keukenblad maken

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
336
136
Zuid Holland
Dat zou ik zelf nog kunnen , maar ik vind het zo koud en elke vinger zie je erop , en elke kras
Ik heb warmgewalst rvs in mijn keuken. Bij ABK te koop, maar ook bij bijvoorbeeld Franke. Orbitaal geslepen is ook heel mooi maar dat wilde de directie niet. Doordat het heel mat is zie je vingers ed veel minder.
Hittebestendig? Yes. Zuurbestendig? Yes. Heel mooi dun uit te voeren, bijvoorbeeld 4mm.

Nadelen, mijn blad van 270 bij 140 is niet enorm licht (is hout of corian ook niet) of heel goedkoop.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
gewicht is wel belangrijk voor mij , massief bloot hout komt er zeker niet in .
zit te denken aan een Ikea keukenblad is beplakte spaanderplaat en ze zijn 28 mm dik
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.946
834
Enschede, Twente
in het plaatje dat ik geplaatst heb, zie ik niets over zuren
heb jij dieper gegraven ?
Nee, maar ik weet inmiddels wel hoe marketing werkt… Bestand tegen wat dan ook is een gewenste eigenschap, lijkt me & als het niet waar te maken is, heb je het er simpelweg niet over. Coca-Cola gaat ook niet melden dat je tanden wegrotten als je dat spul drinkt, toch?
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
graag de link
is het blad in de vorm die jij wenst, beschikbaar ?
het gaat over deze , EKBACKEN Werkblad, betonpatroon, laminaat, 186x2.8 cm - IKEA België
moet ik nog op maat maken en en met de juiste rondingen dan de kopse kanten afplakken
mijn keukenblad ga ik nergens op maat vinden hoor .
had al eens gedacht van te vragen aan de camperdealer of ik geen origineel blad zou kunnen aankopen bij de fabrikant , maar dan zonder gaten erin , maar dat moet dan van Polen komen .
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.777
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
het gaat over deze , EKBACKEN Werkblad, betonpatroon, laminaat, 186x2.8 cm - IKEA België
moet ik nog op maat maken en en met de juiste rondingen dan de kopse kanten afplakken
mijn keukenblad ga ik nergens op maat vinden hoor .
had al eens gedacht van te vragen aan de camperdealer of ik geen origineel blad zou kunnen aankopen bij de fabrikant , maar dan zonder gaten erin , maar dat moet dan van Polen komen .
beton is zwaar
wil je toch die richting uit, dan zou ik de vraag aan een steenkapper stellen
die maakt het jou uit een reststuk op maat
of je zelf aan de slag kan met een plaat van ikea, weet ik niet
 

jorisvh

Post veel
het gaat over deze , EKBACKEN Werkblad, betonpatroon, laminaat, 186x2.8 cm - IKEA België
moet ik nog op maat maken en en met de juiste rondingen dan de kopse kanten afplakken
mijn keukenblad ga ik nergens op maat vinden hoor .
had al eens gedacht van te vragen aan de camperdealer of ik geen origineel blad zou kunnen aankopen bij de fabrikant , maar dan zonder gaten erin , maar dat moet dan van Polen komen .
30mm dik en licht dan kom je volgens mij inderdaad al snel bij spaanplaat met laminaat.
als je zaagopeningen, zeker van de spoelbak, goed afdicht bvb met silicone gaat dat de camper overleven.

wellicht kan je het bestaande blad gebruiken als freessjabloon?
(als je een kopieerfrees met bovenlager hebt moet je waarschijnlijk een tussenmal in MDF maken want 60mm freesdiepte gaat wat veel zijn.

of de meegeleverde kantlijsten bruikbaar zijn, betwijfel ik. wellicht 2 stukjes van 65cm. niet duidelijk of het laminaat of ABS is.
als ik het goed heb heeft @Musicus recent een gelijkaardig blad gebruikt.
ik zou hier een 1mm ABS band kleven met contactlijm vanwege de afrondingen.
passende kantenband vinden voor een Ikea decor is wellicht een uitdaging.
iets met betonlook bestaat zeker maar je kan ook voor contrast kiezen, bvb RVS patroon, …
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Joris ,
Het zal zo wie zo een uitdaging zijn , ook al om het bestaande blad te verwijderen .
omdat ik er een rondingen moet uitzagen , zou ik best om het mooi te krijgen de ganse voorkant terug moeten afplakken zodat het plaklint uit één stuk doorloopt .
moet het allemaal nog eens deftig bekijken
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
91
50
Venlo
Maar blijkbaar niet bestand tegen zuren….
Een wandpaneel moet je ook afkitten, zeker in de douche. Of het echt geschikt is als keukenblad heb ik geen idee van. Ik heb het als wandpaneel in de keuken en in de douche en bevalt me prima. Het voelt en ziet eruit als een composiet / kunststof. Het is 4mm dik als je daar een lichtgewicht 3cm ondergrond onder maakt heb je een lichtgewicht blad. Maar het was een idee, wat wellicht de moeite waard is om te onderzoeken, omdat je tal van mogelijkheden hebt in design en je makkelijk proefstukjes kan bestellen zodat je zelf kan oordelen.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
Kanonnen jongens, het gaat om een mini-aanrechtje in een camper - dan zijn suggesties als marmer of RVS toch helemaal niet aan de orde?

@jorisvh komt volgens mij in de goede richting. Als je het zelf wil doen, zou ik zwart betonplex kopen in 18mm dik. Inderdaad met decoupeerzaag + kopieerbit is dit zo in de juiste vorm. Als je die kant echt geen kops hout wil zien, koop je een stuk strijkband (kantafwerking met smeltlijm er al op) en die kan je daarna met de bovenfrees even strak trekken. Een gemiddeld meubelmaker doet dit in een uurtje of 2 voor je.

Wil je veel degelijker, koop dan een plaat HPL op berkenplex bij een serieuzere houthandel; iets zwaarder maar qua slijtvastheid etc echt heel veel beter.

De 30mm zou ik vergeten, of opbouwen uit meerdere lagen. 30mm multiplex is onnodig zwaar, incourant (en daarmee duurder).
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Een wandpaneel moet je ook afkitten, zeker in de douche. Of het echt geschikt is als keukenblad heb ik geen idee van. Ik heb het als wandpaneel in de keuken en in de douche en bevalt me prima. Het voelt en ziet eruit als een composiet / kunststof. Het is 4mm dik als je daar een lichtgewicht 3cm ondergrond onder maakt heb je een lichtgewicht blad. Maar het was een idee, wat wellicht de moeite waard is om te onderzoeken, omdat je tal van mogelijkheden hebt in design en je makkelijk proefstukjes kan bestellen zodat je zelf kan oordelen.
Is het in de kern dezelfde kleur als de bovenzijde , bedoel als je het verzaagd zijn de gezaagde kanten dan dezelfde kleur ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.