nog iets ruimte kunt winnen, door zowel links als rechts de geleider iets in te korten (of rechts de tafelverbreding weglaten). In de lengte heb je altijd wel ruimte nodig, ik heb het idee dat de roltafel daar niet voor een groter ruimtegebruik zorgt.

De enige echte opmerking die ik heb zit rondom het design van het vastzetten van de geleider. Dit gebeurt met een handel die tegen een ijzer plaatje drukt wat vervolgens tegen een plastic plaatje drukt wat tegen de dwarsbalk zit. Wat ik merkte is dat dit plasticje over tijd los ging zitten. Waardoor de geleider verschoof tijdens het zagen. Ik heb er nu een plamuurmes tussen gezet, die blijft gewoon hangen als ik de hendel omhoog haal, dus voor de rest geen nadelen van.
Heb je al eens geprobeerd om eea wat strakker te zetten door de stelschroeven iets aan te draaien? Volgens mij kan je daarmee de klemkracht van de hendel mede bepalen namelijk.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
  • Harvey Zaagtafel HW110SE-30 400V Black Edition EUR - TiN coated : als ik het goed begrijp is dit enkel een ander kleur en extra behandeling van het tafelblad?
  • Harvey Zaagtafel HW110SE-30 400V : deze en de volgende lijken mij echt exact dezelfde?
  • MW-TECH Harvey Cirkelzaagmachine 400V, HW110SE-30 : deze en de vorige lijken mij echt exact dezelfde?
  • Tafelzaag ITAMAC Panthera S9 - HW111SE30 400V 5.5PK : Andere kleuren en stuk goedkoper, maar lijkt mij toch ook dezelfde machine?
Zou je voor het gemak bij de door jouw gevonden machines de prijzen erbij kunnen zetten, incl (de btw)?

De MW-TECH ziet er in mijn ogen als enige identiek uit aan de Harvey.
Grizzly inderdaad, maar ook Laguna en geloof ook RecordPower en nog eentje worden in dezelfde fabriek gemaakt. Al zie je bij al deze modellen wel wat zichtbare verschillen. Zal wel met rechten te maken hebben ofzo. Bij niet zichtbare verschillen, zoals materialen en motor kwaliteit, blijft het gokken.

Ik zou absoluut voor Leverancier Peulen gaan uit Rotterdam! De Harvey heeft zich gewoon al bewezen, ook hier op het forum.
Tendo is te duur en bij VDH ben je nog geen oogopslag waard..
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
VDH is eigendom van Vynckier uit moeskroen. Prijzen zijn voor een deel hetzelfde en soms goedkoper dan hier in belgië.
Ik ben ook aan het uitkijken naar een upgrade voor mijn PTS10 en zit met dezelfde twijfels.
-Cabinet zaag Harvey/mw-tech (ben ook benieuwd naar de eventuele verschillen in kwaliteit) tendotools heeft ook nog een tijdje eenzelfde zaag verkocht onder de naam Steel city (een canadese fabrikant die al enkele jaren failliet is) had een granieten blad ipv gietstaal en enkel in 230v
-Hammer K3 maar dan de winner of comfort met de iets grotere roltafel.
-Of de festool TKS 80 <- geniet de voorkeur van mijn vriendin ivm losse vingers :ROFLMAO: en kan mee op verplaatsing.
Mijn werkplaats is 6m x7m, maar verlies een paar vierkante meter door de CV-ketel en schouw en de trap naar de zolder (die ook deels te gebruiken is, maar kunnen geen zware machines op.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
VDH in Utrecht is niet mijn favoriet.
Laatste keer dat ik er was om een vandiktebank te kopen ben ik stug en afstandelijk en, ja, zelfs lomp, behandeld. Heb de machine toen ietsje duurder bij Baptist gekocht. In 1995 kocht ik er nog voor 6000 gulden een metaalfreesbank. Achteraf bezien ben ik nog steeds blij dat ik nooit problemen heb gehad waarvoor ik hem (hr. Vleesch-Dubois en/of van het Hull) nodig had. Ze waren indertijd dealer van EMCO.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik had me de voetprint van de Hammer K3 dus helemaal fout ingeschat. Als ik het goed voorheb neemt die zelfs minder plaats in dan de HW110SE-30 zonder roltafel. Bedankt voor de tip, hier ga ik even verder achteraan!
1604303509276.png1604303608336.png
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
De basic kan ook met een langere glijtafel uitgerust worden. Je moet toch echt wel Marius Hornberger zijn video over de K3 bekijken. Mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.