Kersenhout Prunus drogen

ChielBos

Nieuw lid
18 aug 2019
5
0
Goedenavond allen, ik heb vers Kersen hout in mijn bezit. StAm is ongeveer dertig cm in doorsnede. Ik wil de meeste stamdelen(30cm oorsnee en 30 cm in lengte) ontpitten en dan de uiteinde insmeren met acrylverf(heb ik liggen). Welke Do or don’ts mbt deze houtsoort kunnen jullie mij meegeven? Alvast bedankt
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je hele stammen droogt, laat ze dan zo lang mogelijk, zodat je iets overhoudt als er aan beide kanten 10 cm barsten in komen. Halveren of kwarten zagen/splijten geeft waarschijnlijk meer hout met minder scheuren.
En laat het verder niet zo lang liggen dan ongedierte je lekker zoete kersenhout op eet (vraag me niet hoe ik dat weet...)
 
  • Leuk
Waarderingen: ChielBos

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Ik heb nog een bijkomende vraag, als dat mag in dit topic. Heb zelf vandaag 4 stammen kersenhout gekregen van 35cm doormeter en 130cm lang.
Welke is een goede dikte om ze te laten zagen. Dacht aan 27mm, ben een modelbouwer van oude schepen. Is dit Oke, want eigenlijk wil ik nog een deel van dat hout ruilen voor pererhout, maar dan is het te dun gezaaid misschien
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Oke ,bedankt, heb je ook nog een idee van de dikte die het meest genomen wordt om een stam van 30cm doorsnede te zagen. Ook eventueel de zaagmethode, kwartiers of
Hangt ervan af waarom je het wilt gebruiken.
ik laat het meestal zagen in 5/4 of 6/4 duim en 2.5 duim
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Ik heb hout nodig om historische zeilschepen te bouwen, normaal is dat met peer maar nu heb ik 4 kersenbomen gekregen, niet echt geschikt, daarom zou ik het ook niet te dun willen zagen zodat ik eventueel wat kersenhout kan wisselen tegen perenhout. Dacht ze op 27 mm te laten zagen
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik heb hout nodig om historische zeilschepen te bouwen, normaal is dat met peer maar nu heb ik 4 kersenbomen gekregen, niet echt geschikt, daarom zou ik het ook niet te dun willen zagen zodat ik eventueel wat kersenhout kan wisselen tegen perenhout. Dacht ze op 27 mm te laten zagen
Begrijp ik daaruit dat je perenhout zoekt met een zekere lengte en dikte?
Heb hier nog 4 hoogstam bomen liggen.
Interesse?
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Iik had inderdaad veel liever peren gehad, ik zie dat je van Linter Limburg bent, ik ben van Beringen.
vrijdag worden mijn stammen gezaagd door de mobiele boomzaag in Vliermaal.

wat vraag je voor zo een perenboom, of heb je interesse in kersenhout
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Iik had inderdaad veel liever peren gehad, ik zie dat je van Linter Limburg bent, ik ben van Beringen.
vrijdag worden mijn stammen gezaagd door de mobiele boomzaag in Vliermaal.

wat vraag je voor zo een perenboom, of heb je interesse in kersenhout
Indien je kersenbomen nu zijn afgedaan wens ik je veel succes met het drogen.
Het is al geen simpele opdracht om kersenhout deftig te drogen zonder al te veel kromtrekken, nu ze in het sap staan al zeker niet.
Spijtig van die perenstammen, ben al een tijdje aan het proberen om ze kwijt te geraken.
Had toch graag rond de 100 euro de stam gehad.
Ik had er 15 , een aantal liggen hier al gezaagd en zullen zo stilaan wel droog gaan zijn.
En bedankt voor het aanbod maar heb zelf al te veel kersenstammen eigenlijk.
Veel succes in Vliermaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan beter die kersen laten voor wat ze zijn en in plaats van naar Vliermaal te gaan een bezoekje brengen aan Ivo in Diepenbeek. Die heeft kurkdroog perenhout liggen. Als je evenveel uitgeeft als de zaagkosten ga je zeer waarschijnlijk meer hout mee naar huis nemen. Een stammetje van 30 cm levert echt niet veel bruikbaar hout op en dan moet het ook nog behoorlijk drogen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Je kan beter die kersen laten voor wat ze zijn en in plaats van naar Vliermaal te gaan een bezoekje brengen aan Ivo in Diepenbeek. Die heeft kurkdroog perenhout liggen. Als je evenveel uitgeeft als de zaagkosten ga je zeer waarschijnlijk meer hout mee naar huis nemen. Een stammetje van 30 cm levert echt niet veel bruikbaar hout op en dan moet het ook nog behoorlijk drogen.
Nog beter is zijn perenhout hier komen halen. Zal nog veel goedkoper zijn denk ik.
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Dan misschien best om de stammen op 6/4 te laten zagen ( hij vraagt 85 euro/uur) Om de kost laag te houden. vind het spijtig om goed hout te laten dienen als brandhout, en wie weet kan ik er ook iemand anders plezier mee doen. En dan houtdraaierke eens bezoeken om een gezaagde stam te kopen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Dan misschien best om de stammen op 6/4 te laten zagen ( hij vraagt 85 euro/uur) Om de kost laag te houden. vind het spijtig om goed hout te laten dienen als brandhout, en wie weet kan ik er ook iemand anders plezier mee doen. En dan houtdraaierke eens bezoeken om een gezaagde stam te kopen.
Maar dan is weer de vraag welke dikte heb je nodig?
Mvg, Johan
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Dan misschien best om de stammen op 6/4 te laten zagen ( hij vraagt 85 euro/uur) Om de kost laag te houden. vind het spijtig om goed hout te laten dienen als brandhout, en wie weet kan ik er ook iemand anders plezier mee doen. En dan houtdraaierke eens bezoeken om een gezaagde stam te kopen.
En de stammen die ik je aanbood moeten ook nog gezaagd worden. Maar zijn wel een stuk dikker, en kunnen veel goedkoper ter plaatse gezaagd worden. Je naamt enkel het goede hout dan mee.
Liggen namelijk al bij een zagerij hier in de buurt
Of kan bij interesse ze op de gewenste dikte voor jou laten zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.