Indoor treenet bouwen – hulp gevraagd bij veilige bevestiging (verschillende muurtypes, hoge trekkracht)

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
163
50
Den Hoorn, ZH
Deze website geeft wat standaard formules (vergeet-me-nietjes) alsook onderaan een calculator om spanningen in een balk te berekenen met zowel punt belasting als verdeelde belasting.
Beams Supported at Both Ends with Continuous and Point Loads: Stress, Deflection, Formulas and Calculators

En deze heeft de gegevens van verschillende I-balken:
Normal Flange I-Beams

Uiteraard moet je het laten berkenen door een constructeur want de krachten zijn niet haaks op de balken, maar dit kan wel helpen om een idee te vormen.

• Leuk
Waarderingen: robvansuilen

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.007
319
Rosmalen
Langer antwoord aan het typen, maar ik denk dat de conclusie is dat er een ringbalk nodig is, en die kan in hout of staal, en moet of zwevend aan het huis gemaakt worden, of losstaan op poten.
Benieuwd hoe het daadwerkelijk eruit komt te zien, en zoals Henk ook al zegt, we komen graag testen (het "Woodworking.nl overload test team komt naar je toe deze zomer!!!!!" :D

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
351
78
Oss
Begin bij het begin: hoeveel kinderen tegelijk, hoe zwaar? (En hoe houd je in de gaten als de halve klas komt spelen?) Houd verder rekening met scenario van hulpverlening: kind met whatever het op het net heeft opgelopen moet worden afgevoerd. Houd daarvoor rekening met twee volwassenen plus kind plus nog wat zooi, zeg even 200 kg, statisch.
Volgende stap: hoeveel doorhang wil je toelaten? (Is het paracord ingebroken of moet je een nastelmogelijkheid houden?) Ik vraag dit omdat dat in hoge mate de belasting op de ophangpunten bepaalt. Als de last in het midden een doorhang 10 cm geeft in de 300 cm kamer is de hoek waaronder het net staat dus 10 cm op 150 cm. De horizontale kracht waarmee aan de muur wordt getrokken is dus 150/10 = 15 maal de helft van het gewicht dat op het net ligt. Bij het voorbeeld van 200 kg kom je zo op 15*100 kgf = 1500 kgf. Simpel gezegd hang je een auto aan de muur.
Reken bij bovenstaand nog toeslag voor dynamische effecten.
Zelf zou ik bij zoiets beginnen met een stalen ringbalk die niet aan de muur vastzit maar alleen in de hoeken wordt ondersteund op klampen of poten. Zo voorkom je dat je je huis sloopt.
Houd verder rekening met je zorgplicht en met je aansprakelijkheid ten opzichte van je gast(jes).

Ben bang dat je berekening niet helemaal klop. Is geen kracht x arm. Je belast over meerderen punten dus vermoed dat enveloppe model van toepassing is ipv deze berekening

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.007
319
Rosmalen
De krachten Worden ook verdeeld denk niet dat jij berekening hier voor geld. En zit misschien op een punt verankerd maar word toch verdeeld
Jawel, met Dwarskracht lijnen kun je verschillende puntlasten tekenen en ook gelijkmatige belastingen. Wordt ook wel gebruikt voor berekening van dakconstructies.
Overigens is de last niet gelijkmatig verdeeld (dat is van toepassing als er bv een dikke laag sneeuw op een dak ligt), maar zijn het puntlasten die aangrijpen op de plekken waar het net bevestigd zit.

Natasja

Nieuw lid
18 apr 2025
8
2
Zoetermeer
Even een update op deze manier, ipv iedereen individueel. Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken! 🤩 Ik hoor nieuwe termen die ik kan uitzoeken, waardoor ik steeds weer een stap verder kom💪🏻. Ook al heb ik de oplossing nog niet, ik ben weer wat wijzer!

Ik heb gekeken naar een constructeur, maar die blijken behoorlijk prijzig te zijn. (1000+ euro, blijkbaar is het 2 dagen werk om berekeningen te maken 🤔. Misschien ben ik heel naief, maar ik kan me dat niet voorstellen…). Ik hoop vooralsnog uit te vinden hoe dit te bouwen zonder tussenkomst van een constructeur.

Ik heb een staalbedrijf benaderd, die helaas ook verwijzen naar een constructeur aangezien ze de berekeningen nooit zelf maken.

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik geen andere keuze heb dan een volledig frame bouwen. Dit is dus ook mijn plan, ofwel van hout ofwel van staal. Het zal een losstaand frame moeten worden verwacht ik, aangezien ik toch weinig heb aan de muurbevestiging op het type muren dat ik heb.

Heeft iemand suggesties voor welk type hout, de dikte en of het frame meer nodig heeft dan een aantal staanders + liggers alleen rondom? Een dwarsbalk in het midden is helaas niet veilig, dat durf ik ook met mat niet aan. Maar een aantal extra staanders om de constructie toch te verstevigen sta ik voor open :)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.971
2.502
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor berekeningen schrijf ik . . . over naar familie

wil je het zelf bouwen, dan is hout het makkelijkste
voor benaderende waarden verwijs ik weer naar de balkenschuif

werk je met een rechthoek, dan wordt de opgevangen trekkracht kleiner met de mate waarin de bevestiging naar het midden toe gaat

hoe meer je van een puntbelasting (in het midden van een rechthoekzijde) naar een verdeelde belasting overgaat, hoe minder nood aan trekkracht

collega's hebben reeds aangestipt dat het net door de rek die er in zit, een deel van de belasting over zal nemen

desalniettemin blijft het door het springen een dynamische belasting
en die is groter dan een statische

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.