Kantenband zuiver afwerken

jorisvh

Post veel
voorgelijmde melamine kantenband is zeer eenvoudig aan te brengen en bij te trimmen met een mesje of zo’n trimmer
maar dat blijft erg kwetsbaar. voor alles waar eventueel tegen gestoten kan worden is het eigenlijk zinloos.

ABS van minstens 0,8mm is veel robuuster.
die kan je soms voorgelijmd vinden maar dat is dan voor kantenlijmmachines zonder lijmbak waar hete lucht tussen plaat en band geblazen wordt. Met een strijkijzer, waar de warmte door de band moet, lukt dat niet (kantenband wordt zacht voor de lijm smelt).
die kan je met contactlijm vastzetten, uit een potje (dat is bij mij altijd een geklieder) of spuiten (maar dan ben je meer bezig met afplakken waar de lijm niet mag terechtkomen).
om die te trimmen gebruik ik een kantenfreesje.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
743
147
Stiens
voorgelijmde melamine kantenband is zeer eenvoudig aan te brengen en bij te trimmen met een mesje of zo’n trimmer
maar dat blijft erg kwetsbaar. voor alles waar eventueel tegen gestoten kan worden is het eigenlijk zinloos.

ABS van minstens 0,8mm is veel robuuster.
die kan je soms voorgelijmd vinden maar dat is dan voor kantenlijmmachines zonder lijmbak waar hete lucht tussen plaat en band geblazen wordt. Met een strijkijzer, waar de warmte door de band moet, lukt dat niet (kantenband wordt zacht voor de lijm smelt).
die kan je met contactlijm vastzetten, uit een potje (dat is bij mij altijd een geklieder) of spuiten (maar dan ben je meer bezig met afplakken waar de lijm niet mag terechtkomen).
om die te trimmen gebruik ik een kantenfreesje.
Dat stoten zal zeker gebeuren in een ruimte waar ook de fietsen staan. Maar is de combinatie van een plaat met Melamine toplaag en ABS kantenband heel gebruikelijk?

Voor ABS kantenband (tot wel 2 mm) vroeg ik mij al af hoe ik de warmte met een strijkbout door het materiaal bij de lijm krijg. Misschien met een hete lucht pistool ertussen, op gepaste afstand?
Ik vermoed dat in filmpjes doorgaans veel dunner ABS wordt gebruikt, of PVC (bouwmarkt)? Want de strijkbout duikt vaak op.

Werken met contactlijm waarbij je veruit het meeste juist schoon wilt houden, lijkt mij ook nog een heel gedoe.

Zo'n mesje om beide zijden in één keer bij te snijden, had mijn aandacht al getrokken.

jorisvh

Post veel
in een ruimte met fietsen zeker geen melamine kantenband gebruiken. daar zou ik zelfs 2mm ABS nemen.

gemelamineerde spaanplaat + ABS kanten is helemaal niet vreemd, integendeel dat is zowat de standaard. gemelamineerd MDF kan ook maar is een stuk zwaarder en gaat sneller doorhangen. is door de uniformere structuur van MDF mogelijk iets makkelijker zelf proper te zagen dan spaanplaat.

voor de kasten zelf kan je meubelpaneel overwegen (stroken gemelamineerde spaanplaat met kantenband aan 1 of 2 lange kanten.
wel houthandel kwaliteit zoeken (Egger, Unilin, Finsa, Pfleiderer, … alle gekende merken zijn goed, maar geen merkloze bouwmarkt spul) en met voldoende dikke kantenband. dat bespaart je een heel aantal meters zelf afbanden.

zo’n edge trimmer werkt helaas niet met dikke ABS kantenband.

als je veel panelen met dezelfde grootte hebt en je kan die stapelen en in 1 keer inlijmen, dan is spuitcontactlijm een goeie optie.

een transparante constructie lijm zoals in het filmpje kan ook maar dan heb je veel klemmen of veel tijd nodig.
met contactlijm geen klemmen nodig (maar moet dan ook wel in 1 keer goed zitten).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.