keukenblad maken

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Kanonnen jongens, het gaat om een mini-aanrechtje in een camper - dan zijn suggesties als marmer of RVS toch helemaal niet aan de orde?

@jorisvh komt volgens mij in de goede richting. Als je het zelf wil doen, zou ik zwart betonplex kopen in 18mm dik. Inderdaad met decoupeerzaag + kopieerbit is dit zo in de juiste vorm. Als je die kant echt geen kops hout wil zien, koop je een stuk strijkband (kantafwerking met smeltlijm er al op) en die kan je daarna met de bovenfrees even strak trekken. Een gemiddeld meubelmaker doet dit in een uurtje of 2 voor je.

Wil je veel degelijker, koop dan een plaat HPL op berkenplex bij een serieuzere houthandel; iets zwaarder maar qua slijtvastheid etc echt heel veel beter.

De 30mm zou ik vergeten, of opbouwen uit meerdere lagen. 30mm multiplex is onnodig zwaar, incourant (en daarmee duurder).
inderdaad , ben blij dat er iemand mee is , het is inderdaad een klein keukentje in een camper 😄
misschien zelfs HPL op mdf
er word geen dagen op gekookt zoals thuis hoor , eens een eitje , een tasje koffie
 
Laatst bewerkt:

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
wat ook al een tijdje door mijn hoofd spookt is
van het huidige blad te laten liggen en er bovenop vb. een trespa plaat te leggen van enkele mm dik .
het probleem is dan om de voorzijde terug mooi afgewerkt te krijgen , daar weet ik geen oplossing voor !
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.080
445
hilversum
wat ook al een tijdje door mijn hoofd spookt is
van het huidige blad te laten liggen en er bovenop vb. een trespa plaat te leggen van enkele mm dik .
het probleem is dan om de voorzijde terug mooi afgewerkt te krijgen , daar weet ik geen oplossing voor !
Kant band erop verlijmen?
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Heb dit nu gevonden en lijkt mij ook wel wat dan hoef ik aan de voorzijde weinig te doen , het is hieer ook al door iemand voorgesteld .
de gaten in mijn huidig blad opvullen , mooi gelijk schuren en een HPL formica erop kleven zoals op het filmpje
 

jorisvh

Post veel
Joris ,
Het zal zo wie zo een uitdaging zijn , ook al om het bestaande blad te verwijderen .
omdat ik er een rondingen moet uitzagen , zou ik best om het mooi te krijgen de ganse voorkant terug moeten afplakken zodat het plaklint uit één stuk doorloopt .
ja, denk ik ook.
kantenband laten stoppen vlak voor een afronding is geen goed plan (lijm kan lossen). als je het in 1 stuk opnieuw doet gaat dat wel lukken.

om dìe uitdaging te vermijden, de suggestie om de bestaande gaten op te vullen, nieuwe te maken en er een HPL vel op te kleven is ook een goeie.
maar ook deze klus is een stuk makkelijker als je het blad kan demonteren.

nadeel: een HPL vel vind je waarschijnlijk enkel in 3m05x1m30 of zo en dat gaat meer kosten dan het hele IKEA blad.
als het decor niet belangrijk is, vind je misschien wel ergens een reststuk maar als je iets specifiek zoekt wellicht weinig kans

Edit: zie dat de laatste posts ook al in die richting gaan. HPL kleven is goed te doen hoor, zeker op zo’n klein oppervlak.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Joris ,

Had hier een HPL vel gevonden , Uni kleuren
prijs valt mee , verzending valt tegen en blijkbaar leveren ze niet naar Belgie .
zou denken dat ik het wel hier bij Gysbrechts in Itegem kan vinden
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.649
1.161
Fryslân
Je zou hier op het marktplein een zoekertje kunnen plaatsen. Er zullen hier vast op het forum mensen zijn die een stukje over hebben, en dat willen opsturen.

Niet geschoten is altijd mis ;)
 

jorisvh

Post veel
Ah ja, in deurformaat is ook wel HPL te vinden. Maar dan past het nog niet echt in een pakketje dat goedkoop verstuurd kan worden.

Het assortiment van Gijsbrechts ken ik niet. Martens (bvb Leuven) heeft Pfleiderer HPL, speciale decors meestal enkel in 4m10 lengte 😳.

Hoeveel heb je nodig?
Ik heb, uit het hoofd, zeker Egger W1000 wit en Unilin Lorenzo notelaar reststukken liggen die wellicht groot genoeg zijn voor een camper aanrecht. Die mag je gratis komen halen maar is wat ver vrees ik …
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Joris ,

Het keukentje is op het breedste punt 1200 mm en is 600mm diep


Ik zou liefst zowat bij de standaard kleur willen blijven , de achterwand is ook die kleur en die wens ik niet te veranderen .
toch bedankt voor het aanbod hoor , maar wit is geen optie en notelaar is volgens mij donker bruin en past ook niet direct bij het geheel
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Joris ,

Heb even naar Gysbrechts gebeld en zij werken met de leverancier Kronospan .
een vel is 3m x 1,30m en kost in een basis kleur 75€ inclusief , dus dat valt op zich nog wel mee .
er is keuze uit een 250 tal kleuren , maar er zijn er die ook een pak duurder zijn uiteraard .
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Dan zou je de achterwand daar ook nog mee kunnen beplakken wanneer het kleurverschil storend is.
Dat zou in principe kunnen , maar om dat ook weer te doen zonder de achterwand te moeten verwijderen en zonder dat ik met zulke grote vlakken te beplakken enige ervaring heb , weet niet hoor .
zou al blij zijn moest ik het werkblad slim krijgen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.