Lezend door dit draadje valt me op dat een aantal dingen nogal verwarrend overkomen.
Ts wil graag met Ikea kasten werken en daar zelf deurtjes bijmaken, omdat Ikea zogenaamd alleen wit zou hebben.
Als ik bij Ikea kijk is er keuze in overvloed. Ook qua houtnerf structuur etc. Hetzelfde geldt voor de ladefronten.
Ze wil graag ladegeleiders bij Ikea kopen en de lades zelf maken.
Ik kan geen ladegeleiders vinden bij Ikea, wel complete lades zonder front.
Dan de verwarring over de soort ladegeleiders.
Die complete lades van Ikea lijken op het TANDEMBOX systeem van Blum.
Dat is een compleet systeem, waarbij je eigenlijk alleen de bodem en het front moet toevoegen.
Je kan daar overigens wel een greeploos systeem van maken door er later een 'Tip on ' aan toe te voegen. Bij Blum.
Met greeploos bedoeld men dus zonder greep. Een front waar men een schuine kant aan maakt, noemt men een verdekte greep.
Lezend naar de wensen van TS wil ze graag uit kosten overwegingen een softclose systeem, waar dan later een 'tip on' aan toegevoegd kan worden.
Daarbij heeft TS naar het merk Blum gekeken. Er zijn meer merken die hetzelfde kunnen. Bv.: Grass, Hettich en vast nog wel wat.
Bij Blum valt op dat bij het type TANDEM Softclose ( want dat wil men tegenwoordig) de Tip on functie later toegevoegd kan worden.
Is dit verstandig. Ik vind van niet, omdat die set € 9,80 en € 10,40 kost. ( leverancier afhankelijk)
Ts zou graag houten lades willen maken
Als je bij het merk Blum blijft en je wilt drukken en de lade gaat open (Tip on), dan zij er 2 mogelijkheden.
De eerder aangehaalde TANDEM en de MOVENTO.
Voor een lade is het belangrijk hoe je hem wil gaan belasten maw. hoeveel gewicht mag hij dragen. Dat moet men zelf bedenken.
Als uitgangspunt nemen we een ladegeleiders met een lengte van 550mm. Ook hierin zijn meerdere lengtes mogelijk.
Kijkend naar een Tandem tip on met draag gewicht van 30 kg kost deze € 32,95.
Bij TS zou dit in haar teken voorbeeld 9 x € 32,95 = € 296,55 zijn.
Kijkend naar een Movento met tip on met een draaggewicht van 40 kg kost deze € 50,90
Bij TS dus 9 x € 50,90 = € 458,10.
De Tandem soft close waar je later de Tip on aan kan toevoegen kost € € 28,95,
maakt dus 9 x € 28,95 = €260,55.
Die Tip on die men later kan toevoegen kost € 20,20 x 9 = € 181,80
Waar zit dat verschil dan in, behalve het draagvermogen?
De Movento heeft een meervoudige nastelbaarheid. Is dat nodig? Weet ik niet. Het lijkt mij als er nauwkeurig gewerkt wordt niet nodig te zijn. Maar hier mis ik de ervaring van het product.
Het is dus belangrijk bij het bepalen van keuzes goed uit te zoeken wat de mogelijkheden en behoeftes zijn.
Met een beetje googelen zijn er meerdere leveranciers en bijbehorende prijzen te vinden, dan hier boven aangehaald.
Dit diende slecht als voorbeeld voor TS.