Ook ik heb vaak gezocht naar kleinere porties rampamoeren en verschillende types.
Omdat ik het leuk vind om zelf hulpstukken te maken (of na te maken) gebruik ik vaak rampamoeren.
Meestal blijft het na veel aanpassingen bij een prototype, maar enkele halen de eindstreep zoals een freestafeltje voor mijn Proxxon FBS 240E en een geleider voor mijn Bosch blauw decoupeerzaag om rechte latten uit een plank te zagen.
Recht indraaien doe ik dmv de kolomboor met boutjes en een contramoer.
Kan het niet onder de kolomboor dan doe ik het met een houten hulpstuk zoals er zoveel voorbeelden van staan op internet en youtube, of gewoon met een accuboor.
De moeren met zaagsnede monteer ik altijd met de zaagsnede naar boven,als een werkstukje niet bevalt draai ik ze er weer uit voor hergebruik. Ik heb er nog nooit last van gehad dat ze uit het hout getrokken werden.
Het is vreemd dat veel types rampamoeren in Nederland moeilijk te krijgen zijn, op de moeren met zaagsnede na.
Soorten rampamoeren / Treaded inserts
www.rampa.com
Type SK heeft een voorloopstukje aan de onderkant, dit vergemakkelijkt het indraaien zodat de rampamoer niet gaat zoeken.
is in Nederland alleen in 4 en 5 mm te verkrijgen bij Bol (als restpartij)
Zoek daar op TQ4U inboorhoutmoer.
Maten 4,5,6 mm ook verkrijgbaar bij Gamma en Karwei per 10.
Voor redelijke prijs per 20 stuks ook te koop bij Wovar.
Er zijn nog wel andere leveranciers maar die verkopen niet aan particulieren!!
De maten 6,8,en 10 zijn ook nog tegen redelijke prijs op andere websites dan Alie en Amazon te koop per 10 of per 20 (o.a. bij: interieurbeslag)
De bijbehorende indraaigereedschappen die in Nederland niet te krijgen zijn.
www.rampa.com