Inserts of schroefdraad direct in hout.... verrassend resultaat

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Je hebt rampamoeren/inschroefmoeren en inslagmoeren. Ik moest het even nakijken Inschroefmoer - Wikipedia maar ik ben bang dat Henk gelijk heeft. Rampa moeren worden volgens wikepedia gebruikt voor wielen die je met een bout in de moer vast zet.
Ik moet zeggen dat ik ze ook gebruik op de manier die hier getest word. En heb de inslagmoeren gebruikt voor stelpoten onder mijn werkbank. Dus precies andersom als wikepedia schrijft. Nu is de vraag hoe betrouwbaar is die bron. Even verder gekeken op google en verschillende sites ondersteunen de wikepedia versie. De inslagmoer kun je nagenoeg niet door het hout heentrekken. Nadeel is dat ie er wel uit kan vallen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Bij mijn keuken stoelen heb ik andere wielen eronder gezet met een M8 draadeind erop, echter die zijn maar 20mm lang, die rampa moeren had ik eerst gebruikt en het hout was redelijk zacht moet ik zeggen, die rampa moeren komen er in stukken uit ook geprobeerd om er een stuk haredhout in te zetten en dat dan met een rampamoer, echter ook daar houden ze het niet in vol.
Mijn buurman kwam toen met het idee om draadeind bussen te gebruiken:
1671228905407.png
Die werken prima, ik heb er nog niet 1 gehad die stuk is gegaan of die uit het hout is uitegbroken.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: vandikte en ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Interessant filmpje, en voor mij actueel, omdat ik net rampa moeren heb gebruikt in mn luidsprekersteunen. Niet dat ik ze 100 keer ga verhuizen, maar om de luidsprekers te klemmen staat er wel wat kracht op. En wel weer in Multiplex. Had t ook wel interessant gevonden om de tests ook daarop uitgevoerd te zien
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Er is een enorm verschil tussen rampamoeren van zamac en die van staal. De laatste (oa Baptist) zijn scherper van draad en enorm sterk. Doen het ook goed in OSB.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Inderdaad een interessant filmpje. Ik was net deze week aan het rondkijken naar die rampamoeren om iets demontabel vast te zetten.
Het valt me wel op dat hij een 25/64" boor (±9,9 mm) gebruikt, die is aan de ruime kant van de boor tolerantie. Volgens deze amazon pagina (KLIK) moet in hardhout tussen 9,5 en 10 mm geboord worden.
Voor zacht hout tussen 8,5 en 9,5.
Ik heb zelf nog nooit met kersen hout gewerkt en weet niet hoe hard het is. Maar ik ben benieuwd naar de resultaten bij een kleiner geboord gat.
Dat geeft ook een eerlijker vergelijk tov. het in hout getapte gat omdat hij daar ook een kleinere boor dan voorgeschreven had gebruikt.
Ben ook wel benieuwd naar wat de werking van hout doet op zowel de rampamoer als het in hout getapte schroefdraad.

Groet,
Geert
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Resultaten hangen ook af van de oriëntatie in het hout en het hout waar ze in gaan. Als de rampamoeren in kops hout worden gezet zal de vergelijking anders uitvallen. Dat geldt ook voor toepassing in plaatmateriaal. Verder is het effect van tijd niet meegenomen. Als het metaal na verloop van tijd een beetje corrodeert en zich in het hout vastzet denk ik wel dat ik weet wat zich na 3 keer demonteren het beste houdt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij mijn keuken stoelen heb ik andere wielen eronder gezet met een M8 draadeind erop, echter die zijn maar 20mm lang, die rampa moeren had ik eerst gebruikt en het hout was redelijk zacht moet ik zeggen, die rampa moeren komen er in stukken uit ook geprobeerd om er een stuk haredhout in te zetten en dat dan met een rampamoer, echter ook daar houden ze het niet in vol.
Mijn buurman kwam toen met het idee om draadeind bussen te gebruiken:
Bekijk bijlage 126837
Die werken prima, ik heb er nog niet 1 gehad die stuk is gegaan of die uit het hout is uitegbroken.
héél interessant
ik hou me even van den domme 🤣
die draadeindbussen hebben het voordeel dat ze een grotere diepte dan de rampamoeren hebben + dat ze zowel binnen- als buitendraad hebben ?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
wat in mijn geval vooral van belang is, de rampamoer heeft de eerste 5mm geen draad, daar zit de zeskant voor het erin draaien, daar gaan die wielen op wiebelen, en daar gaan de rampamoeren echt op stuk, in de inserts zitten de wielen veel steviger.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
De ijzeren rampa moeren met een zaagsnede hebben wel volledig draad. Ze zijn ook veel sterker dan die zamac dingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
De ijzeren rampa moeren met een zaagsnede hebben wel volledig draad. Ze zijn ook veel sterker dan die zamac dingen.
Ik vind die met zaagsnede niet fijn in te brengen. (sorry voor de woord keuze) Ik vind die met een binnenzeskant veel fijner. Ze zijn alleen moeilijker te vinden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je moet de zaagsnede niet gebruiken om die dingen te monteren. Dan gaat het een stuk makkelijker Als je een zeskant hebt, mis je daar dus een stuk draad. Waardoor je bij zijdelingse belasting eerder hebt dat de bout heen en weer kan bewegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.