Is dit modern meubelmaken, of einde ambachtelijk hout bewerken?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.844
885
Enschede
ingoogni.nl
M.i. laat het filmpje twee dingen goed zien; Hoe "plat" het werk van een AI is en hoe inspiratie werkt. Het "platte" ontwerp wordt door de vakman omgezet in iets "levends" waarbij je aan het eindresultaat niet meer kunt zien hoe de initiële (AI) schets er uit zag.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.364
2.009
Terkaple
www.woodworking.nl
In het filmpje komt ook meubelmaker en YouTuber Encurtis aan het woord. Een dag later zet hij zelf een filmpje online met als titel ' is this how woodworking dies?" Het gaat o.a. over de Shaper Origin. Ik volg eigenlijk geen buitenlandse fora, maar had wel eens gehoord dat er een groep die-hards is die de Domino zeer veroordeeld en dat dat ook deels gebeurd met de Origin. Persoonlijk vind ik dat jammer, het gaat uiteindelijk om het werkstuk dat je maakt, klopt dat qua design en functie, is het goed gemaakt etc.

Het de titel van dit draadje wat aangepast aan deze post en benieuwd wat jullie er van vinden.

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.367
3.151
Je neemt een simpel klein freesmachientje en rost de bulk er binnen de lijntjes op de goede hoogte uit. Daarna steek je het gat even recht. Het is meer het eind van gezond verstand.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Roel22 en ornament

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
468
Ambachtelijk hout bewerken en meubels maken zijn in mijn ogen twee verschillende dingen die prima naast elkaar kunnen bestaan.

Er zijn geen dingen die je met de hand wel kan maken maar met een geavanceerde machine niet.
een machine heeft nu eenmaal oneindig tijd kan je helemaal ontwerpen voor een taak en niet maar twee handen

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.844
885
Enschede
ingoogni.nl
benieuwd wat jullie er van vinden
1. Die shaper is wat mij betreft een uiterst zinvolle machine om (frees) mallen te maken. Maar dan moet je wel serie werk doen of je in het high end meubelmakerij segment bevinden.

2. Met een hamer lijkt alles op een spijker.

Ik heb me in de industrie een aantal jaren intensief met SMED (Single Minute Exchange of Die) bezig gehouden. Het doel daarbij is dat je productie apparatuur zo kort mogelijk stil staat tussen orders. Je probeert dus zoveel mogelijk voorbereidingen te treffen voor de volgende order terwijl de productiemachine draait. "On line" tijd versus "off line" tijd. In het filmpje duurt het maken van het malletje lang. Ook het instellen van de shaper duurt lang. Met de beitel is hij zo klaar. In een commerciële omgeving moet je je goed afvragen wat wanneer.

Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.389
718
Moordrecht
Je neemt een simpel klein freesmachientje en rost de bulk er binnen de lijntjes op de goede hoogte uit. Daarna steek je het gat even recht. Het is meer het eind van gezond verstand.
Dat is wel erg cru, een shaper is wel een beetje boel preciezer dan jij ooit uit de losse pols zou kunnen. En heeft z'n eigen plaats. Maar als je het filmpje kijkt, snap je de titel wat meer. Deze man is prima in staat om prachtige werkstukken met de hand te maken, maar omwille van tijd, want ondernemer, gebruikt hij deze methode. De scharnieren die hij ermee infreest, staan schijnbaar in een database en de file is direct beschikbaar. Als tijd geld is, levert dit enorm veel winst op

• Leuk
Waarderingen: jaap

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.786
797
Antwerpen
De scharnieren die hij ermee infreest, staan schijnbaar in een database en de file is direct beschikbaar.
veel beslag van Blum, Häfele, Brusso, Hettich, en anderen staan in die database: selecteren, downloaden in Shaper, en frezen maar

bv

Bijlagen

• IMG_0096.jpeg
    IMG_0096.jpeg
    26,1 KB · Weergaven: 3

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.993
2.205
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind veroordelen erg ver gaan.

Machines werden origineel uitgevonden om repetitief werk lichter te maken, of om meer (zwaarder) werk te verrichten dan met mankracht mogelijk was. De zaagmachine, de stoomwals, etcetera. Maar mensen begonnen die machines verfijnder te maken. Sommige van ons hebben de enorm bijzondere machines gezien in de onlangs bezochte privéverzameling waar stukken tussen zaten die maar voor één doel gebouwd waren, zoals pennen maken of hele raamblinden.

Deze shaper is een culminatie van die zoektocht, maar doet iets nieuws: Naast sneller werken en mechanische kracht toe te voegen, kan hij nu ook preciezer werken dan veel mensen met de hand voor elkaar zouden krijgen. En dan krijg je de situatie dan de bediening van zo'n apparaat meer met kennis van techniek te maken hoeft te hebben dan met kennis van houtbewerking. Men zou kunnen argumenteren dat een IT persoon met een dure/grote CNC machine een heel eind komt zolang deze maar plannen in kan voeren en in elkaar kan hameren.

In de medische wereld is die extra precisie erg welkom. In de houtbewerkingswereld zou je je kunnen afvragen of het echt broodnodig is. De 'oude' houtbewerkers hebben zich nooit door het gebrek aan moderne mechanica laten tegenhouden de meest spectaculaire bouwsels te produceren. Ikzelf ben zeker geen kunstenaar wat hout betreft, mijn ontwerpen zijn vrij rudimentair danwel robuust (is het zelfde maar klinkt beter) dus ik kan zeker constateren dat er beperkingen zijn aan mijn ervaring en techniek, maar in principe kan ik alle bewerkingen die ik mechanisch doe, ook met de hand uitvoeren. Het duurt alleen veel langer dan waar ik geduld voor heb, zeker als ik nauwkeurig moet werken (wat nog meer geduld kost). Bovendien is deel van de liefde bij mij júist het gebruik van die oude gietijzeren troep.

De term valsspelen impliceert nogal wat. Als ik een paar kaarten in mijn mouw verstop tijdens een potje Catan heb ik een oneigenlijk voordeel waar de rest geen weet van heeft. Voor mij zou een shaper dus als valsspelen voelen, omdat ik dan iets kan wat ik zonder shaper wellicht niet voor elkaar zou krijgen. Zelfde gaat voor een CNC, waarmee organische vormen bijvoorbeeld ineens kinderspel worden en je de maten alleen maar digitaal hoeft te hebben voor perfect passende delen. Aangezien ik deze hobby heb voor mijn eigen plezier, maar ook om die 'groei' mee te maken, zou zo'n shaper dus voor mij weinig toevoegen omdat ik dan het gevoel zou hebben dat ik de lof op het uiteindelijke product niet verdiend heb.

Ben je een ervaren houtbewerker die om wat voor reden dan ook niet meer in staat is, of simpelweg de lol er niet meer in ziet die duizendste bewerking nog eens uit te voeren, kan ik helemaal snappen dat je zo'n ding koopt. Ik vergelijk het dan meer met een elektrische fiets. Ik heb zo'n ding niet nodig, maar ik veroordeel een ouder iemand of met slechte gezondheid niet zo'n ding te gebruiken om toch weer te kunnen fietsen, waar dat zonder motortje misschien niet meer mogelijk was geweest.

Ben je een beginnende houtbewerker die hem koopt als 'shortcut' naar grootsheid dan kun je je afvragen voor wie je het doet. Als je je publiek in het ongewisse laat over jouw vaardigheden zullen ze al snel onder de indruk zijn. Maar wat als je er wel openheid over toont? Je fopt jezelf met het idee dat je machtige projecten kunt produceren terwijl je bar weinig extra kennis en ervaring opdoet in het daadwerkelijk zelf opleveren van die bewerkingen. Met andere woorden, als je shaper stuk is, ligt je project stil. Zelfde als de CNC machine het belangrijkste stuk techniek in je werkplaats is, wat ben je dan - IT'er of houtbewerker?

Natuurlijk is dit platgeslagen. Vaak behelst kundig gebruik van die machines ook wel wat kennis en ik kan me niet heugen ooit een 'faker' te hebben gezien op dit forum. Maar dit is mijn redenering waarom ik geen shaper wil hebben.

• Leuk
Waarderingen: ornament en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
427
243
‘s-Hertogenbosch
Vroeger werd nog geleerd om een kant te breken met de draad of nerf mee, eerst het kopse gedeelte en als laatste de lengterichting…. Vandaag snappen ze niet meer hoe het komt dat er aan het eind splinters uit zijn gesprongen 🤔

• Leuk
Waarderingen: Boktor026 en ornament

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
875
975
de buurt van den bosch
Ik heb niet zo veel met machines.Zo zijn er ook mensen die niets moeten hebben van het ouderwetse handwerk.
Voor mij is er niks mooiers om uit een balk wat mooie plankjes te zagen en te schaven.
Kost me wel een dag maar ik haal daar veel voldoening uit.En ik doe het hobbymatig.
Als het je werk is zal er toch met machines gewerkt moeten worden,niet altijd want sommige dingen kunnen alleen handmatig gedaan worden.Heb een tijdje terug strazzafurniture gevolgd(doe ik nog steeds) op instagram.Die was op bezoek geweest in wat kerken(Italië) met prachtig snij en inlegwerk,dit was gemaakt tussen 1480 en 1550.Dit is wat mij zo trekt in het ouderwetse handwerk.

Laatst bewerkt:

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
185
36
Oss
1. Die shaper is wat mij betreft een uiterst zinvolle machine om (frees) mallen te maken. Maar dan moet je wel serie werk doen of je in het high end meubelmakerij segment bevinden.
Hoe bedoel je seriewerk of high end. Sorry als ik dit zeg. Seriematig ga je niet met zo'n shaper maken is in mijn ogen een "hobby apparaat" maar ligt aan toepassing.

Handarbeid of vakmanschap sterft uit daar is dit soort apparaat een aanvulling op om werkzaamheden met minder kunde te maken. Net zoals de Nederlandse bouw overspoeld word met buitenlandse werknemers. Vandaag zijn ze schilder morgen timmerman overmorgen kraanmachinist.

Deze machines zit voor mij tussen hand en cnc in. Meer aan hobby dan professionele zijde. Een soort verlengstuk van bestaande handgereedschappen.

Echt seriematig doe je met "echte" cnc. Kun je zo als puzzel eraf pakken en opbouwen.
Ik heb cnc sneller ingesteld dan jij dat ding en zeker zo zuiver en makkelijk om dat 2 of 100 keer te herhalen of op te roepen.
Denk dat de meeste zich daar behoorlijk op verkijken. Vaak ook door een gebrek aan juiste handjes. Geen timmerman meer maar eerder productiemedewerker.

Ik kom bij allerlei bouwers zowel in civieltechnisch, waterbouw alsmede utilitairwerk torens van ruim 210 meter alsmede interieurbouwers. Heb zo'n dingen nog nergens bij klant gezien.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.844
885
Enschede
ingoogni.nl
Hoe bedoel je seriewerk of high end.
Met de Shaper de mallen voor seriewerk maken. Stel dat de maker in het eerste filmpje een tiental van die kastjes maakt.

High-end in de zin van unikaten waar het niet veel uit maakt dat je lange tijd zit te programmeren/ontwerpen/prutsen om net dat ene uitsparinkje te maken, omdat het financieel uit kan.

CNC tov Shaper, dan zou ik voor een CNC gaan. De tijd zal het leren en er zal zeker een niche zijn waar de Shaper uitblinkt.

E.a. zal ook afhankelijk zijn van de machine bezetting in je werkplaats. Staat het ding vaak stil of kom je er een te kort.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
185
36
Oss
Met de Shaper de mallen voor seriewerk maken. Stel dat de maker in het eerste filmpje een tiental van die kastjes maakt.

High-end in de zin van unikaten waar het niet veel uit maakt dat je lange tijd zit te programmeren/ontwerpen/prutsen om net dat ene uitsparinkje te maken, omdat het financieel uit kan.
Dat programmeren. Ik heb iets sneller geprogrammeerd als uitgetekend.
zit meestal wisselaar op dus beschikking over 10 verschillende gereedschappen, 16 boren. En je meestal doe je eerst bewerkingen binnen als laatste buitencontour zo zuiver en makkelijk werkt shaper niet die gaat er niet met 10 m per minuut doorheen denk ik.
Daarnaast heb je geen mallen nodig dus scheelt dubbelwerk. Als je pech hebt heeft cnc ook meteen een unit voor kantenlijmer.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.364
2.009
Terkaple
www.woodworking.nl
Vroeger werd nog geleerd om een kant te breken met de draad of nerf mee, eerst het kopse gedeelte en als laatste de lengterichting…. Vandaag snappen ze niet meer hoe het komt dat er aan het eind splinters uit zijn gesprongen 🤔
ik denk dat dit toch wel een onderschatting is van de jeugd die een opleiding volgt op een meubelmakersvakschool. Nederland is b.v. erg goed in het maken en refitten van de mooiste superjachten (heb er zelf aan mee mogen werken) en daar lopen honderden hele goede vakmensen rond, Bij een aantal bedrijven krijgen ze nog een verdere interne opleiding. Ik ken ook een aantal bedrijven die toeleverancier zijn bij de grote werven, daar worden echt hele mooie dingen gemaakt, waar ook geld mee verdiend wordt. Er wordt geconcurreerd op een wereldwijde markt en wij zijn niet het goedkoopste maakland. Moderne middelen met ouderwets vakmanschap en hele hoge standaarden zorgt dat Nederland zich daar heel goed in handhaaft.

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.364
2.009
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat programmeren. Ik heb iets sneller geprogrammeerd als uitgetekend.
zit meestal wisselaar op dus beschikking over 10 verschillende gereedschappen, 16 boren. En je meestal doe je eerst bewerkingen binnen als laatste buitencontour zo zuiver en makkelijk werkt shaper niet die gaat er niet met 10 m per minuut doorheen denk ik.
Daarnaast heb je geen mallen nodig dus scheelt dubbelwerk. Als je pech hebt heeft cnc ook meteen een unit voor kantenlijmer.
Op de Prowood in Gent hadden we ook een aantal klanten die in restauratie werk zitten en op locatie moeten werken, of die nieuw gemaakt interieur werk op locatie aan moeten laten sluiten bij bestaand werk.
Als je in de werkplaats thuis veel gebruikt maakt van CNC en de Lamello Cabineo, dan is de Shaper Origin het enige apparaat om het op locatie ook toe te passen.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.