Kattenluik in deur dicht maken

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
73
29
Bergschenhoek
Graag zou ik gebruik willen maken van wat advies. Zoals hieronder te zien zit er een gat in de deur, deze wil ik herstellen.

3baec70b-78c6-4f39-8638-920a94c4d2e4.jpeg

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken?

Dacht zelf het gat zo net mogelijk vierkant te zagen met de multitool en dan een passend stuk erin lijmen met een vuller zoals W350.

Dat stuk zal ik dan na moeten maken of zou dit makkelijk te koop zijn?
Zou dat ook uit 1 deel kunnen of beter 2 aparte delen omdat het 2 lagen zijn?

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.510
442
Heelsum
met de Shaper een perfect vierkant gat mer ronde hoeken maken en een exact bijpassend inzetstuk om erin te plaatsen dat heb je een zo strak passende oplossing als je wil. Even voldoende ruimte houden voor lijm en dan met wat verborgen (INVIS)_ verbindingen vastzetten of gewoon paar steek spijkers / schroeven en die dicht plamuren.

Als je geen Shaper hebt kun je ook een mal maken en een bijpassend contramal. en op die manier exact passen frezen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.138
1.536
Omgeving Leiden
Je maakt eerst het stuk dat erin moet komen, maar aan alle kanten een halve centimeter breder dan het bestaande gat. Zonodig twee delen aan elkaar lijmen om de juiste breedte te krijgen. Let op de richting van de nerf.
Dan lijm je het net gemaakte inzetstuk met dubbelzijdig tape op het stuk dat ik nu op de foto zie.
Vervolgens maak je latten van 18 mm dik en 70 mm breed rondom het vastgeplakte inzetstuk. Die latten zet je ook vast met dubbelzijdig tape.
Nu kan het inzetstuk eruit gehaald worden en blijft er een freesmal over. Met een kopieerfrees met bovenlager maak je het gat precies op maat .

• Leuk
Waarderingen: 48rmc, Kor en John1969

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
73
29
Bergschenhoek
Bedankt voor de tips. Dat met de frees lijkt mee een strak plan.

Het maken van het inzetstuk zelf zal dan in 1 geheel kunnen denk ik aangezien er toch ook lijm omheen komt waardoor alles aan elkaar zit.

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
135
77
Twee jaar geleden heb ik ook een kattenluikje gerepareerd. Hieronder is de begin situatie:1786795301374.jpeg
Ik had nog een stuk foutloos 40mm eiken liggen. Leek mij prima om te gebruiken, stuk harder dan vuren. Ik heb wel een vuren versie gemaakt om de groeven over te nemen.
PHOTO-2024-08-05-17-29-17.jpg
Het hout over de lengte verzaagd en daarna verlijmd met de groeiringen tegenovergesteld.
PHOTO-2024-08-06-21-39-13.jpg

Daarna heb ik twee componenten plamuur gekocht en deze flink gemengd. Totdat het een egale kleur/massa werd. Ik heb dit gebruikt in plaats van houtlijm omdat ik rekening hield met mijn kunde (of het ontbreken ervan) en dus zo iets meer marge had. Ook schijnt de plamuur iets flexibeler te zijn dus mocht de deur iets anders werken, dan kan het plamuur dit enigzins opvangen.
PHOTO-2024-08-07-11-31-41.jpg
Een paar keer gecheckt of het past en goed de voor en achterkant gemarkeerd. Ook met een frees de groeven erin gemaakt, of met de tafelzaag. Ik weet het niet precies meer.

Daarna 6mm deuvels gebruikt om rondom dezelfde marge aan te houden. Deze heb ik naderhand uitgeboord en opgevuld met plamuur.
PHOTO-2024-08-08-12-26-28 2.jpg
Aangezien het plamuur best wel plakt als stroop toch even wat afgeplakt van de straat, ook minder stof en gruis komt er dan op/in.
PHOTO-2024-08-08-12-26-28.jpg
Daarna is het natuurlijk nog precies de overgangen van de dorpels in de originele deur over laten gaan in de groeven van het inzetstuk. Ik heb hier voornamelijk een beitel voor gebruikt. De plamuur is supermakkelijk te bewerken!

Daarna flink opschuren, en grondlaag aanbrengen, en dat nogmaals doen. Dan kan het de winter overleven want het voorjaar erna zou de schilder voor de buitenboel langskomen.
PHOTO-2024-08-12-09-12-14.jpg

Bijlagen

• PHOTO-2024-08-08-12-26-28 3.jpg
    PHOTO-2024-08-08-12-26-28 3.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 15

Harryzoveel

Nieuw lid
23 nov 2012
12
1
Wij hebben ook zo’n deur. Netjes een nieuw blok in gelijmd zo passend mogelijk, met de de schuine kanten op maat en diepte geschaafd. Maar elk jaar weer zie ik haarscheurtjes op de overgang van deur en ingelijmd blok. M.i. komt het omdat de deur van Merbau is en het blok van beuk en daarmee krimpverschil op levert.
Advies: Gebruik dezelfde houtsoort.

Bijlagen

• IMG_0507.jpeg
    IMG_0507.jpeg
    95,1 KB · Weergaven: 14

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
98
13
Gelderland
Ik zou het gat en de inzet van een sponning voorzien zodat je een referentie hebt met het lijmen. Lijkt me ook sterker dan een kopse verbinding en geeft je de mogelijkheid om het inzetstuk (evt. tijdelijk) met een paar kleine schroeven vast te zetten.
Verder zijn alle tips wel gegeven (y)

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
70
63
Ik dacht ook gelijk aan een sponning. Dit maakt de kans op inzameling wanneer er toch een scheurtje in de lak ontstaat ook kleiner.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.