Een aardig filmpje over het maken van een complex werkstuk met mooie toepassingen van de Origin.
jaap
jaap
1. Die shaper is wat mij betreft een uiterst zinvolle machine om (frees) mallen te maken. Maar dan moet je wel serie werk doen of je in het high end meubelmakerij segment bevinden.benieuwd wat jullie er van vinden
Dat is wel erg cru, een shaper is wel een beetje boel preciezer dan jij ooit uit de losse pols zou kunnen. En heeft z'n eigen plaats. Maar als je het filmpje kijkt, snap je de titel wat meer. Deze man is prima in staat om prachtige werkstukken met de hand te maken, maar omwille van tijd, want ondernemer, gebruikt hij deze methode. De scharnieren die hij ermee infreest, staan schijnbaar in een database en de file is direct beschikbaar. Als tijd geld is, levert dit enorm veel winst opJe neemt een simpel klein freesmachientje en rost de bulk er binnen de lijntjes op de goede hoogte uit. Daarna steek je het gat even recht. Het is meer het eind van gezond verstand.
veel beslag van Blum, Häfele, Brusso, Hettich, en anderen staan in die database: selecteren, downloaden in Shaper, en frezen maarDe scharnieren die hij ermee infreest, staan schijnbaar in een database en de file is direct beschikbaar.
Ik wist niet dat het forum al zo lang bestondtoen tijdens de industriele revolutie, de stoom aangedreven zaagmolens in bedrijf kwamen, werd op dit forum ook de zin van deze uitvinding in vraag gesteld veronderstel ik
Hoe bedoel je seriewerk of high end. Sorry als ik dit zeg. Seriematig ga je niet met zo'n shaper maken is in mijn ogen een "hobby apparaat" maar ligt aan toepassing.1. Die shaper is wat mij betreft een uiterst zinvolle machine om (frees) mallen te maken. Maar dan moet je wel serie werk doen of je in het high end meubelmakerij segment bevinden.
Met de Shaper de mallen voor seriewerk maken. Stel dat de maker in het eerste filmpje een tiental van die kastjes maakt.Hoe bedoel je seriewerk of high end.
Dat programmeren. Ik heb iets sneller geprogrammeerd als uitgetekend.Met de Shaper de mallen voor seriewerk maken. Stel dat de maker in het eerste filmpje een tiental van die kastjes maakt.
High-end in de zin van unikaten waar het niet veel uit maakt dat je lange tijd zit te programmeren/ontwerpen/prutsen om net dat ene uitsparinkje te maken, omdat het financieel uit kan.
Jij werkt vast niet zoals de man in het eerste filmpje, "al doende ontwerpen".Dat programmeren [...]
Een goede voorbereiding is toch het halve werk. Had dit filmpje nog niet gezien maar had vorige week al volledige filmpje gezien.Jij werkt vast niet zoals de man in het eerste filmpje, "al doende ontwerpen".
ik denk dat dit toch wel een onderschatting is van de jeugd die een opleiding volgt op een meubelmakersvakschool. Nederland is b.v. erg goed in het maken en refitten van de mooiste superjachten (heb er zelf aan mee mogen werken) en daar lopen honderden hele goede vakmensen rond, Bij een aantal bedrijven krijgen ze nog een verdere interne opleiding. Ik ken ook een aantal bedrijven die toeleverancier zijn bij de grote werven, daar worden echt hele mooie dingen gemaakt, waar ook geld mee verdiend wordt. Er wordt geconcurreerd op een wereldwijde markt en wij zijn niet het goedkoopste maakland. Moderne middelen met ouderwets vakmanschap en hele hoge standaarden zorgt dat Nederland zich daar heel goed in handhaaft.Vroeger werd nog geleerd om een kant te breken met de draad of nerf mee, eerst het kopse gedeelte en als laatste de lengterichting…. Vandaag snappen ze niet meer hoe het komt dat er aan het eind splinters uit zijn gesprongen![]()
Op de Prowood in Gent hadden we ook een aantal klanten die in restauratie werk zitten en op locatie moeten werken, of die nieuw gemaakt interieur werk op locatie aan moeten laten sluiten bij bestaand werk.Dat programmeren. Ik heb iets sneller geprogrammeerd als uitgetekend.
zit meestal wisselaar op dus beschikking over 10 verschillende gereedschappen, 16 boren. En je meestal doe je eerst bewerkingen binnen als laatste buitencontour zo zuiver en makkelijk werkt shaper niet die gaat er niet met 10 m per minuut doorheen denk ik.
Daarnaast heb je geen mallen nodig dus scheelt dubbelwerk. Als je pech hebt heeft cnc ook meteen een unit voor kantenlijmer.