Japanse verbindingen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb aan het oefenen op Japanse verbindingen.
De eerste kennismaking was afgelopen zomer tijdens de workshop in Japanse zagen in Grimbergen .
De verbindingen hebben voor mij niet onmiddellijk praktisch nut, maar het zijn goede oefeningen in aftekenen, zagen en uitsteken met de beitel.
De resultaten zijn nog lang niet geweldig, maar ondertussen slaag ik er toch al in om behoorlijk recht te zagen.
Afbeelding 001.jpgAfbeelding 002.jpgAfbeelding 004.jpgAfbeelding 005.jpgAfbeelding 006.jpg

Zoals op de foto's duidelijk te zien is, is er nog behoorlijk wat verbetering nodig. Maar oefening baart kunst!
Als handleiding gebruik ik het volgende boek:www.amazon.co.uk/Complete-Japanese-...=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1359316943&sr=1-1
Er staan heel wat verbindingen beschreven met een beschrijving van de werkvolgorde. Spijtig genoeg staan er geen maten of verhoudingen bij, dat is dus gissen. Volgens Kodama zijn er dan ook betere boeken, maar als kennismaking vind ik het toch ok.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Fascinerend mooi Mathieu, ook een mooie versiering van de werkplaats, die ingenieuze verbindingen. Staat ook op mijn verlanglijstje om nog eens wat mee te doen. Misschien dat Kodama nog wat meer aanwijzingen heeft?

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Verbindingen die om een ontwerp vragen die ze nadrukkelijk uit laten komen. Dat verdienen ze. Ik stel me voor dat je er met veel plezier aan hebt gewerkt. Prachtig resultaat, inspirerende fotos.
Groet
Klaas
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zo geweldig is het resultaat nog niet! De naden gapen dat ik er zelf moe van word. Eigenlijk mag je de verbinding nauwelijks zien als de stukken in elkaar geschoven worden. Maar blijven oefenen zeker? Het zijn inderdaad leuke dingen om te maken. Na enkele keren komt er ook een patroon naar voren. Zowel in het afschrijven als in de uitvoering. Het zijn uitstekende oefeningen om je vaardigheden te verfijnen.
Ondertussen heb ik ook de kwaliteiten van de Japanse zaag leren waarderen. Mijn eerste kennismaking met de Dozuki heeft me niet kunnen overtuigen, maar de Ryoba des te meer.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Mathieu
Het idee dat er op het forum een voorbeeld komt vind ik TOP. Ik heb al diverse keren zitten kijken op het net maar die Japanners zijn onnavolgbaar, of is het onverstaanbaar.
vol verwachting klopt mijn hart.

HG Hugo
 

kodama

Actieve deelnemer
Ok het is duidelijk dat er veel belangstelling voor dit onderwerp is. Ik zou dan ook het volgende willen voorstellen.

Ik zal een nieuw topic starten en samen met alle geïnteresseerden stap voor stap één bepaalde Japanse verbinding realiseren. We zullen beginnen met het uitslaan en de basis theorie voor proportionele verhoudingen in een verbinding. (Dit is trouwens een universeel concept en niet specifiek Japans).
Daarna zal er in verschillende stappen de verbinding worden uitgeslagen en uitgesneden. Er kunnen vragen worden gesteld bij iedere stap en ik zal deze proberen te beantwoorden. Ik zal ook de nodige tips geven voor de technische aspecten bij het uitsnijden en dan zou iedereen een aanvaardbaar resultaat moeten kunnen bekomen.
Ik zal er maar al bijzeggen dat dit een éénmalige gebeurtenis is en ik niet van plan ben om iets dergelijks regelmatig te doen. De reden hiervoor is eenvoudig, ik weet uit ervaring dat er erg veel tijd in zal kruipen om iets dergelijks op te volgen en spijtig genoeg is mijn vrije tijd ook beperkt.

Geef me enkele dagen om het voor te bereiden en jullie horen het wel als we ermee van start gaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mathieu, alvast bedankt.
Welke boek zou jij aanraden als kennismaking met de Japanse houtbewerking.
(En ook nog een dikke Merci aan Jaap, voor zijn inspanningen voor het forum, anders had ik nooit over al deze dingen gehoord).

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.