Is dit modern meubelmaken, of einde ambachtelijk hout bewerken?

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
442
255
‘s-Hertogenbosch
Klopt @jaap dat op een meubelmakersopleiding het ambacht nog geleerd wordt, echter het timmervak wordt niet meer gebracht zoals vroeger. Alles moet snel en eigenlijk print-klaar aangeleverd worden. De jeugd is niet meer geïnteresseerd in het ambacht maar willen allemaal zo snel mogelijk produceren en het liefst met mooi nieuw elektrisch gereedschap van de top- merken……

John

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Op de Prowood in Gent hadden we ook een aantal klanten die in restauratie werk zitten en op locatie moeten werken, of die nieuw gemaakt interieur werk op locatie aan moeten laten sluiten bij bestaand werk.
Als je in de werkplaats thuis veel gebruikt maakt van CNC en de Lamello Cabineo, dan is de Shaper Origin het enige apparaat om het op locatie ook toe te passen.

jaap

Volgens mij doen de meeste niets op locatie als alles toch gezaagd, gelakt of afgeband moet worden. Het zal best prachtig ding zijn als geen ruimte hebt. Maar voor de rest zie ik niet echt nut of effect van zo'n apparaat.

Trouwens die cabineo kun je er op veel manieren erin maken

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.845
885
Enschede
ingoogni.nl
De jeugd is niet meer geïnteresseerd in het ambacht maar willen allemaal zo snel mogelijk produceren en het liefst met mooi nieuw elektrisch gereedschap van de top- merken……
Wel grappig dat je dat zegt, we hadden het daar tijdens het ontbijt over. De onderliggende vraag bleek, welk perspectief is er dan ook? Hoe kun je je verder scholen. Eigenlijk is het na de "LTS" op, tenzij je de "hersenen" (lees voor al ook zin) hebt om een steeds theoretischer scholingstraject in te gaan en via MTS naar HTS etc.

Als je vwo doet ga je studeren, als je het redelijk doet haal je je master, als je het goed doet kun je je doctoraal doen en als je ook nog een beetje les kunt geven is er wellicht een professoraat. (ok, beetje kort door de bocht)

Dan ben je timmermens. Dan kijk ik hier net over de grens, je kunt gezel worden. Je kunt door gaan voor een Meister. Ik zal niet zeggen dat het heilig is, maar het zou niet slecht zijn als we in Nederland ook een dergelijk systeem hadden. Hoeft van mij niet verplicht, maar er moet een weg zijn om te laten zien wat je kunt, met je "handen", vakmensschap. Een "meesterschaps" bord naast de voordeur, waar je echt wat voor moet kunnen en doen, kan die betekenis krijgen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Wel grappig dat je dat zegt, we hadden het daar tijdens het ontbijt over. De onderliggende vraag bleek, welk perspectief is er dan ook? Hoe kun je je verder scholen. Eigenlijk is het na de "LTS" op, tenzij je de "hersenen" (lees voor al ook zin) hebt om een steeds theoretischer scholingstraject in te gaan en via MTS naar HTS etc.

Als je vwo doet ga je studeren, als je het redelijk doet haal je je master, als je het goed doet kun je je doctoraal doen en als je ook nog een beetje les kunt geven is er wellicht een professoraat. (ok, beetje kort door de bocht)

Dan ben je timmermens. Dan kijk ik hier net over de grens, je kunt gezel worden. Je kunt door gaan voor een Meister. Ik zal niet zeggen dat het heilig is, maar het zou niet slecht zijn als we in Nederland ook een dergelijk systeem hadden. Hoeft van mij niet verplicht, maar er moet een weg zijn om te laten zien wat je kunt, met je "handen", vakmensschap. Een "meesterschaps" bord naast de voordeur, waar je echt wat voor moet kunnen en doen, kan die betekenis krijgen.

Denk dat je toch terug moet naar school. Ben net 40 geworden. Heb hts(duaal) niet afgemaakt omdat ik toen voor mezelf ben begonnen. Ben overigens op lts begonnen heb vervolgens (timmer)diploma gezel en meester gehaald vervolgens mts en daarna naar hts. Dus die weg bestaat zeker wel. Blijkt dat mijn vader datzelfde diploma heeft gehaald alleen dan 30 jaar eerder ( althans gezel en meester )
Alleen de namen zijn veranderd maar ze zijn er nog wel

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
877
976
de buurt van den bosch
Als je van school komt met een meubelmakers diploma dan ben je nog geen meubelmaker(je hebt de basis).
Je leert het pas als je het vak echt zelf gaat toepassen bij een meubelmaker of zelfstandig.Ik heb vroeger nog wel eens wat cursussen gevolgd in antiek restauratie en politoeren en daardoor leer je ook steeds wat bij.Verder kan ik ook wat vragen aan mijn buurman en klanten waar ik kom.(orgelbouwer en meubelmaker).
Ik ben geen meubelmaker van beroep.

• Leuk
Waarderingen: jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.845
885
Enschede
ingoogni.nl
gezel en meester
Zijn die geaccrediteerd, uniform, staats erkend, beschermd, of is het zoals in de schilderswereld waar (drie?) MBO schildersopleidingen naar hun zeggen meesterschilders afleveren (waarmee ik niet zeg dat die opleidingen goed of slecht zijn).

@Handtools only Ja, doorleren op die manier kan altijd en heb ik gedaan. Heel veel zelfs. Ook hele nieuwe vakgebieden in de praktijk geleerd. Dan wordt je werkeloos en is de UWV reactie, Tsja mijnheer, met zo'n cv zullen we echt niets voor u vinden. Na mijn eerste reactie onderdrukt te hebben en vervolgens na doorvragen: U kunt dat wel allemaal (zeggen), maar u heeft niet de erkende diploma's..... Neen, logisch, toen ik in dat vak begon bestonden er helemaal geen opleidingen voor, nu komen ze met bosjes van't HBO.

Daarmee kom je deels weer terug bij het begin, wat er in Nederland ten ene male ontbreekt is aan het einde van het werkjaar een papiertje waarop staat wat je dat jaar hebt gedaan, wat je hebt bereik etc. Ook hier, in Duitsland heel gebruikelijk en heel belangrijk: erkend.

• Leuk
Waarderingen: John1969

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Zijn die geaccrediteerd, uniform, staats erkend, beschermd, of is het zoals in de schilderswereld waar (drie?) MBO schildersopleidingen naar hun zeggen meesterschilders afleveren (waarmee ik niet zeg dat die opleidingen goed of slecht zijn).

@Handtools only Ja, doorleren op die manier kan altijd en heb ik gedaan. Heel veel zelfs. Ook hele nieuwe vakgebieden in de praktijk geleerd. Dan wordt je werkeloos en is de UWV reactie, Tsja mijnheer, met zo'n cv zullen we echt niets voor u vinden. Na mijn eerste reactie onderdrukt te hebben en vervolgens na doorvragen: U kunt dat wel allemaal (zeggen), maar u heeft niet de erkende diploma's..... Neen, logisch, toen ik in dat vak begon bestonden er helemaal geen opleidingen voor, nu komen ze met bosjes van't HBO.

Daarmee kom je deels weer terug bij het begin, wat er in Nederland ten ene male ontbreekt is aan het einde van het werkjaar een papiertje waarop staat wat je dat jaar hebt gedaan, wat je hebt bereik etc. Ook hier, in Duitsland heel gebruikelijk en heel belangrijk: erkend.

Ja gezel en meester zijn staatserkend.
Gezel 1 + 2 en meester is nodig om leerling onder je hoede te nemen en hem het vak te leren

• Leuk
Waarderingen: jaap en knotwilg

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
875
213
Twello
Houtbewerking is in de basis simpel. Maar als je het handwerken op de basisschool niet meer geeft en als pa je al op 2 jarige leeftijd achter de Ipad zet, dan komt er niet veel meer uit je handen.
Vroeger maakte je een boomhut, tegenwoordig gooi je Cobra's uit verveling en blaas je prullenbakken op.
Is gemakkerlijk aan te komen dan ruimte om boomhut te maken.

Dat het handwerken op school niet meer gedaan wordt vind ik triest. Ik kreeg figuurzagen, haken, breien, solderen, kleien, tekenen en noem maar op. Als ik zie waar mijn zoon in op basisschool mee thuis kwam dan snap ik wel waarom er geen handwerkers meer zijn.
Tevens zitten al die ouders achter het beeldscherm (ik nu ook), dus goede voorbeelden zijn er ook amper.

• Leuk
Waarderingen: ornament

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.845
885
Enschede
ingoogni.nl
Maar als je het handwerken op de basisschool niet meer geeft
Toen zoonlief naar de middelbare ging vroeg ik aan de directeur aldaar, "hoeveel uren besteden jullie aan zagen, pijpfitten, hameren en zo?". De man keek heel raar, "we doen veel aan tekenen, dat past beter binnen het kader van een klassieke opleiding". Als discussierend vroeg ik toen weer iets anders, "Jullie doen veel aan taalreizen, hoe zit het met de wis- en natuurkunde reis?", "Waarom wordt er zo weinig aan oor-, oog- en handontwikkeling gedaan?". Verder in het gesprek kwam de aap wel uit de mouw, ze hebben zo veel "prietpraat" uren dat ze amper de basis stof kunnen rondkrijgen. De school lag al onder vuur omdat ze dingen anders (beter) aanpakten, maar dat viel niet zo goed bij de inspectie.

Het bleek dat er in Zeeland (meen ik) een HAVO zat waar men wel een dag in de week aan vaardigheden besteed. Ik hoop dat het nog bestaat.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
575
880
Zuid West Drenthe
Één van mij kinderen werd het gebruik van een beitel tijdens houtbewerking verboden. Te gevaarlijk volgens de docent!
En dat is dus een middelbare school.
Het is echt triest gesteld op de scholen wat betreft handvaardigheden.
Heb er al eens over gedacht om een aantal kleine werkbankjes te maken en op de lagere scholen houtbewerking aan te bieden.

• Leuk
Waarderingen: jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Houtbewerking is in de basis simpel. Maar als je het handwerken op de basisschool niet meer geeft en als pa je al op 2 jarige leeftijd achter de Ipad zet, dan komt er niet veel meer uit je handen.
Vroeger maakte je een boomhut, tegenwoordig gooi je Cobra's uit verveling en blaas je prullenbakken op.
Is gemakkerlijk aan te komen dan ruimte om boomhut te maken.
Als je tegenwoordig een boomhut komt vervolgens de gemeente met de mededeling dat het niet mag en binnen x aantal weken moet worden afgebroken. Zelfs in eigen tuin.
Dacht altijd dat er geen vergunning nodig was.

Heeft al met diverse keren in krant gestaan.

En met handen werken is toch bah. Maar waarom heb je ze dan gekregen. Het ligt niet alleen aan ouders ook aan overheid

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
45
17
Hier soms daar
Denk dat je de youtu.be filmpjes met een korrel zout moet nemen. De makers van dit soort content krijgen hun in komsten uit verschillende vormen. Sponsordeals, youtu.be clicks en wat nog meer
Zelf vindt ik timmerman koos uit Vlaardingen wel goed geen nonsens,

Terug komen op werk dat moet op een efficiënte werkwijze wat managers
graag willen doelmatig, gestroomlijnd, lean weinig mensen veel verrichten dan is een shapertools, misschien handig als je geen "geschoold personeel" kan betalen of kan vinden?

Je kan natuurlijk als een soort van Wiener Werkstätte of arts-and-craftsbeweging er tegen aan gaan schoppen. Denk dat het weinig zin heeft?
Ik krijg ook wel eens de vraag kan je dit van sociaals medium voor mijn maken als ik dan voor reken wat het aan materiaal zou kosten, krijg ik te horen bij de Action, Primark is het goedkoper is.

Gewoon lekker laten gaan en door gaan.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Om te beginnen met de opmerking hierboven over timmerman koos. Hij doet het heel leuk met die filmpjes. Ik kijk er soms tenenkrommend naar. Hij houdt zich vaak niet aan de productbeschrijving en doet het op de snelste manier. Andere zijn weer informatief. Heb je geen verstand van de materie kan je verkeerde keuzes maken.

Ik heb enkele dagen gelden de shaper in mijn hand gehad en denk dat ik er eerst eens mee moet gaan werken voor ik er ja of nee tegen ga zeggen. Ik denk dat juist deze machine een uitkomst kan zijn voor kleine series. Juist ook op locatie. Ga met de hand, maar eens een schuifdeurkom inhakken op een nieuw geschilderde deur. Dit is iets wat mij nu snel te binnen schiet. Zo zullen er vele toepassingen zijn. Ja, natuurlijk kan dat ding niet op tegen een cnc die voor productie gemaakt is.
Er zijn er genoeg die het leuk vinden om zo'n ding te kopen en af en toe te gebruiken. Je hoeft hem niet te kopen want meestal kan het ook op een andere manier.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.380
3.174
Schuifdeur kom gaat ook prima met een freesmachientje van 5 tientjes. Paar baantjes schilderstape, aftekenen en netjes tot de lijn frezen. Plakband weg en kom er in.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Schuifdeur kom gaat ook prima met een freesmachientje van 5 tientjes. Paar baantjes schilderstape, aftekenen en netjes tot de lijn frezen. Plakband weg en kom er in.

Of zoals eerder met boor inboren of cq voorboren en uithakken. Dus eigen verbloemen van stukje vakmanschap. Niet verkeerd bedoeld wim. Trek jou kunnen niet in twijfel. Vroeger kon men die ook waarom moet zoiets nu iets doorbrekends zijn.

Ik baal soms dat ik de tijd van mijn vader niet meer meegemaakt heb. Dat boomstam zo binnen kwam ipv nu tegenwoordig kozijnhout compleet geschaafd en gelamineerd alleen profileren met 6assige schaaf of frees. Pen en gat verbinding. Nee koud in elkaar en dan deuvel erin boren want dan weten ze zeker dat het past. Heeft weinig met timmeren te maken want is meer productie maken en deuren worden kleiner gemaakt dat passchaven overbodig is. Tot blijkt dat kozijn niet haaks is staan ze ze te bedenken hoe ze moeten of kunnen oplossen dan gaan ze snel verder.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.380
3.174
In de oudbouw waarin ik mijn brood verdien, moet je veel meer op het oog werken. Er is nooit iets recht, of haaks. Je schaaft een deur naar het kozijn toe, zodat je een visueel constante naad krijgt. Ik heb wel eens opnamen van eigen huis in puin meegemaakt. Ze waren om 11 uur s' avonds nog bezig om twee boarddeuren af te hangen in bestaande kozijnen. Dat was duidelijk niet hun normale werkgebied.

• Leuk
Waarderingen: 0nn0

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
In de oudbouw waarin ik mijn brood verdien, moet je veel meer op het oog werken. Er is nooit iets recht, of haaks. Je schaaft een deur naar het kozijn toe, zodat je een visueel constante naad krijgt. Ik heb wel eens opnamen van eigen huis in puin meegemaakt. Ze waren om 11 uur s' avonds nog bezig om twee boarddeuren af te hangen in bestaande kozijnen. Dat was duidelijk niet hun normale werkgebied.

Zoals mijn leraar zei. Kwartje boven in hangnaad doen en die mag niet op grond vallen maar moet op gegeven moment vastklemmen. Dat kunnen of leren ze niet meer. Op het oog afwerken dus zoals jij (chevy) aangeeft

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
31
7
Hoekschewaard
Ik begrijp de frustratie over gebrek aan waardering voor echte vakmensen en handwerk, maar zolang men het ultieme genot blijft vinden in de Ikea en wegwerp maatschappij zal er weinig veranderen.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
575
880
Zuid West Drenthe
AI, CNC en ook de Origin zijn een oplossing voor een probleem dat ze zelf mede creëren.
Zet een CNC machine neer en je kunt je meubelmaker vervangen door een willekeurige goedkope uitzendkracht die enkel een paar honderd keer per dag de start knop hoeft in te drukken en tussen door nog eens een pallet verplaatsen.
Hierdoor is de vraag naar vakmensen enorm afgenomen waardoor er ook minder worden opgeleid.
Door het verdwijnen van vakkennis zijn veel bedrijven sneller geneigd terug te vallen op nog meer geautomatiseerde oplossingen.

Bovenstaande werkwijze gaat gepaard met enorme investeringen met vaak geleend geld.
Het uur tarief staat hierdoor onder druk, dus al het overige word op bezuinigd.
Zo goedkoop en dun mogelijk materiaal, verbindingen die weinig actie vragen en nog net acceptabel zijn en natuurlijk goedkoop personeel.
Dit zie je terug in het eindresultaat.
Sommige van dergelijke bedrijven durven zich ambachtelijk te noemen, maar ik noem het liever meubelindustrie.

Ik denk dat naast bovenstaande er altijd een plaats blijft voor de vakmensen die zelf ontwerpen, maken en verkopen.
Er zullen altijd klanten blijven die dat verschil zien en waarderen.
Misschien juist omdat het contrast steeds groter word met de geautomatiseerde industrie!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.