Keuze (nieuwe) machines voor maken tafel

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Alles heeft zijn prijs natuurlijk, maar voor een beginnende enthousiasteling vind ik het gedane aanbod voor die prijs toch een heel mooie instap mogelijkheid. Duurder en beter kan vervolgens altijd nog.
Gezien de extra's is de prijs niet slecht, maar zeker niet goedkoop. Mocht het Trigger alleen om de vlak/vndiktebank gaan, dan is dit met wat geluk een HM1 of HM2 te vinden voor de helft van jouw vraagprijs. Voor €700 kun je een EB, Kity, Incra of Metabo vinden en dan nog geld overhouden ook. Een Mafell/Bosch met 260 mm messen past ook in dat budget (als je ze kunt vinden).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik heb al aangegeven dat je met die zware balken die je nu al bewerkt meer inde richting van
Lurem, Robland en ook bijv. Royek moet denken. Dan natuurlijk gebruikt. Als je het budget al zo aan het oprekken bent komt een volledige Robland X31 ook binnen bereik. Dan krijg je heel veel functionaliteit er bij zoals zaagmachine met roltafel, spilfrees en langgatboor :) bijvoorbeeld deze: ≥ Robland 5 in 1 combinatiemachine 5 bewerkingen - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl


Ik heb met tevredenheid jaren met die machine gewerkt.

Fons
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb al aangegeven dat je met die zware balken die je nu al bewerkt meer inde richting van
Lurem, Robland en ook bijv. Royek moet denken. Dan natuurlijk gebruikt. Als je het budget al zo aan het oprekken bent komt een volledige Robland X31 ook binnen bereik. Dan krijg je heel veel functionaliteit er bij zoals zaagmachine met roltafel, spilfrees en langgatboor :)

Ik heb met tevredenheid jaren met die machine gewerkt.

Fons

Tuurlijk, en als ik het nóg iets verder oprek kan ik in plaats van een 5-in-1 gewoon vijf aparte machines neerzetten!
Nu ik erover nadenk, misschien moet ik de werkplaats dan ook maar wat oprekken. 11 bij 6 meter is natuurlijk schandelijk klein ;). Ik zal ook gelijk een Mercedes Vito voor de deur zetten in plaats van die Dacia, want alles moet natuurlijk wel binnen proporties blijven.

Ik blijf bij mijn budget. 1300 vind ik de max, met heel veel overtuiging en een geweldige deal misschien 1400, maar dan houdt het voor mij echt op. Of ik moet ineens mijn hele voorraad verkopen, dan is het een ander verhaal.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tuurlijk, en als ik het nóg iets verder oprek kan ik in plaats van een 5-in-1 gewoon vijf aparte machines neerzetten!
Nu ik erover nadenk, misschien moet ik de werkplaats dan ook maar wat oprekken. 11 bij 6 meter is natuurlijk schandelijk klein ;). Ik zal ook gelijk een Mercedes Vito voor de deur zetten in plaats van die Dacia, want alles moet natuurlijk wel binnen proporties blijven.

Ik blijf bij mijn budget. 1300 vind ik de max, met heel veel overtuiging en een geweldige deal misschien 1400, maar dan houdt het voor mij echt op. Of ik moet ineens mijn hele voorraad verkopen, dan is het een ander verhaal.

Ok, ik had het er net met mijn vrouw over, en zij is van mening dat ik te streng ben. Ze is van mening dat het budget misschien wel iets omhoog moet. Zeg 1800 maximaal. Maar dan moet het ook wel echt een wondermachine zijn bij wijze van spreken, waar ik de komende 10 jaar weinig gezeik meer hoef te verwachten, gewoon alleen onderhoud.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
boeiend om te volgen
ik heb verhalen gehoord van schrijnwerkers die best hun kost verdienden, de grote sprong naar een prachtige cnc waagden & een paar jaar later bankroet waren omdat ze hun omzet onvoldoende snel konden verhogen
aan een hobby mag je best binnen de grenzen van je financiële toestand iets uitgeven
bekijk je het boekhoudkundig, dan zet je de tering naar de nering, dus eerst terugverdienen wat je reeds geïnvesteerd hebt - dan winst maken, en die weer investeren om efficiënter te kunnen werken, maar dan ook de investering er weer uit halen - eventueel ondertussen vroegere investeringen verkopen
tegelijkertijd de huisvrede bewaren
het leven zit op alle gebieden vol evenwichten en uitdagingen
geen enkele beslissing is perfekt
het belangrijkste is dat ze op dat ogenblik doordacht is
velen van ons herkennen zich in jou
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu ja, dat is natuurlijk wel wat mee speelt. Ik zie het als een hobby. Ik hoop er wel wat mee terug te verdienen, maar dan vooral omdat dat leuk is, een stukje erkenning. Ik vind het gewoon een klap geld, dus probeer mezelf daarin toch een rem op te leggen zodat het niet té snel té gek word.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ok, ik had het er net met mijn vrouw over, en zij is van mening dat ik te streng ben. Ze is van mening dat het budget misschien wel iets omhoog moet. Zeg 1800 maximaal. Maar dan moet het ook wel echt een wondermachine zijn bij wijze van spreken, waar ik de komende 10 jaar weinig gezeik meer hoef te verwachten, gewoon alleen onderhoud.
Ik zie al bijna een Hammer in de sterren.... 😁
En als je het nu budgettair verantwoord wilt krijgen, regel een paar leuke opdrachtjes, dan is je geweten gesust en portemonnee weer netjes gevuld. Dan kunnen we het over je volgende machine gaan hebben, het is een glijdende schaal.... 😉
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een jonge tweedehands Hammer is met €1800 haalbaar. Deze komen niet heel vaak te koop en zijn meestal heel snel weg. Dus goed opletten en geduld hebben! Ik zou dat eerder aanraden dan een iets oudere duurdere machine uit een hogere professionele klasse.

Een SCM FS 30 kan ook. Maar die worden nog minder aangeboden. In Nederland zijn ze nieuw veel duurder dan in Duitsland en dat betekent dat je ze in Nederland niet/moeilijk kunt vinden binnen budget. In Duitsland is dat iets gemakkelijker.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een jonge tweedehands Hammer is met €1800 haalbaar. Deze komen niet heel vaak te koop en zijn meestal heel snel weg. Dus goed opletten en geduld hebben! Ik zou dat eerder aanraden dan een iets oudere duurdere machine uit een hogere professionele klasse.

Een SCM FS 30 kan ook. Maar die worden nog minder aangeboden. In Nederland zijn ze nieuw veel duurder dan in Duitsland en dat betekent dat je ze in Nederland niet/moeilijk kunt vinden binnen budget. In Duitsland is dat iets gemakkelijker.

Ken je betrouwbare sites waar ik goed dit soort machines kan vinden in Duitsland? Ik zit dicht hij de grens, heb een stapel mondkapjes liggen en een aanhanger die 500kg mag sjouwen :).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een grote en internationale zoekmachine is Machineseeker (Machineseeker - 200.000 nieuwe en gebruikte machines online / Maschinensucher - 200.000 neue & gebrauchte Maschinen online finden), maar dat zijn voornamelijk bedrijven (handelaren of professionele eindgebruikers) die daar machines aanbieden. Let er goed op dat de prijs meestal excl BTW is

www.ebay-kleinanzeigen.de is de plek waar ook meer particulieren machines aanbieden. Dat is meer het Marktplaats van vroeger, voordat de handelaren het overnamen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dank, dan ga ik daar eens even goed speuren. Vandaag toonde marktplaats mij in mijn feed een Felder (die zwaar buiten budget valt, zo leerde ik) maar de man heeft nog wel deze SCM staan:


hij geeft echter aan dat hij die niet voor minder dan 2200 (dat is dan inclusief btw) wil wegdoen.
Hij heeft hem niet gecontroleerd, geeft er geen garantie op, heeft hem bij een particulier opgekocht maar heeft de machine zien draaien en vind dat hij 'goed klinkt'.

Ik heb zelf uiteraard een stuk minder ervaring met zware machines zoals dit maar ik vind dat toch een vreemde manier van naar de zaken kijken :).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Dat vind ik een forse prijs voor een minimax tweedehands, een vergelijkbare Robland machine vind je regelmatig voor bedragen tussen de € 800 en € 1500. En dan lever je qua functionaliteit niet veel in....

Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind deze op machine seeker:


verder krijg ik heel veel niet-relevante resultaten, wellicht zoek ik nog niet op de juiste manier.

Ik heb deze aanbieder een berichtje gestuurd in ieder geval.

... Ik heb de aanbieder zojuist gesproken, blijkt om Mibo Machines te gaan, die ik eerder ook sprak.
Hij is bereid mij de machine te verkopen voor 1600 euro, contant. Er zit waarschijnlijk zelfs nog garantie op via de importeur, geeft hij aan.

Ik krijg hier wel een heel goed gevoel bij. De machine is vrijwel nieuw en zwaar genoeg voor mijn bedoelde werk.
Hopelijk gaan jullie nu niet met allemaal slecht nieuws komen over dit merk/dit aanbod? :p.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dank, dan ga ik daar eens even goed speuren. Vandaag toonde marktplaats mij in mijn feed een Felder (die zwaar buiten budget valt, zo leerde ik) maar de man heeft nog wel deze SCM staan:


hij geeft echter aan dat hij die niet voor minder dan 2200 (dat is dan inclusief btw) wil wegdoen.
Hij heeft hem niet gecontroleerd, geeft er geen garantie op, heeft hem bij een particulier opgekocht maar heeft de machine zien draaien en vind dat hij 'goed klinkt'.

Ik heb zelf uiteraard een stuk minder ervaring met zware machines zoals dit maar ik vind dat toch een vreemde manier van naar de zaken kijken :).

Dit is al een ouder model, denk minstens 10-10 jaar. Voor €300 meer heb je een nieuwe in Duitsland.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik vind deze op machine seeker:


verder krijg ik heel veel niet-relevante resultaten, wellicht zoek ik nog niet op de juiste manier.

Ik heb deze aanbieder een berichtje gestuurd in ieder geval.

... Ik heb de aanbieder zojuist gesproken, blijkt om Mibo Machines te gaan, die ik eerder ook sprak.
Hij is bereid mij de machine te verkopen voor 1600 euro, contant. Er zit waarschijnlijk zelfs nog garantie op via de importeur, geeft hij aan.

Ik krijg hier wel een heel goed gevoel bij. De machine is vrijwel nieuw en zwaar genoeg voor mijn bedoelde werk.
Hopelijk gaan jullie nu niet met allemaal slecht nieuws komen over dit merk/dit aanbod? :p.
Heb ik een paar jaar gebruikt, veel plezier van gehad!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Niet echt, erg mooi schaafresultaat, tafels waren prima, relatief stil. Ik heb een andere vanwege de breedte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.