Zijn die geaccrediteerd, uniform, staats erkend, beschermd, of is het zoals in de schilderswereld waar (drie?) MBO schildersopleidingen naar hun zeggen meesterschilders afleveren (waarmee ik niet zeg dat die opleidingen goed of slecht zijn).
@Handtools only Ja, doorleren op die manier kan altijd en heb ik gedaan. Heel veel zelfs. Ook hele nieuwe vakgebieden in de praktijk geleerd. Dan wordt je werkeloos en is de UWV reactie, Tsja mijnheer, met zo'n cv zullen we echt niets voor u vinden. Na mijn eerste reactie onderdrukt te hebben en vervolgens na doorvragen: U kunt dat wel allemaal (zeggen), maar u heeft niet de erkende diploma's..... Neen, logisch, toen ik in dat vak begon bestonden er helemaal geen opleidingen voor, nu komen ze met bosjes van't HBO.
Daarmee kom je deels weer terug bij het begin, wat er in Nederland ten ene male ontbreekt is aan het einde van het werkjaar een papiertje waarop staat wat je dat jaar hebt gedaan, wat je hebt bereik etc. Ook hier, in Duitsland heel gebruikelijk en heel belangrijk: erkend.