Inserts of schroefdraad direct in hout.... verrassend resultaat

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Over werkwijze, ik draai er een lange bouwt met moer in dat stuurt beter. moer na het in draaien
Met sleutel weer losdraaien gemakkelijk is het niet het gaat gemakkelijk scheef
Of als er de ruimte voor is , een draadeind met moer en dan in de kolomboormachine en dan met de hand en sleutel de kop rond draaien ,
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.041
2.577
Bout met vol draad, lange moer er op, kunststof of fiber ringetje er tussen. De boutkop en de lange moer moeten allebei in de boorkop zitten. Dan heb je geen last meer van kantelen. Het ringetje doe je tussen de lange moer en de rampa moer. Vooral bij grotere maten wil de zaagsnede wat vreten op de kop van de lange moer. daar heb je zo geen last meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Verrassend resultaat van een DIY test

Ik heb wel een aanmerking op de test. Hij vergelijkt naar mijn mening appels met peren. De gaten zijn namelijk niet gelijk. Hij draait overal dezelfde bout in, dat is de enige contstante. De kracht die op de draad van de insert gezet wordt is groter dus de resultaten zijn verklaarbaar (door de diameter). Dus voor diegene die bang is dat zijn insert het niet houdt; de test moet opnieuw gedaan worden met dezelfde diameter gaten en dezelfde diameter aan insert versus bout.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb wel een aanmerking op de test. Hij vergelijkt naar mijn mening appels met peren. De gaten zijn namelijk niet gelijk. Hij draait overal dezelfde bout in, dat is de enige contstante. De kracht die op de draad van de insert gezet wordt is groter dus de resultaten zijn verklaarbaar (door de diameter). Dus voor diegene die bang is dat zijn insert het niet houdt; de test moet opnieuw gedaan worden met dezelfde diameter gaten en dezelfde diameter aan insert versus bout.
Hmmm met deze ben ik het niet eens, je gebruikt 1 maat bout, of in een inserts of rechtstreeks in hout, hij geeft zelfs aan dat bij een grotere diameter bout rechtstreeks in hout de draagkracht Hoger zal zijn door de grovere draad.

Volgens mij zit het grote verschil zoals al eerder genoemd in de marge die nodig is om inserts voor te boren.

Maar zolang we over hardhout praten zal ik voortaan voornamelijk rechtstreeks in hout tappen, bij zachte houtsoorten zal ik zelf testen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
google zegt dit
Ik zelf koop eens in de zoveel tijd een doos bij Wurth
Alleen m8 en m10. in binnenzeskant. ik had ook graag wat kleinere maten gehad.
Zowel bij Wurth en Fabory krijg je niet snel de juiste prijs als particulier. Als detailist is het al heel lastig om een fatsoenlijke inkoopprijs te krijgen. Bij een bedrijf als Hoenderdaal fasteners is dat veel eenvoudiger. Maar die hebben een veel beperkter assortiment.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
960
394
hilversum
Alleen m8 en m10. in binnenzeskant. ik had ook graag wat kleinere maten gehad.
Zowel bij Wurth en Fabory krijg je niet snel de juiste prijs als particulier. Als detailist is het al heel lastig om een fatsoenlijke inkoopprijs te krijgen. Bij een bedrijf als Hoenderdaal fasteners is dat veel eenvoudiger. Maar die hebben een veel beperkter assortiment.
Oh je wou kleiner...
Ik zal eens in de schuur kijken wat ik heb liggen.
Kan eventueel wel een doosje regelen bij wurth.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
Ook ik heb vaak gezocht naar kleinere porties rampamoeren en verschillende types.

Omdat ik het leuk vind om zelf hulpstukken te maken (of na te maken) gebruik ik vaak rampamoeren.
Meestal blijft het na veel aanpassingen bij een prototype, maar enkele halen de eindstreep zoals een freestafeltje voor mijn Proxxon FBS 240E en een geleider voor mijn Bosch blauw decoupeerzaag om rechte latten uit een plank te zagen.
Recht indraaien doe ik dmv de kolomboor met boutjes en een contramoer.
Kan het niet onder de kolomboor dan doe ik het met een houten hulpstuk zoals er zoveel voorbeelden van staan op internet en youtube, of gewoon met een accuboor.
De moeren met zaagsnede monteer ik altijd met de zaagsnede naar boven,als een werkstukje niet bevalt draai ik ze er weer uit voor hergebruik. Ik heb er nog nooit last van gehad dat ze uit het hout getrokken werden.

Het is vreemd dat veel types rampamoeren in Nederland moeilijk te krijgen zijn, op de moeren met zaagsnede na.

Soorten rampamoeren / Treaded inserts
Type SK heeft een voorloopstukje aan de onderkant, dit vergemakkelijkt het indraaien zodat de rampamoer niet gaat zoeken.
is in Nederland alleen in 4 en 5 mm te verkrijgen bij Bol (als restpartij)
Zoek daar op TQ4U inboorhoutmoer.

Maten 4,5,6 mm ook verkrijgbaar bij Gamma en Karwei per 10.

Voor redelijke prijs per 20 stuks ook te koop bij Wovar.
Er zijn nog wel andere leveranciers maar die verkopen niet aan particulieren!!
De maten 6,8,en 10 zijn ook nog tegen redelijke prijs op andere websites dan Alie en Amazon te koop per 10 of per 20 (o.a. bij: interieurbeslag)

De bijbehorende indraaigereedschappen die in Nederland niet te krijgen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en vandikte

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik weet uit mn hoofd niet welke maten, maar Ecotools verkoopt ook rampamoeren. Wellicht interessant voor iemand?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
volgens mij is de hechtdiepte in het hout in de trektest bij de het getapte schroefdraad langer.
dat maakt veel verschil.
in de trekproef zou de rampart moeten winnen bij de zelfde hechtdiepte aangezien de diameter daarvan groter is
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
volgens mij is de hechtdiepte in het hout in de trektest bij de het getapte schroefdraad langer.
dat maakt veel verschil.
in de trekproef zou de rampart moeten winnen bij de zelfde hechtdiepte aangezien de diameter daarvan groter is
Als de draad goed is, de stalen hebben grovere draad die beter houdt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.