keukenblad maken

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Ik wil voor mijn camper een ander keukenblad maken , zoals je ziet op de foto wil ik de spoelbak en het gasfornuis dat nu uit één stuk is verwijderen , en een andere spoelbak erin met een inductie 1 zone kookplaat .
Dus ik moet al eerst een ander blad maken zodat ik de gepaste openingen er kan in maken .

Het blad zou zo licht mogelijk van gewicht moeten zijn , en wat beter krasbestendig dan dat er nu opligt .
nu is het 3 cm dik liefst zou ik dat houden omdat het dan mooi terug aansluit aan de wand .

Had ook al gedacht van iets te zoeken dat ik over het bestaande blad kon leggen om er dan terug de nodige openingen in te maken , maar hoe moet ik dan de voorzijde mooi afgewerkt krijgen .

Iemand die een mooi idee hiervoor heeft ?
Welk materiaal ik best gebruik
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
582
173
Zutphen
Iepen in lijnolie
 

Bijlagen

  • IMG-20240507-WA0005.jpg
    IMG-20240507-WA0005.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 29
  • 20240620_084847.jpg
    20240620_084847.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
bedankt voor de tip


zou toch het liefst in de bestaande kleur blijven omdat de achterwand ook zo is
als ik een vol houten blad van 3 cm ga nemen ga ik vrij veel gewicht toe voegen denk ik .
ook de vraag is dit krasbestendig ?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.409
2.942
Gaanderen
Vraag je eerst eens af of je een houten blad wil met water in de buurt. Vergt veel onderhoud en zeker niet krasbestendig. Kan ook niet tegen hitte. Ik heb een beuken keukenblad gehad. Uiteindelijk (5 jaar) werd het zwart rond om de kraan en het onderhouden met lijnolie is ook niet alles. Mijn vrouw had er een laagje opgedaan toen ik weg was en de volgende dag wilde ze het uitpoetsen. Dat werd een fijne klus voor mij.
Was weer als nieuw toen ik klaar was. Hout kan heel mooi zijn maar heeft wel onderhoud nodig. Ja, je kunt het in de epoxy zetten, maar ook daar kunnen krasjes en scheuren in komen. Voor mij is er maar een gewenst blad en dat is van steen of een goede composiet.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
Wim ,

Neen hoeft zeker geen houten blad te zijn , zelfs liefst niet .
mag kunstof zijn of composiet , maar ik moet wel dezelfde vorm kunnrn maken en de voorzijde moet dan wel mooi afgewerkt kunnen worden
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
als je 30 mm dikte wil halen, kan je een bovenkant van 10 mm nemen
daar onder op de randen 2 stroken van 3 mm kleven
of je dit zelf kan maken, oordeel jij
Sorry , maar begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld :unsure:

Ik had ook al gedacht van er een HPL plaat over te leggen van vb. 4 of 5 mm maar wat dan met de voorzijde ?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
844
208
Of je past je bestaande blad aan, gaten er in en dichtmaken waar nodig.
Glad schuren en je plakt er een hpl-fineer op.
Blad wordt iets dikker, Formica bijv. is 0,7 mm dik, weet niet hoeveel ruimte je hebt.
Qua kleur, wanneer je geluk hebt vindt je exact hetzelfde anders zou ik een contrasterende kleur kiezen.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
136
13
Haacht
had ik ook al aan gedacht , wist niet dat je zo'n dunne hpl fineer kon kopen , alleen op zo'n grote oppervlakte fineer lijmen daar heb ik wel geen ervaring mee
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.777
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld
het volledige blad is 30 mm
als je dat wil vervangen, én gewicht uitsparen, dan kan je een plaat van 10 mm nemen
bovenaan neem je een volledige plaat
daar onder kleef je geen volledige platen, maar slechts een rand van 50 mm breed, en uiteraard ook 10 mm dik
bij platen denk ik hier aan volkern, trespa, of hoe het ook moge heten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.409
2.942
Gaanderen
Misschien is Corian wat. Niet krasvast en ook niet hittebestendig. De krassen zijn er wel prima uit te halen en het is te frezen.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
91
50
Venlo
Benacci wellicht? 4mm wandpaneel ik heb het gebruikt als wand achter mijn keuken, ik kan bij interesse wel een keer testen hoe buigzaam het na verwarmen is, of je de huidige rondingen van een strook kan maken?
Heb nog wat restjes liggen namelijk. of je besteld zelf een paar proefstukjes.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.777
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Benacci wellicht? 4mm wandpaneel ik heb het gebruikt als wand achter mijn keuken, ik kan bij interesse wel een keer testen hoe buigzaam het na verwarmen is, of je de huidige rondingen van een strook kan maken?
Heb nog wat restjes liggen namelijk. of je besteld zelf een paar proefstukjes.
heb dit opgezocht
benacci bestaat voor 70 % uit marmer
marmer op zich is poreus, en voor werkbladen af te raden
ik hoop dat de andere bestanddelen van de platen dit euvel opvangen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.