Inbouwkast multiplex

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
heb je de legplanken met de flexus gedaan ?
heb je die horizontaal tussen de stijlen geschoven, zoals je dat met de divario doet ?
heb je reeds divario's geplaatst ?
heb je de planken gekanteld zoals in het filmpje ? (waarbij ik mij wel afvraag hoe dit überhaupt mogelijk is, want wanneer je de legplank schuin zet, speelt de lengte van de diagonaal, en die is uiteraard langer dan de zijde van de plank)

Bekijk bijlage 115890
Ik heb voor de legplanken inderdaad flexus gebruikt, ging super simpel. Of het ook weer uit elkaar gaat..? Dat durf ik niet te zeggen want daar heb ik bij een vorig project problemen mee gehad. Misschien maakt de volgorde dat je ze aandraait nog uit, in de instructie staat wel een specifieke volgorde voor monteren en weer een andere volgorde voor demonteren. Ik dacht dat aan te houden maar ik bleek bij monteren die van demonteren gebruikt te hebben dus toen durfde ik het testje van demonteren niet meer aan :ROFLMAO:

Eerder op een klein project ook wel divario gebruikt.

Ik had met de flexus geen last van de diagonaal

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Ben je daar zeker van?
Bij mijn weten is mpx altijd symmetrisch opgebouwd uit kruiselings verlijmde lagen, wat dus betekent dat er altijd een oneven aantal lagen is. Bij een even aantal zou de nerfrichting van de buitenste lagen ook 1x langs en 1x dwars zijn.
Ja tenminste, zo staat het wel op sommige websites, dit is bv bij van houwelingen (daar heb ik het niet gekocht)
Een uitstekende veelzijdige vuren constructieplaat. Ideaal voor constructie waar een sterke stabiele en lichte plaat nodig is. De plaat bestaat uit 6 lagen en heeft een zeer vlak oppervlak. De twee middelste lagen liggen in dezelfde richting. Beide zijden zijn geschuurd. De zichtzijde is gesloten, de achterzijde kan mogelijk open gebreken bevatten.
Dat klinkt alsof ze klaar zijn om af te werken. Als vuren underlayment voorgeschuurd is, is dat in mijn ervaring altijd dwars op de nerf omdat de banden van de schuurmachines in de fabriek bij langs schuren binnen de kortste keren vol zouden lopen door de harsen. Die moeten dus toch zeker nog met de nerf mee geschuurd worden voor ze klaar zijn voor olie of vernis.
Het was denk ik ook wel geschuurd ja en die waren 7 lagen dus dat klopt dan wel met wat je zegt. Ik heb de platen voor de deuren wel nog extra geschuurd want als ik de beits erop deed dan kwamen er allemaal kleine streepjes zichtbaar. Dus nog nageschuurd met korrel 180 en toen was het veel egaler.

Qua 6 of 7 lagen; meer lagen is altijd stabieler toch? Maw; voor de plaat van 6 lagen kiezen gaat mij geen stabielere plaat opleveren lijkt me?

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
de 21 kan je niet aanpassen. dat is een vaste maat van de geleider, nl van binnenkant korpuszijde naar buitenkant geleider.
van die 21 kan je max 16 naar buiten toe vullen met ladezijde waardoor je dus min 5 ruimte houdt tussen buitenkant ladezijde en binnenkant korpuszijde.
met een ladezijde van 12 kan je in principe inderdaad kiezen waar je die binnen die 16 zet. ik zou de ladezijde altijd zoveel mogelijk naar binnen, tegen de geleider aan, zetten. zo komt er dan 9 tussen lade en “binnen“korpus waar de geleiders op zitten (5 + (16-12)).
samen met je 2x18 korpusopdikking zou je dan 45 krijgen tussen buitenzijde van de lade en binnenzijde van het ”buiten”korpus waar je scharnieren opzitten.
maw als je ladefront 5mm oversteekt tov de ladezijde zou die nog net kunnen passeren. dan heb je dus een voeg van 4mm tussen ladefront en ”binnen”korpus.

het wordt wat ingewikkelder als je ladezijde bvb 18 zijn. dan moet je het stuk van de zijde onder de bodem, verminderen naar 16.
Ja als je het zo zegt klinkt het logisch, ik had echt even 2 proeflades nodig om het te zien. Ook omdat ik nog geen kennis van de geleiders had. Viel me wel op dat dat oranje plaatje dus redelijk wat speling heeft om de geleider te pakken, mooi systeem.
Uiteindelijk heb ik denk ik iets van 6mm tussen buitenkant lade en binnenkant corpus en steekt mijn front nog maar 1mm voorbij de lade. Dan gaat ie mooi tussen de scharnieren door. Nu is het wel goed duidelijk geworden hoeveel lade ruimte je verliest achter de deuren, in de diepte 10cm en in de breedte ook bijna 10cm. Best zonde, maar qua aangezicht is dit in mijn (en van de klant) een stuk beter. Keuzes keuzes :D

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
erg mooi geworden met de 2 kleuren en de ingefreesde handgrepen.
op de foto’s zie ik alvast niks van kromme deurpanelen.
ook leuke instagram pagina, complimenten 👍, ga ik volgen.
Dankje leuk om te horen! Ik volg jou nu ook, wel wat meer van je mooie projecten posten he ;)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had met de flexus geen last van de diagonaal
dan is de flexus voor mij het proberen waard
alhoewel ik die vooral zuiver horizontaal in zou schuiven om schuurstrepen te vermijden
de clamex p14 enz kan je niet altijd gebruiken zoals je verhoopt
bij het monteren van een ophangkast in L-vorm zaten de pinnen van de clamex die dicht tegen de achterwand zaten, in de weg
dus daar heb ik helemaal geen clamex in gestoken
met de flexus zou dat moeten lukken
anders uitgedrukt: in hetzelfde horizontale vlak is het met clamex'en monteren van een horizontale plaat in de binnenzijde van een L-hoek een oplopend probleem naargelang je dichter bij de hoek komt

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Ja klopt, ik kan me je gedachte wel goed voorstellen, dat het met gelakte panelen beschadigingen op kan leveren. Daar heb ik zelf echter nog geen ervaring mee.

jorisvh

Post veel
Er bestaat wel degelijk Fins vuren underlayment met 6 lagen.
Mijn schuur is er mee gebouwd/afgetimmerd aan de binnenzijde van het houtskelet.
Van de zes lagen zijn de twee middelste gelijk qua orientatie: in de lengterichting van de plaat.
Er zijn dus vier lagen (buitenste en de twee middelste) in de lengterichting, de tweede en de vijfde laag zijn daar dwars op.
Dit 6-laags plaatmateriaal is daarmee sterker in de lengterichting (want meer langshout), maar het trekt ook hol/bol dwars op de lengterichting, wanneer de ene kant vochtiger is dan de andere. Net als een massieve houten plank, een soort gootvorming, zeg maar.
Ja tenminste, zo staat het wel op sommige websites, dit is bv bij van houwelingen (daar heb ik het niet gekocht)
Een uitstekende veelzijdige vuren constructieplaat. Ideaal voor constructie waar een sterke stabiele en lichte plaat nodig is. De plaat bestaat uit 6 lagen en heeft een zeer vlak oppervlak. De twee middelste lagen liggen in dezelfde richting. Beide zijden zijn geschuurd. De zichtzijde is gesloten, de achterzijde kan mogelijk open gebreken bevatten.

Het was denk ik ook wel geschuurd ja en die waren 7 lagen dus dat klopt dan wel met wat je zegt. Ik heb de platen voor de deuren wel nog extra geschuurd want als ik de beits erop deed dan kwamen er allemaal kleine streepjes zichtbaar. Dus nog nageschuurd met korrel 180 en toen was het veel egaler.

Qua 6 of 7 lagen; meer lagen is altijd stabieler toch? Maw; voor de plaat van 6 lagen kiezen gaat mij geen stabielere plaat opleveren lijkt me?
en zo leren we elke dag iets bij, bedankt!

ik denk dat meer dunne lagen inderdaad stabieler is dan minder dikkere.
maar, zoals @mink ook al zei, de plaat met 4 van de 6 lagen in dezelfde richting is dwars op die richting wel stijver, wat voor bepaalde toepassingen nuttig kan zijn, bvb als je ze echt als underlayment gebruikt..

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
430
189
Groene Hart
Nog even iets over die even of oneven lagen:
er bestaat ook nog zoiets als Laminated Veneer Lumber (LVL).
Dat heeft alle lagen in de lengterichting, en is dus eigenlijk een gelijmd paneel maar dan niet van latten naast elkaar, maar platen fineer op elkaar.
Bij Popular Woodworking hebben ze daar ooit een werkbank van gebouwd, en in dat artikel wordt ook uitgelegd wat LVL nu precies is:

About LVL​

This layered material is like plywood in some ways and like solid wood in others. It is typically made up of many thin layers of veneer (such as yellow pine or poplar) that are glued into pieces that are basically sized like dimensional softwoods (2x12s, 4x4s etc.).

Unlike plywood, all the plies in LVL have their grain running in one direction – the length of the board – just like solid wood. But unlike solid wood, LVL beams have a lot of stiff glue sandwiched between the wooden plies. They are typically used as joists to span long distances in residential and commercial construction.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.