isolatie zagen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Ik moet wat pir platen van 160mm op maat maken en er schuine kanten aan zagen. Met een gewone handzaag vond ik het niet erg vlot gaan. Iemand ervaring met betere spullen?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
250
99
Almen aan zee
Met een invalzaag op een geleiderail,
wel alsnog van beide zijden aftekenen en inzagen
en laatste middenstuk dan met handzaag doorzagen.
Qua tijd niet veel winst, wel strakker werk

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.164
469
hilversum
Bij dunner gooi ik nog wel eens de cirkelzaag eroverheen.(wel mondkapje op)
Voor 160mm zou ik kijken naar decoupeerzaag of repro met metaalblad

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Lijkt me lastig om daar een beetje constante hoek mee aan te houden. 160mm onder 45 graden heb je een zaag van een cm of 25 voor nodig.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
385
147
Zuid Holland
Ik moet wat pir platen van 160mm op maat maken en er schuine kanten aan zagen. Met een gewone handzaag vond ik het niet erg vlot gaan. Iemand ervaring met betere spullen?
Geen ervaring mee maar zal vast prima zijn.
Als je veel moet doen , ergens ff middagje huren?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.543
2.380
Klein-Brabant, Vlaanderen
Geen ervaring mee maar zal vast prima zijn.
Als je veel moet doen , ergens ff middagje huren?
lijkt mij de ideale zaag
edoch . . . @chevy66 geeft de voorkeur aan gereedschap waar wat roestvlekken op zitten

• Haha
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Nee hoor, ik hou van mooie dingen, maar voor het bedrag van die festool, verwacht ik dat ik er een auto bij krijg.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.730
509
Dordrecht
Komen op MP vrij regelmatig langs, ik had er eentje voor minder dan de helft.
Ik gooide het eerder 2x over de zaagtafel, msar het afkomende stof is niet echt lekker, fijne troep.
Lintzaag heb je niet staan?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Ik denk dat de trappen naar de zolderverdiepingen van voor oorlogse huizen een beetje een belemmering zijn, om een beetje formaat lintzaag van trigger, boven te krijgen. Het zelfde gaat ook op voor een zaagtafel van het benodigde formaat.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.543
2.380
Klein-Brabant, Vlaanderen
ineens pir-platen van 16 cm in zo'n oud huis ?
in vl ligt bij nieuwbouw de norm vandaag rond de 10 cm

om ter plaatse te zagen heb je draagbaar gereedschap nodig
die festool lijkt mij het beste
ik heb een reciprozaag met een breed blad
zo'n 4 of zelfs 5 cm
dat zaagt rechter dat die rietjes die er standaard op staan
ook daar kan je de voet niet in 45° zetten
dus je hebt een dikke lat als geleider nodig
anders de afwijking aanvaarden, en de spleten met pur dicht spuiten

ofwel neem je nauwgezet de maten, en zaag je vooraf in 45°
al dan niet in combi met ter plaatse op breedte zagen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Een handzaag is ook draagbaar. Meestal drukken we er 16cm steenwol in. Dat werkt een stuk makkelijker. De hoeken zijn zelden exact 45 graden. Zo'n kap zit niets rechts in. Ik maak de platen graag zo goed mogelijk pas. Purren is toch nog steeds wel nodig.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Nee zweihaak en timmermansoog. De hoeken verlopen meestal en zijn ook veelal verlopend op de plaat. Dus vooral veel op het zicht werken.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
231
91
Delft
Ik heb een holzher 2120, afgeragd ding, maar wel een invalzaag die 85mm diep kan. Laatst 120mm pir verwerkt. Voor de rechte stukken was het afdoende om 1x te zagen en dan de laatste 35mm met de hand te doen, voor de schuine stukken werkte het het best om vanaf 2 kanten in te zagen.
Als ik een volgende keer met 160 pir aan de gang zou gaan zou ik hetzelfde doen, en zorgen dat ik een lekker lange scherpe handzaag beschikbaar zou hebben.
De stofafzuiging op de holzher werkte nog best aardig, dus dat scheelde ook een boel troep.
Heb ook wel eens pir met de recipro te lijf gegaan, maar dat vond ik niks. Overal troep en scheve zaagsnedes.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.