Er is in de tussentijd een aanvulling gekomen.
Beide dames in het huishouden gebruiken nogal al wat pillen, geheel naar Amerikaanse gewoonte. Die pillen waren over diverse lokaties verspreid geraakt en dat gaf soms wel eens problemen. Dus vond ik het hoog tijd om een medicijnkast te maken waar alles centraal bewaard kon worden. De keuken was de ideale plaats omdat veel pillen tijdens of direct na een maaltijd ingenomen worden. Na lang brainstormen kwam ik tot de conclusie dat een smalle kast met een verticale lade, zoals bij apothekers gebruikt wordt, de ideale oplossing zou zijn. Het kon ook goed ingepast worden op het werkblad tussen de onder- en bovenkast, tegen de hoge kast aan. Na wat krabbeltjes op papier om de maten vast te leggen en wat aanschaf van materiaal zoals een stel geleiders met volle uittrek begon ik aan de klus.
Als eerste werd het omhulsel gemaakt. Voor het samen schroeven had ik de gaten voorgeboord voor de geleiders. Na het in elkaar zetten was het makkelijk de geleiders aan te brengen. Daarna werd de 12 mm achterwand aangebracht en met het nagelpistool vast gezet. Ik gebruik het nagelpistool steeds meer al naar gelang van de zichtbaarheid en sterkte.
Daarna kwam de lade aan de beurt. Met de box clamps is alles precies uit te lijnen. Ik had voor Kreg schroeven gekozen maar het multiplex was zo kruimelig dat ik met het nagelpistool de zaak heb afgewerkt.
De bodem (zij- of achterkant) moest de stevigte aan de lade geven. Ik had een groef rondom gemaakt van zo'n 3 mm breedte. De bodem paste hier vrij stijf in. Rondom heb ik me uitgeleefd met het nagelpistool.
Na het aanbrengen van het stukje rail kon de lade gepast worden. Alles liep soepel.
Voor de plankjes maakte ik drie voorbereide constructies. Het plankje en de verdeler werden eerst aan elkaar geschoten. Daarna de beide randjes van 20 mm breed. Die randjes hielden het schotje verticaal. Dit geheel werd in de lade geplaatst en na uitlijnen via de buitenzijde vast geschoten. Dat ging op gelijke wijze met de twee andere plankjes. Het onderste schotje zit iets uit het midden zodat ik het via het planje er boven vast zetten kon. Alles zit stevig genoeg in elkaar om de pillen met gemak te dragen.
Als laatste kwam het front aan de beurt. Ik was zo zuinig met het poplar omgesprongen dat ik een nieuw stuk moest kopen. Rondom liet ik 5 mm vrij, zaagde het front op maat en met de hand freesde ik het profiel er aan. Nu kwam het uitlijnen op de lade. Ik heb het één keer gezien van een timmerman en ik doe het nog steeds precies zo.
Ik boor de gaten voor de handgreep in het front. Ik positioneer het front op de lade. Met schroeven door die twee gaten fixeer ik het front op de juiste plaats. Van binnen uit schroef ik het front vast. Na verwijdering van de twee schroeven in het front boor ik de gaten door en bevestig ik de handgreep.
En toen kwam het vullen van de kast. Er zwerven nog meer pillen rond zodat de kast goed gevuld zal worden. M'n vrouw en het bezoek dat we deze morgen bij het ontbijt hadden waren opgetogen over het bijzondere concept. Enigszins blufferig zei ik dat alle apothekers in Nederland dit type kasten hebben van de vloer tot het plafond.