Japanse verbindingen

kodama

Actieve deelnemer
Welke boek zou jij aanraden als kennismaking met de Japanse houtbewerking.

Mathieu

er zijn niet veel Engels talige boeken over dit onderwerp te vinden. Hetgeen jij hebt is een goede om met te starten maar zoals je al hebt gemerkt ontbreekt er best veel essentiele informatie, de vertaling is niet schitterend. dan is er nog dit boek wat ik helemaal niet zo geweldig vind. De tekst en afbeeldingen zijn ok maar duidelijke technische informatie ontbreekt.
Er zijn enkele Japanse boeken die wel ok zijn maar daar ben jij ook niets mee.

Als je de structurele basisprincipes van houtverbindingen begrijpt is het enkel je eigen voorstellingsvermogen dat je beperkt daar heb je geen boek voor nodig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb aan het oefenen op Japanse verbindingen.
De eerste kennismaking was afgelopen zomer tijdens de workshop in Japanse zagen in Grimbergen .
een japanse zaag heb ik al jaren
deze week leerde ik in een video op een franse webstek de japanse beitel kennen
ff zoeken & hier dook nog meer japans op
@mathieu
heb jouw cursus opgezocht
helaas laatste keer in 2015 georganiseerd
diezelfde boeken zijn (in het post-brexit-tijdperk ;-) verkrijgbaar op amazon.de
zoeken op ' japanese joinery '
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
"Passen en meten" biedt een 2 daagse cursus japanse houtverbindingen aan.
Zit volgens mij in Voorst in de buurt van Zutphen.
dank
inderdaad
245 € voor 2 dagen is nog betaalbaar
dat wordt een korte vakantie
voor de praktijkopleiding meubelmaken aan 5.280 € pas ik voorlopig (zonder prijs/kwaliteit in twijfel te trekken)

ja, ze zitten tussen zuthen, apeldoorn & deventer
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
iets verder weg (in geval van Bad Gandersheim, ca. 400km) maar ook bij Dictum kun je verschilllende cursussen volgen ivm Japanse technieken.
De cursusleider (of hoe heet zo iemand), Peter Lanz laat op hun YT kanaal ook van alles zien ivm die technieken.
Voordeel is dat je ook de tools direct kunt kopen na de cursus (met korting).

Zelf heb ik de 2 houtverbinding cursussen gevolgd en heel tevreden over de kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ja, sorteer op Peter Lanz
die staat op bovenvermelde link niet tussen de leraars, maar als ik op de webstek op ' peter lanz ' zoek, dan komt ie wel te voorschijn
dus deze heb jij gevolgd ?
voorkennis nodig (ben eerder een machineman) ?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
die staat op bovenvermelde link niet tussen de leraars, maar als ik op de webstek op ' peter lanz ' zoek, dan komt ie wel te voorschijn
dus deze heb jij gevolgd ?
voorkennis nodig (ben eerder een machineman) ?
ik heb het me zelf aangeleerd via sashimono dit zijn volgens mij de traditionele basis houtverbindingen en als je deze aardig beheerst kun je naar de echte complexe houtverbindingen gaan.aan mij ook nog niet besteed.
volgens mij worden de verbindingen ook altijd gemaakt met handgereedschap.ik vindt het japans gereedschap ook heel fijn om mee te werken,zeker voor bijvoorbeeld de zwaluwstaarten.sommige zaagjes zijn maar 0.3 mm dik,prachtig zaagje voor het fijne werk. sashimono is voldoende te vinden op youtube.
(moet wel zeggen dat ik afgestudeerd ben als meubelmaker:D)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik vond deze zelfstandige collega in de rand

zijn naam dook bij het MOT op
die antwoordden dat de cursus 'Japanse zaag' niet op de planning staat

1626685236956.png
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik vond dit op Issuu:


Fraaie voorbeelden en 'exploded views'
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.