Inches naar millimeters

Hyperion

Nieuw lid
21 feb 2023
5
2
Doetinchem
Geachte Fora leden,

Ik ben een beginneling en heb een kastje gedownload. De maten zijn in inches en nou is mijn vraag: is er een methode of truc etc om deze naar standaard millimeter maten te zetten?

de maten van kastje zijn H. 34 1/2 x B. 24 x D. 23 1/4 inch en dikte materiaal is 3/4 inch in mm omgerekend geeft dat gekke maten. Ik wil dit dus omzetten naar een dichtstbijzijnde standaard maat wat hier gebruikelijk is.

Ik hoop op tips die mij verder helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken en reageren.

Hyperion
 

Mark Luitjes

Nieuw lid
10 sep 2015
8
3
Ursem
Geachte Fora leden,

Ik ben een beginneling en heb een kastje gedownload. De maten zijn in inches en nou is mijn vraag: is er een methode of truc etc om deze naar standaard millimeter maten te zetten?

de maten van kastje zijn H. 34 1/2 x B. 24 x D. 23 1/4 inch en dikte materiaal is 3/4 inch in mm omgerekend geeft dat gekke maten. Ik wil dit dus omzetten naar een dichtstbijzijnde standaard maat wat hier gebruikelijk is.

Ik hoop op tips die mij verder helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken en reageren.

Hyperion
Inchx25.4=mm
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hallo Hyperion,

Welkom op het Forum!

Ik ben benieuwd waar je kastjes kunt downloaden :D:giggle:

Om een goed (en serieus) antwoord op je vraag te geven hebben we wat meer informatie nodig over het kastje dat je wilt gaan maken. In een aantal gevallen kan je maten heel gemakkelijk omzetten naar de door jou gewenste maten. Maar als er speciale verbindingen of andere gekke dingen inzitten dan is dat wellicht anders..

Heb je een plaatje?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik zou de laden als uitgangspunt nemen. Deze kun je zo groot maken als je zelf wilt. Als je dicht bij de originele maten wilt blijven dan zou je bijvoorbeeld 51 x 49 cm kunnen doen en 3 mm ruimte tussen de frontjes van de laden. Het corpus kan je dan ook uitrekenen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je beginner bent, en dus mogelijk geen vlakvandiktebank tot je beschikking hebt, moet je vooral even nakijken of je met de dikte van hout zoals je het in de bouwmarkt kunt kopen uitkomt. Of je een plank op 39 of 40 lang moet zagen, maar niet uit. Maar als straks blijkt dat je overal hout van 20 mm of 16 mm dik in moet doen, en in de bouwmarkt koop je alleen 18, dan heb je een probleem. Verder geldt zoals al eerder geschreven: inch x 25,4 = mm
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
van welk materiaal wil je je kastjes maken ?
  • MDF, multiplex, fineerplaat : rekening houden met snijverliezen, zou je zoveel mogelijk uit een plaat/platen willen halen, dus uittekenen van je project is zinvol (of rekenprogramma)
  • in geval van volhout: welke machines staan ter beschikking ?
edit : gelijkertijd met @Jurriaan , gedeeltelijk overlappend
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
welk formaat zijn die bestanden?
een beetje teken software kan zonder problemen maatvoering ook in een ander eenheid weergeven
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik kan wel een truukje bedenken hiervoor: koop een rolmaat in inch, en werk dus gewoon in inch. Verder sluit ik me aan bij andere adviezen: teken eens opnieuw uit met maten die iets handiger zijn, waarbij dikte van je hout bepalend is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
In de meeste gevallen komt het echt niet op de tiende millimeter aan als je met hout werkt. Voor die afmetingen kun je dus gewoon afronden bij het omrekenen.

Maar zodra je gaat kijken naar houtverbindingen, dan wordt het een ander verhaal. Die moeten zuigend passen. Iets van lucht moet er wel tussen zitten, want anders is er ook geen plek voor lijm. Maar meer dan dat is ook niet gewenst, want anders kan de lijm het gat niet overbruggen op een manier die voldoende sterkte oplevert.

Een andere plek waar ik graag met grote nauwkeurigheid werk is bij lades. Ladegeleiders zijn best vergevingsgezind, maar ze lopen nou eenmaal veel soepeler als ze goed vrij kunnen lopen en de afstanden over de volledige uitschuivende beweging precies gelijk blijven en de boel echt haaks is.

Ook de ruimte tussen de ladefronten dient nauwkeurig te zijn, want het menselijk oog ziet helaas al heel kleine afwijkingen. Dat is waarom opliggende fronten populairder zijn dan inliggende fronten.

De groef in de binnenkant van de lades voor de bodem kun je gewoon aanpassen aan de dikte van het materiaal dat je als bodem wilt gaan gebruiken.

In jouw plaatjes zie ik weinig dat vraagt om extreme nauwkeurigheid. Maar wat ik er niet direct uit kon halen was hoe de geleiding van de lades gedacht is. De meeste kogelgevoerde ladegeleiders zijn een halve inch dik. Daar moet je eventueel rekening mee houden bij het bepalen van de breedte van de lade of de korpus.

In jouw geval zou ik eerst bedenken welke maat voor jou leidend moet zijn. Moet het kastje ergens tussen passen, of heb je een gewenste breedte qua lades? Dan zou ik van daaruit gaan rekenen. Vergeet niet om de ruimte tussen de ladefronten onderling en de korpus mee te nemen in je berekening.

Verder ben ik het eens met de voorgaande opmerkingen over de dikte van het materiaal dat je gaat gebruiken. Wij werken in Europa meestal met 6, 9, 12, of 18 millimeter als we plaatmateriaal gebruiken. Bij massief hout is 20 mm of meer geen uitzondering. In de VS werkt men veel met veelvouden van een achtste inch als het gaat om kastjes.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat je feitelijk vraagt is: die amerikaanse bouwtekeningen gaan uit van hout in duimse maten, en specificeren de afmetingen van een werkstuk in maten die handig in duimen uit te drukken zijn - is er een truuk om iets dergelijks automagisch om te rekenen naar hout dat metrisch gezaagd is en werkstukken die in handige afmetingen in centimeters (of millimeters) zijn gespecificeerd. Antwoord: volgens mij niet. Je zult toch alle inch-maten moeten omrekenen in mm, en vervolgens zelf handige maten voor je werkstuk daaruit destilleren (waarbij rekening gehouden moet worden met de overweging of sommige van die maten met een bepaalde reden zo gekozen zijn - bijvoorbeeld omdat er een voorwerp met een vaststaande maat in of op moet passen), en je werktekening zodanig aanpassen dat je die maten met het hier verkrijgbare hout - in metrische maten - kunt maken. Of je moet, zoals BossyRangs zegt, gewoon in duimen gaan werken, en je hout zelf op duimse maten maken...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Het hoeft niet op de tiende millimeter precies, dat omrekenen van inch naar centimeter. Simpel is: maal 4, en dan delen door 10 (oftewel komma 1 cijfer naar links), af te ronden naar boven als daar halve mm's uitkomen. Na drie keer doen is dat tweede natuur. (Ervan uitgaand dat je een beetje kunt hoofdrekenen…)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Heel veel hout dat je hier koopt is gewoon exact de zelfde maat als in de landen waar ze nog wel met handen en voeten werken om de lengte ergens van uit te drukken.

waarom denk je dat hout altijd van die vreemde afmetingen heeft?
 

Hyperion

Nieuw lid
21 feb 2023
5
2
Doetinchem

Hier is te zien wat het resultaat moet worden.

Dank voor jullie inbreng. geleerd dat er dus geen standaard maten zijn en ik vanaf de lade zelf moet rekenen.

Veel kijkplezier
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Zie bijgaande pdf (hernoemen naar .xslx). Dit is een mooi overzicht met inches --> mm's.

De 2 rechter kolommen moet je niet printen maar wel laten bestaan.
 

Bijlagen

  • hb_Inches_mm.pdf
    12,3 KB · Weergaven: 32

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
821
Omgeving Leiden
De maten zijn in inches en nou is mijn vraag: is er een methode of truc etc om deze naar standaard millimeter maten te zetten?
Ehmmm.... een standaard millimeter is nou ....1 millimeter. Dus je had je vraag beter moeten formuleren.
En de titel van je topic doet ook vermoeden dat je van inches naar millimeters wilt omrekenen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
wel een ingewikkelde sheet.
excel heeft gewoon een functie om eenheden om te zetten

=CONVERTEREN(A1;"mm";"in") is van mm naar inch voor de waarde in cel A1
standaard met decimalen maar als je de cel op getal en breuk zet komt de fractionale waarde er te staan
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf en kootje007

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.